Dacia Jogger

Matt 5069850

Asfaltkampioen
dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

dacia-jogger-2021.jpg

Meer foto's en info: https://www.motor1.com/news/530665/dacia-jogger-official-debut/

4ayyrrfbkoon.jpg

tn2ymj1bmu1r.jpg

8c1yy8fbzh1c.jpg

Dat zou toch een succes moeten kunnen worden. Wel vreemd dat het nieuwe merklogo niet is toegepast op de auto zelf :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=csfy8l1HPZE

Op de video zie ik pas hoe de zijruiten hoger en breder staan dan die van de voorportieren. Met derde zitrij weg is de bagageruimte groter dan de Skoda Superb Combi en je kan zelfs nog best goed zitten op de derde zitrij! Mooi vind ik 'm niet door die lange wielbasis maar hij doet wel waar ie goed in is (y)

Dat trucje had de Skoda Roomster in veel sterkere mate. Fijn wel dat de achterste zijruit uitklapbaar is.

Die zullen we in het wild wel vaker tegenkomen, vooral dan in het wit met plastic wieldoppen.

O, er is een apart topic. De auto volgt het recept van de eerste Logan MCV, dus een stationwagon op basis van een bestaand model, maar met opgerekte wielbasis, veel hoger en met zeven zitplaatsen. Tot de B-stijl is de auto afgezien van de hogere daklijn identiek aan de Sandero Stepway. De manier waarop de raamlijn inspringt is niet bepaald verfijnd of elegant, maar op die manier konden kosten worden bespaard. Leuk om weer eens hooggeplaatste achterlichten te zien. Van de plakplaatjes op de zijkant ben ik geen fan, verder gewoon een doelmatig en prima ogend product.

m1cyindbhl7s_800.jpg

Zoals ik elders al schreef vind ik de achterlichtunits nogal Volvo-achtig, maar opzich wel een sympathiek model zoals gebruikelijk bij Dacia. Lekker nononsense.

Die witte is inderdaad ook leuk! Maar ook dat ziet er niet uit als de basisuitvoering.

@Barri,
Wat ik begreep uit het filmpje van Autoweek is dat de “Stepway”-uitmonstering standaard is op de Jogger (op 1:02 ;))

Ik lees het in het andere topic ook. Niet gek!
Wel wat voor jullie, Rembrandt! :) Stuk goedkoper dan een (EV) zevenzitter leasen ;)

Wouter82 zei:
Dat trucje had de Skoda Roomster in veel sterkere mate. Fijn wel dat de achterste zijruit uitklapbaar is.

Dat is inderdaad wat mij betreft een misser: ze hadden drie losse stoelen zoals in Roomster op de tweede zitrij moeten zetten. Maar ja, die optie heeft VAG ook de nek omgedraaid, zelfs in de laatste Touran.:(

Ik vind ‘m leuk. Ben benieuwd naar de prijzen en de specs.

Barri zei:
Wel wat voor jullie, Rembrandt! :) Stuk goedkoper dan een (EV) zevenzitter leasen ;)

Ik lees net “hybride met 140pk”. Begint interessant te worden……….:cool:

Wat hebben automerken ineens met de schrijfwijze van hun merknaam??

Eerst al Kia dat een nieuw logo heeft waar ik amper nog het beeldmerk (woord) KIA uit kan halen.. en nu Dacia met hippe letters en iets leesbaarder dan KIA... maar wát was er mis met huidige logo waarin gewoon duidelijk Dacia staat vermeldt?

Die uitklapbare achterruitjes => volgens mij behoorlijk uniek en geniaal; dit wordt de favoriete auto van onze hond!

Hondenrek boven de rugleuning van 2e zitrij (3e er permanent uit), hond in de kofferruimte en die zijraampjes los, dat vindt hij 100% heerlijk! Met een divider deel ik de bagageruimte op: 1/3 voor de hond, hond ruimte zat bij een op veilige manier open raampje en nog 460 liter bagageruimte over. Voor de hondenbezitter echt een topauto!

