Citroën XM Turbo C.T. Ambiance (1993)

autoreview

Citroen XM

Signalement

UitvoeringXM Turbo C.T. Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf179.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na wat dwalingen met wat andere merken auto’s (Saab, Audi en Lancia) weer terug bij mijn oude vertrouwde merk Citroen.
Ditmaal een XM. Sinds ik geeemigreerd ben naar Duitsland vind ik het leuk om een nu juist een auto te rijden die je amper hier ziet. Het is Turbo CT ’Tecnic’ wat hier neer komt op een Ambiance. Dus voorzien van de -werkende- toeters en bellen en onderhoudshistorie.
De auto rijdt eigenlijk fantastisch en heeft op een wat haperende boordcomputer (leuk speeltje maar compleet nutteloos) geen echte storingen.
Het is dan ook het tussenmodel die wat beter in elkaar steekt dan het eerste type. Alleen wil ik graag een 1-spaaks stuur hebben.

Heb gemerkt dat je met dit type motor serieus mee kan doen op de Autobahn en snelheden van 180 en meer zijn geen enkel probleem. Moet daarbij wel aangeven dat de wegligging voorbeeldig blijft. Maar dat is een beetje het handelsmerk van Citroen. Immer comfortabel en voorspelbaar...

Het brandstofverbruik valt ook nog wel mee. het schommelt rond de 1 op 10/11 dus das niet verkeerd. Nu worden er hoofdzakelijk korte stukjes mee gereden dus het kan nog zuiniger.

Jammer is alleen dat je niet erg serieus genomen wordt op het moment dat je verteld een XM te rijden hier in Duitsland. Maar ach, ik zeg altijd maar: ’beter een ster in je voorruit dan op je motorkap’ Niet erg orgineel maar -vooral- in Duitsland errug doeltreffend.

Hoop er in ieder geval nog een hoop plezier aan te beleven.

PROBLEMEN

Lekke uitlaat bij katalysator bij aankoop
(46€ aan laswerk en uitlaat is als nieuw)

Auto was erg vies (zeg maar goor)

Kentekenplaat verlichting was stuk

Wanneer je richting aan geeft geeft de boordcomputer aan dat er een remlicht stuk is. (Typisch Citroen????)

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.