Citroën Xsara Coupé 1.6i VTR (1999)

autoreview

Citroën Xsara Coupé 1.6i VTR (1999)

Signalement

UitvoeringXsara Coupé 1.6i VTR
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf112.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor een niet al te groot bedrag wilde ik eind 2006 een auto die aan die minimaal voorzien was van airbags en abs. Ik was niet specifiek op zoek naar een Citroën, hoewel het merk me wel aanspreekt. Toch was het een Citroën die er veruit als beste uit sprong. Voor- en zij airbags en abs voor een schappelijke prijs. Daarbij vindt ik het model ook nog steeds geslaagd, hoewel het niet een hele echte aparte Citoën is. Verder had ik, als student zijnde, geen eisen, dus elke extra is meegenomen. Deze Xsara is nog redelijk compleet ook, cv met afstansbediening, mistlampen voor, vier hoofdsteunen, electrische ramen en spiegels, hoogte- en dieptevertelling van het stuur, standaard ingebouwd 4 boxen en twee kleine subwoofers, geeft echt een mooi geluid... ik ben tevreden!
Je moet je niet storen aan een rammeltje of kraakje hier en daar. Al valt het best mee. Het irritantste is dat de stoel soms kraakt in een scherpe bocht. Verder heb ik, wat ik ook wel meer gelezen heb, ook last van een ligt piepende rem rechtsvoor. Daar zal ik eens naar laten kijken, weet niet of het kwaad kan.
De auto rijdt prima, en is erg comfortabel. Opvallend vindt ik de souplesse van de motor. Zelfs bij lage toerentallen trekt de auto heel redelijk. Op toeren uiterst vlot.
Nog een heel gunstig punt is het verbruik, ligt gemiddeld rond de 1 op 17! Eerst kon ik niet geloven dat het klopte, maar ik houdt het telkens bij en de laatste tank heb ik 1 op 17,2 gereden. Daarvan is dan ook wel het grootste deel snelwegkilometers, maar toch. Tel daarbij dat hij net een kilo of 3 onder de volgende belastingschrijf zit en je rijdt redelijk voordelig een comfartabele, veilige auto.

Een korte update: inmiddels 14.000 km verder, waaronder een lange reis naar Zuid-Frankrijk (zie foto 2: de Xsara en route) en nog geen enkel probleem. Het vebruik blijft rond de 1 op 16. Binnen een maand moet de xsara op voor de apk. Ben benieuwd! Verder een praktische mededeling; de bagageruimte is erg handig, ruim en door de grote klep goed te bereiken. De achterbank is al vaak plat geweest en dan gaat er heel wat in.

Wederom een update: De APK is achter de rug, en ik heb het gecombineerd met een grote beurt die eens in 60.000 km moet gebeuren. Daarbij is niks schokkends aan het licht gekomen. Alleen dat de uitlaatdempers minder beginnen te worden. Verder een paar nieuwe ruitenwissers en lampjes. Voor wat betreft het reguliere onderhoud warn er twee nieuwe banden nodig. De grote beurt hield in: alle motorfilters vervangen, nieuwe bougies, alle vloeistoffen vervangen, nieuwe pollenfilter (interieurfilter) en het nalopen van de hele auto. De APK, grote beurt inclusief alle onderdelen en vloeistoffen, twee nieuwe banden (michelins) en een nieuwe antenne (die in de wasstraat was vergeten) kostte inclusief arbeid en BTW bij de Citroëndealer uiteindelijk 624 euro. Best wat geld (voor een student), maar auto rijden kost nu eenmaal geld. En als ik zie wat er allemaal gebeurd is valt het toch best mee. Als het goed is kan de Xsara er weer een tijd tegen aan! En daar heb ik wel vertrouwen in.

Toch maar weer een up-date; voor de occasionkoperskopers onder ons die zich oriënteren, of voor de citroënfans, en verder voor alle andere geïntresseerden.
De Xsara houdt zich nog steeds goed. Er komen nauwelijks mankementen naar voren. Het enige dat zich tot nu toe heeft voorgedaan is dat de brandstofmeter af en toe niet de juiste stand aangeeft. In grote lijnen klopt het maar soms zit ie er flink naast. Het stoort me niet. Ik gebruik altijd de dagteller om het verbruik te meten aan de hand van het bonnetje van het tanken. En ik tank telkens tussen de 600 en de 700 km. Dus ik weet wanneer ik moet tanken en gebruik de tankmeter dus eigelijk niet. Nu het weer minder koud is merk ik dat aan het verbruik. In de winter kan ik rekenen rond de 1 op 15, in de lente en de zomer gaat het verbruik richting de 1 op 17, en soms zelfs daarboven (1 op 17,3). Tja, verder valt er niks te melden! Gelukkig. Binnenkort weer een lange reis te gaan, naar Sardinië. Ik maak me absoluut geen zorgen over deze missie!

Wederom een korte update. De lange reis met soms bar slechte en steile wegen waarbij de Xsara niet gespaard is gebleven zijn prima doorstaan. Bij de APK nieuwe banden en het achterdeel van de uitlaat vervangen. Regulier onderhoud dus, en verder geen problemen. De brandstofmeter werkt trouwens weer gewoon naar behoren waardoor alles aan de Xsara na 10 jaar nog steeds perfect functioneert. Had de auto niet gekocht om heel lang in te rijden, maar ik wil deze trouwe reisgenoot straks niet meer kwijt!

PROBLEMEN

Nog helemaal geen.

Chapeau Citroën!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.