Citroën Xsara Picasso 2.0 HDI (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xsara Picasso 2.0 HDI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Aankoop:
Nadat onze Mitsubushi Spacewagon uit 1995 wat meerdere mankementen begon te vertonen werd het tijd om een wat nieuwere en iets kleinere auto.
De auto moest weliswaar wel weer een MPV worden voor het gezin van 5.
Maar het hoeft geen 7 persoonsauto meer worden.
Na veel kijken en zoeken bleven er twee auto's over een Renault Scenic van de vorige generatie en de Citroen Xsara Picasso toen nog het huidige model.
Dat was al een voordeel dat we de Citroen boven de Renault verkozen.
Ook vonden we de Citroen er mooier uitzien ook al kunnen we maar niet aan de achterkant wennen.
Prijstechnisch waren ze gelijk dus was de keus voor de Citroen snel gemaakt.
De auto die we als gezin gebruiken is tweedehands gekocht bij een seatdealer.
De mensen hadden de auto na twee jaar ingeruild voor een nieuwe Seat Alhambra.
Hier kregen we een mooie prijs voor onze vorige auto.
En werd de auto netjes door de dealer afgeleverd.
De auto had bij aanschaf een kilometerstand van 60000 kilometer.
Uitrusting:
Onze Citroen Xsara Picasso betreft diegene met een dieselmotor een 2.0 HDI.
We hadden met onze Mitsubushi een benzinemotor maar doordat we meer gingen rijden voor een diesel gaan kijken.
Toen was namelijk de dieselprijs stukken goedkoper dan de benzineprijs maar tegenwoordig liggen de prijzen dicht bij elkaar.
En zijn de prijzen achterlijk duur geworden.
De uitrusting bestaat uit 2.0 HDI motor , blauw metallic lak ( ook volgens mij de beste en meest gekozen kleur) , elektrische ramen (alleen voor) , cruise control , ESP , wieldoppen , boordcomputer enzovoort.
De uitrusting is goed alleen wat ik mis zijn op een toch wat duurdere uitvoering de handbedienbare ramen achter en geen standaard lichtmetalen velgen.
Dus een goede uitrusting maar niet helemaal compleet alleen zijn de opties bij Citroen niet extreem duur.
Cijfer : 7
Comfort:
De zitpositie in de auto is goed ook na een lange reis is het comfort op een hoog niveau.
Misschien niet de stevige stoelen die ze in de Duitse auto's hebben maar prima stoelen met niet belangrijk een goede kwaliteit.
Ook zijn de stoelen in hoogte verstelbaar en breed genoeg voor de wat bredere personen en lang genoeg voor de wat langere mensen.
Kortom typisch Frans.
Alleen mag de print op de stoel wel wat mooier is wat saai.
Of je moet weer extra betalen voor ander soort bekleding.
Maar gewoon prima dus.
Cijfer 7.5
Kosten:
We hadden de auto gekocht in 2003 toen waren de dieselprijzen veel goedkoper dan de benzineprijzen en was het lucratief ook omdat we meer reedden om een dieselauto aan te schaffen.
Deze was in aanschaf duurder alleen in gebruik goedkoper.
Al is het verschil uiteraard nu minder geworden.
Voor de rest is de auto redelijk zuinig ( energielabel C) en niet duur in gebruik en aanschaf.
Alleen laat de auto soms wel wat steken liggen op betrouwbaarheid ook niet slecht maar als er dingen buiten normaal onderhoud vervangen moeten worden stimuleert ook niet de kosten.
Zeker niet als het geen leaseauto is.
Cijfer: 7
Betrouwbaarheid:
De betrouwbaarheid is voldoende alleen zijn er weleens extra kosten die erbij komen door problemen.
Maar na 5 jaar rijden niet absurt grote problemen gehad.
En de auto heeft ons geen een keer laten staan dat is al een prettig gevoel.
De rest vertel ik in wat voor problemen zijn er tot nu toe geweest.
Cijfer : 6.5
Prestaties:
De auto brengt ons van A naar B.
Niet supersnel ( de auto is soms wat aan de slome kant maar trekt wel lekker door).
Ook op de snelweg komt de auto lekker mee ook op hogere snelheden ( 140 km) is de motor niet uitermate rumoerig.
Ook in de stad is het prima vertoeven met de auto.
Schakelen gaat soepel ook is de auto elektronisch helemaal volgestopt dus met de ergonomie zit het ook wel goed.
De auto heeft ook voldoende opbergruimte want er zijn overal vakjes en een voor in zijn klasse nette maar niet bijzonder grote bagageruimte.
Al is de bagageruimte zeker niet klein en voor een gezin met 5 genoeg om mee te nemen naar vakantie.
De auto is dus een keurige MPV die overal mee meekomt maar natuurlijk niet echt een wonderbaar snelle auto maar gewoon goed dus.
De auto is zeker niet langzaam vergelijkbaar met andere auto's in zijn klasse.
Cijfer : 7.5
Uiterlijk:
De auto is voldoende uitgerust en dus niet onaardig om te zien.
De voorkant van de auto is zeer orgineel met het aflopende raam.
En de bolvorming is de auto zeker niet mislukt al kunnen we aan de achterkant niet echt wennen.
Al is de auto een leuke auto om te zien en tenminste niet saai en standaard maar orgineel en leuke vorming.
Alleen is hierdoor soms het zicht wat matig.
Maar de auto is overzichtelijk genoeg.
Cijfer : 7
Voordelen :
+ prijs / kwaliteitverhouding
+ uiterlijk
+ Comfort
+ Prestaties
+ Gebruikskosten
+ interieur ( niet spannend en zeker niet saai gewoon netjes
+ service dealer ( klantvriendelijk)
+ stoelen uit de auto gemakkelijk te halen om wat grotere bagageruimte te creeeren.
Nadelen:
- afwerking is goed alleen niet helemaal goed zoals kieren voor in het dashboard.
- auto geeft soms toch wat extra problemen
- standaard geen lichtmetalen velgen en elektrische ramen achter.
- lak van de auto is niet overal waar het goor te zijn.
- dashboardkastje hoor je soms wat spullen rondgaan.
Conclusie:
Kortom een prima auto waarmee je voor de dag kunt komen en je niet ergens voor hoeft te schamen.
interieur binnen is goed en niet extreem smaakgevoelig maar zeker netjes.
Het uiterlijk is in elk geval niet extreem maar wel origneel.
Of je het mooi vindt ligt aan de smaak.
De prestaties zijn goed al is de auto geen sportwagen.
Het comfort is op z'n frans dus dat zit zeker wel goed en ook met de langere reizen is het prima.
Kosten zijn goed alleen zijn er soms wat extra problemen.
Kortom een auto die voor iedereen is aan te raden zeker omdat de auto een goede kwaliteit levert met een gunstige prijs en bijna een uitstekende betrouwbaarheid wat wil je nog meer?
Eindcijfer alle vakken opgeteld: 7.1
Volgende auto:
Denken we nog niet aan we willen de 2 ton zeker halen en dat zal wel lukken!
Als we een volgende auto uitzoeken zal Citroen zeker weer op het lijstje staan want de C4 Picasso is zeker niet verkeerd.
Maar er zijn genoeg andere alternatieven en hebben we waarschijnlijk geen MPV meer nodig en daardoor komen ook andere merken in aanmerking zoals Audi.
Foto's volgen nog!
Normaal onderhoud:
- distubutieriem vervangen
- banden vervangen
- remmen vervangen
- enzovoort
extra onderhoud:
- radiateur vervangen
- ventilator vervangen
- airco vervangen
- brandstofpomp vervangen
- waterpomp vervangen
- slot kapot van deuren ook vervangen
Update : 181500
Na met de auto naar Frankrijk geweest te zijn kan ik de ervaring met de auto kan ik zeggen dat het ten eerste echt het land is van Citroen , Renault en Peugeot.
Maar kan ik ten tweede zeggen dat de auto zich daar echt thuis voelt en prima rijeigenschappen neerzet.
Nadeel ja dat is er ook vooral met wat slechte wegen hoor je de auto schudden dat is logisch maar hoor je ook gekraak en dat is wat minder dat wijst dat de afwerking goed is dat mag ik zeggen maar nog niet top.
Uiteraard heeft de auto ons niet in de steek gelaten.
Ik zal foto’s toevoegen.
Update 190000 kilometer:
De auto bevalt nog prima.
Enige probleem schade gereden in parkeergarage door langs de vangrail naar boven te rijden dus deurrubber eraf en een lichte deuk met krassen eromheen.
Uiteindelijk deurubber er weer op gedaan en gelukkig valt het mee.
Kan gebeuren maar voor de rest weinig problemen gehad.
De auto heeft de grote onderhoudsbeurt gehad maar niks bijzonders behalve normaal onderhoud als banden en ruitenwissers moesten gebeuren.
Comfort :
Grootste voordeel : Frans comfort
Grootste nadeel : hoofdsteunen zijn niet makkelijk te bedienen en bekleding is wat saai.
Gemiddeld cijfer nu nog: 7.3
Prestaties:
Grootste voordel: komt met verkeer mee
Grootste nadeel : motor wordt op volle toeren rumoerig.
Gemiddeld cijfer : 6.9
Betrouwbaarheid:
Grootste voordeel : Auto heeft ons nooit langs de weg laten staan
Grootste nadeel : toch wel wat problemen maar typisch Frans maar ook al heb je een Japanner is het ook niet altijd goed.
Zie vorige auto maar ook de huidige reviews.
Cijfer 6.6
Kosten:
Grootste voordeel: In alles gemiddeld ( Gebruikskosten , verbruik).
Grootste nadeel: extra kosten van problemen zijn nooit leuk
Cijfer 6.5
Volgende auto:?
We rijden nog zolang de auto niet al te veel mankementen gaat vertonen.
Op naar de 2 ton.
Er zijn zoveel leuke auto's dus keus genoeg zeker gezien als het merk niet veel uitmaakt.
Al moeten we zeggen de nieuwe C4 Picasso is ook niet niets.
Maar om toch een beetje te orienteren is een Audi A4 Avant of Audi A6 Avant ook toch wel interessant zeker gezien de economische crisis.
Maar toch wachten we even ...
wordt vervolgd..
Uiterlijk:
Zeker gezien de nieuwe C4 Picasso een mooie auto en vernieuwd.
Merk je dat je de auto gewend ben maar lelijk is deze auto zeker niet.
Meer orgineel maar wat verouderd.
Dat krijg je snel als de auto ouder wordt en er veel nieuwe auto's op de markt komen.
Conclusie :
Nog steeds een tevreden rijder en de auto blijft rijden dus valt er weinig negatiefs te melden.
Zal dus de update plaatsen als er 2 ton is gemaakt.
Beoordeling review:
Probeer zo objectief beeld te beschrijven want sommige review zijn toch wel overdreven positief met uitstekend voor comfort of voor kosten waardering.
Uitstekend is bij kosten als het weinig kost.
Ik ben een tevreden rijder maar er zijn altijd dingen die beter kunnen zelfs bij een nieuwe auto.
Zal weer updaten als de 2 ton gehaald is.
Update 10-02-09
Geen problemen , foto's zal ik binnen een week toevoegen!
Update 18-02-09
Foto's toegevoegd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.