^^^ ehm.. je hebt jouw hond al heel wat jaren iets onthouden.. vrees ik.. Kijk maar eens goed naar onderstaande MCV. ;)

Rutger DC zei:

.. en volgens mij heeft menig MPV in de jaren '90 / '00 ook uitstelbare achterruiten op de derde zitrij gehad. Toen airco nog niet zo'n gemeengoed was.. of een dure optie.

Durashift zei:
^^^ ehm.. je hebt jouw hond al heel wat jaren iets onthouden.. vrees ik.. Kijk maar eens goed naar onderstaande MCV. ;)

Rutger DC zei:

.. en volgens mij heeft menig MPV in de jaren '90 / '00 ook uitstelbare achterruiten op de derde zitrij gehad. Toen airco nog niet zo'n gemeengoed was.. of een dure optie.
hmm... ok, excuses, ik had het echt nog nooit gezien (of was me nooit opgevallen) en vond het geniaal, ik ben er iig enthousiast over (y)

En m'n hond, ach die is net 11 maanden :) en mag hopelijk nog heel wat auto's gaan testen samen met mij, in ieder geval de Jogger!

Dat gezegd hebbende, de Corolla is ook pas goed anderhalf jaar oud, dus hij (de hond) zal nog wél wat geduld moeten hebben... mijn vrouw geeft al aan de Corolla no way in te willen ruilen op een Jogger.

Op Automobile Barcelona:

img-1448.jpg

img-1447.jpg

img-1449.jpg

img-1450.jpg

img-1452.jpg

Meer foto's: https://neomotor.sport.es/actualidad/salones/novedades-del-automobile-barcelona-2021-dacia-jogger.html

CD9LOP zei:
Ben benieuwd naar de prijzen..... .

In Duitsland vanaf € 13.990,-
Tel daarbij op de afleverkosten en 2% extra BTW, dan zit je op 15k, en dan komt de in 2022 weer hogere BPM er nog bij; dus reken maar op een vanafprijs van €17-18k

FW Ta 183 Huckebein I zei:
CD9LOP zei:

Tel daarbij op de afleverkosten en 2% extra BTW, dan zit je op 15k, en dan komt de in 2022 weer hogere BPM er nog bij; dus reken maar op een vanafprijs van €17-18k

De prijzen in België zijn bekend voor de Jogger (dacia.be). Gebruik de configurator aldaar, vermenigvuldig de prijs met 1,24 (124%) en je hebt de Nederlandse prijs. Heb begin dit jaar een Excel-sheet gemaakt met alle bekende Belgische en Nederlandse Dacia prijzen. Het gemiddelde is dat de auto's t.o.v. België hier 122% kosten van d Belgische prijs. De Jogger Extreme 7-zitter kost in België met alle opties € 19.790,-. De Nederlandse prijs wordt dan om en nabij € 24.200,- / € 24.500,-

E r i k zei:
FW Ta 183 Huckebein I zei:
CD9LOP zei:

De prijzen in België zijn bekend voor de Jogger (dacia.be). Gebruik de configurator aldaar, vermenigvuldig de prijs met 1,24 (124%) en je hebt de Nederlandse prijs. Heb begin dit jaar een Excel-sheet gemaakt met alle bekende Belgische en Nederlandse Dacia prijzen. Het gemiddelde is dat de auto's t.o.v. België hier 122% kosten van d Belgische prijs. De Jogger Extreme 7-zitter kost in België met alle opties € 19.790,-. De Nederlandse prijs wordt dan om en nabij € 24.200,- / € 24.500,-

Super dankjewel!

Ondertussen is de Nederlandse Jogger pagina al de hele dag stuk..

