Citroen XM V6 Exclusive (1991)

autoreview

Citroen XM V6 Exclusive (1991)

Signalement

UitvoeringXM V6 Exclusive
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf286.000 km
KM-stand laatst260.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gehavend vlaggenschip

  • 237.000 km

Deze auto was bij aanschaf zo slecht, dat deze weggegooid had moeten worden.

Eind januari 2018 werd ik getipt dat er een leuke XM te koop zou staan bij een handelaar in Oranjewoud. Omdat ik wel weer op zoek was naar een opknapprojectje ben ik gaan kijken. Eenmaal daar trof ik een erg slechte auto aan, vol met schimmel, een centimeter water op de vloer, meerdere roestgaten, startte niet, etc. Volop redenen om direct heel hard weg te rennen.

Ik heb dus in eerste instantie ook nee gezegd. Vrienden van mij hebben mij overgehaald om een paar dagen later nog een keer te gaan kijken. Want een 1e serie XM V6 in Exclusive uitvoering is ondertussen een wel heel erg zeldzame auto en bovendien ook een wel heel erg leuke auto. Dus, nogmaals wezen kijken. Wederom getwijfeld en toch de onderhandeling aangegaan.

De vraagprijs was €1.250,- en we zijn op €450,- zo mee uitgekomen. Eenmaal thuis kon ik mijzelf wel voor m'n kop slaan, waar was ik nou weer eens aan begonnen... En dat voor m'n kop slaan heb ik het opvolgende jaar regelmatig weer gedaan...

Een week na aanschaf de XM opgehaald en naar huis gereden met dank aan de groene platen van een vriend van mij. De XM reed en daar was alles mee gezegd. Dat we 40km hebben kunnen rijden en thuis zijn gekomen was een klein wonder.

Eenmaal thuis in de schuur bleek de auto nog een nare gevaarlijke verrassing in petto te hebben. De startblokkering van de automaat bleek overbrugd te zijn, de auto kon dus in de versnelling gestart worden. Het was alleen jammer dat we daar achter moesten komen door de schuurdeur eruit te rijden.

Vervolgens ben ik begonnen met het opknappen. Dat opknapproces daar dacht ik in eerste instantie ongeveer drie maanden mee bezig te zijn, dus zomer 2018 zou ik er wel van kunnen genieten. Nu, mei 2019, is de auto eindelijk APK gekeurd en op de weg. Dat het zo lang geduurd heeft kwam niet doordat ik er lang niks aan gedaan heb, integendeel.

Het technisch opknappen heeft dus bijna anderhalfjaar geduurd. Er zit 80 uur laswerk in, ongeveer €6.000,- aan onderdelen en heel, heel veel werkuren. Het opknappen heb ik zelf gedaan, ik ben gelukkig erg handig. Al heb ik het laswerk wel uitbesteed.

Tijdens het opknappen ben ik tot de conclusie gekomen dat de XM een complexe en moeilijke auto is om aan te werken. Technisch goed onderlegd en kunnen doorzetten zijn absoluut noodzakelijke voorwaarden bij het werken aan XM's. Er is weinig ruimte om te werken, er zitten veel ingewikkelde technische constructies in, de elektronica is ingewikkeld en enigszins onbetrouwbaar indien niet aangepast. Ook is de onderdelenvoorziening matig, het is soms moeilijk om aan onderdelen te komen. Kortom, het is een auto voor doorzetters. Voor mensen die zichzelf graag uitdagen. (Of voor mensen die er veel geld voor over hebben en al het werk willen en kunnen uitbesteden).

De XM is nu technisch grotendeels klaar, qua uiterlijk moet er nog het nodige gebeuren. De afgelopen dagen zijn de eerste kilometers gemaakt.

Die eerste kilometers was wel genieten! De XM is nog een echte ouderwetse uitermate comfortabele Citroën. De wegligging en het veercomfort is onovertroffen. De stoelen zijn heerlijke fauteuils waarin het prima uit te houden is om in 1 ruk naar Zuid Europa te zoeven. Het interieur is ondanks de leeftijd erg stil en al met al is het een zeer comfortabele reisauto.

De snelheidsafhankelijke en sterk zelfcentrerende stuurbekrachtiging, door Citroën DIRAVI genoemd, is wel wennen. De besturing is zeer direct, haarscherp maar wel gevoelloos. Daarbij komt dat het stuur zichzelf altijd direct centreert, dus parkeren en bochten nemen vraagt gewenning.

Motorisch is het een 3.0l 6 cilinder in V6 opstelling met een automaat eraan gekoppeld. Deze motor levert 167pk en daarmee is de XM een vlotte auto, al is het geen strepentrekker. Het geluid van de V6 is wel onovertroffen, een decente roffel en als er stevig opgetrokken wordt veranderd dit in een erg mooie donkere huil. Echt genieten! Ook het ontwerp, van met name de 1e serie, vind ik erg geslaagd en typisch voor de vroege jaren negentig.

