Citroën XM V6 Exclusive (1998) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | XM V6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 76.000 km |
KM-stand laatst | 106.000 km |
het kan nauwelijks beter
- 106.000 km
ERVARINGEN
De Xm is het laatste serieuze model van dat merk dat grotendeels aan de opgedrongen eenheidsworst van PSA-baas Calvet is ontsnapt. Als het zo doorgaat met technische gemakzucht bij Citroën en andere Europeanen, koop ik de hierna gewoon een Japanner... De financieel ingegeven gehaastheid van Michelin (de eigenaar vóór PSA) was er debet aan dat het model een jaar te vroeg (1989) op de markt werd gebracht. Het was voor PSA te laat om de investeringen teniet te doen. Het resultaat: een indrukwekkende, flexibele ruimte, origineel, smaakvol ontwerp (Bertone), uitstekend chassis, grote tank, matige afwerking, slechte elektronica en oubollige motoren. Pas later in de 2e serie (6-1997) kwam de XM volledig tot zijn recht, maar met onnodige design-veranderingen aan de neus en het dashboard in 1994. De afwerking is nu ruim voldoende (beter dan BMW of Opel, slechter dan Toyota of Honda), het dashboard saai, de inrichting (onnodig fineer, doch goed leer en alcantara i.c.) zeer smaakvol vergeleken met Duitse auto’s uit die tijd (niet zo moeilijk). De motor (PSA, 2946cc, 24 kl.) is i.t.t. de vorige 24-klepper zeer betrouwbaar en klinkt ook nog goed, prestaties redelijk tot goed. Uitstekende rij-eigenschappen en uitrusting, maar in NL geen stoelverwarming en koplampsproeiers i.t.t. elders (Balkenende-zuinigheid avant la lettre?). Het enige serieuze nadeel van de V6 is de slome en ongevoelige besturing in korte bochten; dan zijn de lichtere motoren beter. Verder gewoon beter dan Duitsers of Japanners van gelijke grootte. Een auto voor kenners en mensen met smaak. Tweedehands heel voordelig. Voor traditionele DS/CX-ers iets te stug qua vering (je kan slechts met 40 i.p.v. 50 over de gemiddelde drempel).
Voor aankoop bij voorkeur niet naar een Citroën-dealer gaan; mijn ervaring met specialisten (deze is in Den Haag) is veel beter. Goedkoper, veel meer kennis en betrouwbaar. De mijne is particulier gekocht en nagekeken door voorgenoemde garagist. Geen echte problemen gehad na vervanging van remschijven en bijvullen van veerbollen destijds.
Recente problemen en slijtage
Oxidatie van contacten van waarschuwingsdisplay vanaf het begin. Bij koud weer bijna weer als nieuw, vreemd genoeg. Bij 100000 distributieriem vervangen; enkele kleine elektronische klachten, zoals de snelheidsmeter.
Naarmate de tijd vordert, steeds tevredener, ondanks de hoge belastingen voor mensen die zo weinig mogelijk rijden tijdens de spits zoals ik. Een ideale reisauto waarin ik zelfs korte ritten met volle teugen van het comfort geniet. Daardoor raak ik zelden geïrriteerd in het verkeer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.