Prijslijst Dacia Jogger
Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel 100 pk Essential €19.150
Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel 100 pk Comfort €21.050
Dacia Jogger TCe 100 Bi-Fuel 100 pk Extreme €22.050
Dacia Jogger TCe 110 11o pk Essential €19.650
Dacia Jogger TCe 110 110 pk Comfort €21.550
Dacia Jogger TCe 110 110 pk Extreme €22.550
7-zits +€1.000

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dacia-jogger-blijft-onder-de-20-000-euro/

Net voor de feestdagen de nieuwe Dacia Jogger Extreem Bi-Fuel 7-zitter met metallic lak (Gris Moonstone), Media Nav EU, Pack Extreme, stoelverwarming, afneembare trekhaak 13-polig besteld. Op motorisch gebied zal de auto geen verrassing zijn omdat we nu een Dacia Logan MCV 15th Anniversary Bi-Fuel rijden. Het nieuwe chassis zal de nodige verbeteringen hebben. Zo is het chassis langer, de auto breder maar ook de spoorbreedte t.o.v. de MCV. HEt comfort zal zeker snor zitten.
Waarom de Extreme, raar maar waar, een Comfort uitvoering met alle opties is uiteindelijk duurder dan de Extreme dank zij de BPM die op de accessoire pakketten zit én andere banden waardoor de CO2 uitstoot hoger is dan van de Extreme versie (zie de folder).

We wachten in spanning de levering af, ergens tussen maart en mei 2022, afhankelijk van de chip-problematiek in de wereld.

Ik heb niks met dit soort auto's normaalgesproken, maar dit ding ziet er goed uit zeg! Sowieso aanzienlijk mooier dan diverse modellen die het dubbele moeten kosten (en hetzelfde of minder kunnen), echt een prestatia van Dacia!

Aha, normaal gesproken heb je niets met dit soort auto's, nu dus wel :p.

Dacia is voor mij een merk dat aandacht besteed aan de mensen die niet het vermogen hebben om auto's te kopen die, gelet op de productiekosten, veel te duur zijn om alleen maar de status hoog te houden van hun merk. Ook denken ze ook aan de mensen die het privé dienen te betalen en niet op kosten van de baas/overheid een dure leasebak kunnen aanschaffen. Daar waar vroeger onder andere Skoda en Seat deze markt deelden met Dacia, daar is alleen Dacia nog maar van over.

En last but not least, bekijk de accessoire lijst van de Jogger Extreem eens, het ontbreekt aan niets. Gelukkig is het nog een merk zonder alle poespas zoals 'lane assistent' e.d. Ik rij liever zelf van A naar B.

Gefeliciteerd Erik! Van welk jaar is je huidige MCV?
Wel gek dat de CO2 verschilt als je accessoires kiest bij de Comfort waarmee de configuratie gelijk wordt aan de Extreme.

Barri zei:
Gefeliciteerd Erik! Van welk jaar is je huidige MCV?
Wel gek dat de CO2 verschilt als je accessoires kiest bij de Comfort waarmee de configuratie gelijk wordt aan de Extreme.

Dank je! De huidige MCV 15th Anniversary Bi-Fuel is van september 2020, km-stand momenteel 2.132. Weinig maar daar tegenover staat weer een mooie inruilprijs bij de dealer :) omdat er nog steeds veel vraag is naar de MCV.

En wat de BPM betreft, tja, de Comfort uitvoering heeft één gram meer uitstoot en dat is € 137,00 aan BPM. De accessoires lso erbij kopen is nu eenmaal duurder dan deze gelijk erbij te hebben af fabriek. Dat scheelt in de productiekosten en hebben ze geen omkijken naar omdat ze direct een complete auto maken.

E r i k zei:
Nee. Het blijft een bus. Goed dat het bestaat voor mensen die het nodig hebben, ik behoor vooralsnog niet tot die doelgroep. Maar voor wat het is (en zeker voor wat het moet kosten) ziet deze Dacia er echt goed uit.

DeeTwee zei:
E r i k zei:
Het blijft een bus.

Hmm, dus bv. een Volvo Estate station en Skoda Superb 4x4 station zijn ook bussen ......? o_O En ja, het ziet er inderdaad goed uit. Dacia maakt momenteel flinke stappen.

Ik vind de Jogger een stationwagon, de auto is immers direct afgeleid van de Sandero/Logan, of eigenlijk de Sandero Stepway. De auto heeft alleen een flink verhoogd dak en verhoogde raamlijn vanaf de B-stijl. De Lodgy was wel een MPV.

Precies, busjes zijn eerder omgebouwde bestelbussen tot een 5-7 zitter zoals bv. een Mercedes Vito

Voor een stationwagon is-ie nogal hoog, dus dat hokje past wat mij betreft niet goed. 'Crossover' lijkt een gouden greep, maar veel auto's in die categorie zijn niet zo praktisch als deze Dacia. Autoweek noemt het een MPV, wat vanouds een categorie is voor auto's die verdacht veel aan een busje doen denken, zij het wat bescheidener van afmeting dan een Vito of een Transporter. Je kunt er eindeloos over discussiëren, einde van de dag is het grotendeels marketing-geïnspireerde BS.

Een Volvo V70 heeft een hoogte van 1547, een Dacia Jogger 1632 mm, een verschil van 'slechts' 85 mm, een Mercedes V-klasse 1901mm of te wel 269mm. Kijk, dat is pas een busje die Vito. De Jogger komt bijna in het segment van de Volvo XC40 die een hoogte heeft van 1652mm. Kortom, de Jogger is een mooie combi van Station, MPV en Crossover. Een goudengreep voor diegene die zoekt naar 'stoelen' (7) en ruimte (ruim 1800L). Over de prijs zullen we het maar niet hebben :)

Ik sta op het punt om ook te gaan voor de nieuwe Jogger en wegens gezinsuitbreiding wordt het de 7 zitter. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de zitplaatsen op de 3e rij, zijn die niet extra kwetsbaar? Uiteraard, wanneer iemand er met 100 km in komt zetten maakt het weinig uit waar je zit maar ik vroeg me af of de 3e rij inderdaad (veel?) kwetsbaarder is.

Dennis 4572312 zei:
Ik sta op het punt om ook te gaan voor de nieuwe Jogger en wegens gezinsuitbreiding wordt het de 7 zitter. Ik maak me alleen een beetje zorgen over de zitplaatsen op de 3e rij, zijn die niet extra kwetsbaar? Uiteraard, wanneer iemand er met 100 km in komt zetten maakt het weinig uit waar je zit maar ik vroeg me af of de 3e rij inderdaad (veel?) kwetsbaarder is.

Volgens buitenlandse media heeft de Jogger 3 sterren NCAP. Dat heeft ermee te maken dat de Jogger o.a. geen lange assist heeft en nog meer van die gimmicks. De Jogger heeft op alle rijen zij- en gordijn airbags. Daarnaast kunnen zelfs volwassenen van 1.80 met prima zitten. Je zit dus niet bij voorbaat al als een sardientje.

Wij hebben vorige week de Jogger Extreme Bi-Fuel 7p gekocht met alles erop en eraan.

Bus of stationcar of hypemodel SUF ...wat maakt het uit , Dacia komt zoals gewoonlijk weer met een hele ruime betaalbare auto die ook nog eens betaalbaar is . Dit kan toch alleen maar een succes worden in zuinig NL ?

E r i k zei:
Dennis 4572312 zei:

Volgens buitenlandse media heeft de Jogger 3 sterren NCAP. Dat heeft ermee te maken dat de Jogger o.a. geen lange assist heeft en nog meer van die gimmicks. De Jogger heeft op alle rijen zij- en gordijn airbags. Daarnaast kunnen zelfs volwassenen van 1.80 met prima zitten. Je zit dus niet bij voorbaat al als een sardientje.

Wij hebben vorige week de Jogger Extreme Bi-Fuel 7p gekocht met alles erop en eraan.

De meeste gimmicks in nieuwe auto's ook bloed irritant en eerste wat je uitzet.

E r i k zei:

Vriendelijk bedankt voor je input, ik ben wel overtuigd maar nu vrouwlief nog. We hebben een jaar of 2 terug een aanrijding gehad vanachter omdat iemand niet op zat te letten. Ik was toen maar wat blij dat onze Logan MCV een grote kont had want die was nagenoeg plat dus vandaar onze zorgen met een 3e zit rij.

Terug
Bovenaan