Of de XM ook betrouwbaar is, daar gaan we nog achterkomen. De auto wordt gebruikt als auto erbij en het is de bedoeling om ongeveer 15.000km per jaar ermee te rijden. De komende zomer staat er een kampeervakantie in Frankrijk gepland waarvoor de XM ingezet gaat worden.

De belevenissen zal ik, net zoals mijn voorgaande auto's, hier bijhouden.

(Mocht het iemand opvallen dat de kilometerstanden niet kloppen, dat komt omdat ik de kilometerteller moest vervangen. Het vervangende exemplaar had minder kilometers erop staan.)

Als het rijd rijd het geweldig

  • 244.000 km

Deze zomer heb ik de XM regelmatig gebruikt en ik heb er nu ongeveer 2.000km erop zitten. We hebben het toch niet aangedurft om de kampeervakantie in Frankrijk met deze auto te doen, daarvoor hebben we onze hondstrouwe Volvo 240 Estate met ettelijke tonnen op de klok voor ingezet.

En dan nu het rijden in deze XM... Manmanman, als het rijd... dan rijd het ook echt geweldig. Het was alleen niet vlekkeloos, verder geen pech ofzo maar wel wat onkosten gehad.

De problemen:
- Stuurhuis lekte aan de rechterkant, is een bekende kwaal. Is nu hersteld.
- Snelheidsregelaar Diravi zat vast, daardoor zenuwachtig sturen. Is nu hersteld.
- De motor loopt warm. Komt doordat de radiateurs die nog geleverd kunnen worden te weinig koelvermogen hebben. Er wordt nog aan een oplossing gewerkt.
- De startmotor weigerde soms dienst bij heel heet weer om het na afkoelen weer te doen. Opgelost door nieuwe elektrische verbindingen aan te leggen.
- Hinderlijke rammel aan de achterzijde. Werd veroorzaakt door nieuwe veerbollen met een fabricagefout
- Airco was gevuld, maar de pomp bleek lek dus weer leeggehaald
- Hoes van een aandrijfas gescheurd.

Al met al dus niets waar de XM mee stil is komen te staan, daarmee durf ik de XM betrouwbaar te noemen.

Het rijcomfort is ongeëvenaard, soepel, redelijk snel, zeer koersvast (als de Diravi het goed doet), stil, erg ruim, geweldige stoelen en het verbruik valt mij ook alleszins mee met 1 op 10 gemiddeld. Geweldig kortom.

Als ik minpuntjes zou moeten noemen dan zouden het de onhandige handrem (voetrem) en de onoverzichtelijke koets (bij parkeren) zijn.

Komende week staat er een reis naar de Auvergne gepland met de XM. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat verlopen. Het zal in ieder geval een uitermate comfortabele reis zijn!

Pieken en dalen

  • 260.000 km

En 2 jaar later hebben we een hele stapel hoogte en dieptepunten beleefd met deze XM.1 ding is zeker, een XM is niet saai. (Zoals veel Citroëns betaamd). Al met al heb ik nu denk ik zo'n 30.000 uitermate comfortabele kilometers gereden met deze XM.

Vorig jaar, najaar 2019, heb ik met deze XM een hele mooie reis gemaakt met een stapel Citrofielen naar zuid Frankrijk, erg gezellig en zeer geslaagd. Op een uitermate comfortabele, snelle wijze en bijna probleemloos de XM een kleine week afgebeuld :-)

Een ander hoogtepunt is een optreden in Autoweek Classics: https://youtu.be/WA54wrIL9SQ

Dieptepunten zijn er helaas ook, om de hobby interessant te houden zeg maar. Bij klokje rond kondigde ik het al aan, dat ik een bakrevisie verwachtte. Nog geen 2.000 km later was het helaas al zover.

Gelukkig vond ik na wat zoeken een tweedehands versnellingsbak die naar zeggen vrij recent nog was gereviseerd, dus vol met goede moed de motor "even uitgebouwd" en de automaatbak vervangen. De bak die erin is gekomen is van een 1996-er, met de nodige inwendige verbeteringen. De latere XM automaatbakken houden het veel langer uit dan de vroege exemplaren.

Omdat ik toch altijd wat tegen de best wel forse brandstofprijs aan zat te hikken heb ik meteen LPG (Prins VSI, dampgasinjectie) ingebouwd en laten keuren bij de RDW.

Het verbruik op LPG schommelt een beetje tussen 1 op 8 en 9 bij normaal gebruik, wat mij heel erg meevalt. Over stevig doorrijden zullen we het maar even niet hebben...

Voor de komende winter gaat de XM van december t/m februari in de mottenballen. Uiteraard zijn er nog klussen te doen:
- Nog 3 kleinere lasplekken
- Airco weer lekdicht krijgen en vullen (doe ik zelf met Duracool R12A, let op de toevoeging A...)
- En maar eens beginnen met de XM rondom wat te verbeteren.

Al met al ben ik echt wel fan van de XM. Het is soms stevig klussen, maar de beloning is groot. Het is echt een hele hele fijne eigenwijze Citroen om mee onderweg te zijn!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens