Citroën Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xsara Coupé 1.6i 16V VTR |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 88.000 km |
KM-stand laatst | 157.000 km |
ERVARINGEN
- 151.000 km
Ik heb uitgebreid gezocht naar vervanging van mijn ZX, die weg moest wegens oplopende garagekosten. Ik heb nog een Toyota Corolla geprobeerd vanwege de spreekwoordelijke betrouwbaarheid, maar de auto kon me niet bekoren. Na nog enige andere vierwielers te hebben overwogen, kwam ik toch weer bij hetzelfde merk uit.
Het is dus een Xsara Coupé geworden. Het is een auto die je erg weinig op de Nederlandse wegen ziet. Mijn uivoering (Bonheur) is zeer compleet. Hij is voorzien van o.a. automatische airco, boordcomputer, olietemperatuurmeter, ABS met remassistentie/verdeling en automatische ruitenwissers.
Ten opzichte van de ZX is hij veel stiller. Dit komt vooral doordat het windgeruis aanzienlijk minder is. Wel ik hoor ik meer bandengeruis. Maar goed, dat valt ook meer op als andere geluiden zachter worden. Het veercomfort is minder dan ik gewend was. Hij is duidelijk steviger geveerd. Daar staat dan weer tegenover dat de wegligging een stukje beter is (die was al bepaald niet slecht van de ZX).Het kost moeite om niet met al te illegale snelheden een klaverblad te verlaten.
De 1.6 16V motor is gewillig als hij op toeren wordt gehouden. Boven de 4000 tpm wordt hij echt enthousiast. Het is mij opgevallen dat de souplesse van de motor merkbaar beter is als ik 98 tank i.p.v. 95. Het benzineverbruik valt erg mee. Met mijn rijstijl (95% van de tijd beheerst en economisch, 5% ’lekker sturen’), niet al te korte afstanden (10-50 km), najaarsweer en randstedelijke omgeving kom ik op nog geen 6.5 liter/100km.
Verder kan ik nog melden dat de automatische ruitenwissers erg goed bevallen evenals de automatische verwarming/ventilatie. Dat scheelt een hoop knoppen draaierij. Het zicht naar achteren en opzij laat te wensen over.
Update September 2007:
Ik ben met de auto op vakantie geweest en ruim 5000 km afgelegd. Dit is prima bevallen. Ik kom uit op een brandstofverbruik van 5.7l/100km (1:17.5). Dit verbruik is het resultaat van veel snelweg, wat drukke steden, wat files, bergwegen, provinciale wegen (Hongarije) en regelmatig gebruik van de airco. Dat lijkt me een prima prestatie. Ook heb ik lekker gestuurd in de bergen en heb ik op de snelweg van onze oosterburen 200 km/u op de klok gehad.
Update Oktober 2008:
Inmiddels ben ik vader geworden en heb ontdekt dat ook de bagageruimte best ruim is voor een auto uit deze klasse. Het driedeursconcept is wat minder praktisch met kinderen maar geen onoverkomelijk probleem. Deze maand heeft de auto een 120 dkm beurt gehad. Deze beurt kostte 990 euro en was inclusief de vervanging van de distributieriem (incl. spanrollen), waterpomp, V-snaar, olie, remvloeistof, koelvloeistof, bougies en pollenfilter.
Update oktober 2009:
De auto heeft net een kleine beurt gehad met airco reiniging. Verder een paar lampjes ("niet oranje genoeg meer") vervangen om door de APK te komen. Kosten: 300 euro.
Update november 2010:
Vorige maand heeft de auto weer een beurt met APK gehad. De midden- en achterdemper (uitlaat) moesten worden vervangen. Verder werd mij geadviseerd de voorbanden binnenkort te vervangen. De huidige voorbanden hebben er zo'n 53 dkm op zitten.
Ik ben nog steeds zeer tevreden met deze ’bolide’.
PROBLEMEN
- 135.500 km
Nog geen echte. Een keer een rammelende uitlaat en een vaag probleem tijdens het starten dat verholpen was nadat de garage de accu en dynamo heeft getest (en niets gevonden).
Update
- 151.000 km
Nog geen echte problemen gehad. Vorig jaar kreeg ik vreemde meldingen van allerlei aard op de boardcomputer te zien. De dealer kon het niet vinden, maar zelf vertrouwde ik de accu niet helemaal. Na vervanging van de accu was alles weer normaal. Verder is de verlichting van de boardcomputer uitgevallen. Tja.., niet iets om over te zeuren.
Laatste update
- 157.000 km
De auto gaat naar mijn ouders, aangezien we de het ontbreken van achterdeuren met 2 kinderen toch steeds lastiger gaan vinden. Bij 155000 heeft de auto een échte reparatie gehad. De rechter voorveer was gebroken. Het vervangen van beide voorveren kostte bij de dealer 700 euro. Verder ben ik zeer tevreden over de Xsara. We hebben een proefrit gemaakt in een bijna nieuwe Peugeot 308 SW THP XT. Ik vond het een leuke auto (mooi panorama dak, goede motor), maar hij rijdt nauwelijks beter dan deze Xsara en de afwerking is ook maar marginaal beter. De volgende auto is niet van PSA, maar een C180 Combi van MB uit 2006. Het is weer eens iets anders en natuurlijk niet zo goed te vergelijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.