Citroën XM V6 Exclusive (1998) #4

autoreview

Citroën XM

Signalement

UitvoeringXM V6 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf76.000 km
KM-stand laatst106.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

het kan nauwelijks beter

  • 106.000 km

ERVARINGEN
De Xm is het laatste serieuze model van dat merk dat grotendeels aan de opgedrongen eenheidsworst van PSA-baas Calvet is ontsnapt. Als het zo doorgaat met technische gemakzucht bij Citroën en andere Europeanen, koop ik de hierna gewoon een Japanner... De financieel ingegeven gehaastheid van Michelin (de eigenaar vóór PSA) was er debet aan dat het model een jaar te vroeg (1989) op de markt werd gebracht. Het was voor PSA te laat om de investeringen teniet te doen. Het resultaat: een indrukwekkende, flexibele ruimte, origineel, smaakvol ontwerp (Bertone), uitstekend chassis, grote tank, matige afwerking, slechte elektronica en oubollige motoren. Pas later in de 2e serie (6-1997) kwam de XM volledig tot zijn recht, maar met onnodige design-veranderingen aan de neus en het dashboard in 1994. De afwerking is nu ruim voldoende (beter dan BMW of Opel, slechter dan Toyota of Honda), het dashboard saai, de inrichting (onnodig fineer, doch goed leer en alcantara i.c.) zeer smaakvol vergeleken met Duitse auto’s uit die tijd (niet zo moeilijk). De motor (PSA, 2946cc, 24 kl.) is i.t.t. de vorige 24-klepper zeer betrouwbaar en klinkt ook nog goed, prestaties redelijk tot goed. Uitstekende rij-eigenschappen en uitrusting, maar in NL geen stoelverwarming en koplampsproeiers i.t.t. elders (Balkenende-zuinigheid avant la lettre?). Het enige serieuze nadeel van de V6 is de slome en ongevoelige besturing in korte bochten; dan zijn de lichtere motoren beter. Verder gewoon beter dan Duitsers of Japanners van gelijke grootte. Een auto voor kenners en mensen met smaak. Tweedehands heel voordelig. Voor traditionele DS/CX-ers iets te stug qua vering (je kan slechts met 40 i.p.v. 50 over de gemiddelde drempel).

Voor aankoop bij voorkeur niet naar een Citroën-dealer gaan; mijn ervaring met specialisten (deze is in Den Haag) is veel beter. Goedkoper, veel meer kennis en betrouwbaar. De mijne is particulier gekocht en nagekeken door voorgenoemde garagist. Geen echte problemen gehad na vervanging van remschijven en bijvullen van veerbollen destijds.

Recente problemen en slijtage
Oxidatie van contacten van waarschuwingsdisplay vanaf het begin. Bij koud weer bijna weer als nieuw, vreemd genoeg. Bij 100000 distributieriem vervangen; enkele kleine elektronische klachten, zoals de snelheidsmeter.

Naarmate de tijd vordert, steeds tevredener, ondanks de hoge belastingen voor mensen die zo weinig mogelijk rijden tijdens de spits zoals ik. Een ideale reisauto waarin ik zelfs korte ritten met volle teugen van het comfort geniet. Daardoor raak ik zelden geïrriteerd in het verkeer.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.