Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1994)

autoreview

Citroën XM 2.5 Turbo D VSX (1994)

Signalement

UitvoeringXM 2.5 Turbo D VSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf330.000 km
KM-stand laatst410.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 410.000 km

Omdat ik weer veel kilometers moest maken en mijn lease auto moest inleveren, ben ik in mijn oude liefhebberij gaan rijden. Een XM turbodiesel moest het wezen, liefst met airco en cruisecontrol. Na grondig zoeken en testen kwam ik uit op deze 2.5 die bij Wil Wijnhoven in de garage stond. Hij was wat duur (ruim 4000 euri) en had ook al veel gelopen (330.000) en was ook eigenlijk te oud. Deze auto stak echter met kop en schouders boven elke andere tweedehands XM uit. Naast de technische (zelfs de electrische ramen achter doen het) en cosmetische staat was ook de onderhoudshistorie van doorslaggevend belang om deze auto te kopen.
Ik rijd deze auto nu ruim anderhalf jaar en ben en blijf bijzonder tevreden over hoe de auto zit en rijdt. Ik heb een aantal XM’s gehad, een daarvan was de 2.1 Ambiance uit 1994 waar ik ook een review van geschreven heb. Ook zit ik vaak in andere (lease) auto’s van klein en duur tot groot en duur. Ik heb echter nog geen andere auto meegemaakt, waarbij wegligging, (zit)comfort, en stabiliteit zo in belans is als bij deze XM. Deze auto rijdt als een limousine. Ik kan iedereen aanraden die er geld voor over heeft om een grote oude auto te rijden, eens een in goede staat verkerende (2.5 TD of V6) XM te proberen.
Mijn exemplaar kan qua prestaties uitstekend meekomen met de moderne diesels. Qua power, prestaties en rijgedrag is niets van de inmiddels 400.000.... verreden kilometers te merken.
Naast het comfort, heeft de motor fijn veel trekkracht en is de auto snel en zeer stil. Het enige wat ik hoor is het windgeruis en af en toe wat gerommel van het onderstel vóór. Dit blijft me verbazen, het enige geluid dat ik hoor is het kraken van het dashboard waar de koude lucht van de airco doorheen komt in de volle zon, tijdens hoogzomer. Mijn auto is zwart van buiten (lak) en zwart van binnen (leer).
Deze auto zit goed in de lak, interieur is erg netjes en is grondig onderhouden.
Deze turbodiesel is zeer compleet met de airco, cruisecontrol en leren bekleding. Daarnaast heeft de auto ook nog kleine dingetjes zoals een achteruitkijkspiegel die meedraait bij het achteruitrijden, zeer handig, lees lampjes (voor en achter) en niet te vergeten de dubbele achterruit.
De XM is geen raceauto. Hoewel je er hard mee door de bocht kan, wil de auto dat eigenlijk niet. Dit wordt het befaamde Citroen onderstuur genoemd. Dit exemplaar is daar geen uitzondering op. Onlangs zijn alle banden vernieuwd en dat scheelt een slok op een borrel voor de wegligging.
Deze auto is kortom een zeer fijne reiswagen.

Update januari 2006: Ik kom met enige regelmaat bij de garage (zie hieronder) en als vaste klant... krijg ik dan een leen XM mee. Hierdoor kan ik fijn vergelijken. Wat opvalt is dat de versnellingsbak van deze 2.5 TD XM licht en duidelijk schakelt. Gecombineerd met de krachtige motor, maakt dat deze auto zeer fijn rijdt. Schakelen doet deze auto daardoor een stuk beter dan zijn lichtere broer, de 2.1 TD of de 2.0 L benzine motoren. In de 2,5 TD en de 3.0 V6 zit een andere -naar mijn mening veel betere- versnellingsbak dan in de overige XM’s. Voor degene die zo een auto wil kopen: houdt hier rekening mee. Dit is een belangrijk verschil. Als eenmaal deze auto gewend bent, wil je niet meer terug.

Update december 2008:
na 410.000 trouwe kilometers ingeruild voor een nieuwer exemplaar. Dit heb ik al in 2007 gedaan.
De auto beviel erg goed maar er kwamen toch wel een heleboel mankementen naar voren die niet allemaal eenvoudig te verhelpen waren.
Mijn grootste ergenissen waren:
- lekke airo. Oplossing: elk seizoen vullen. Het lek was niet zo maar op te sporen
- veel windgeruis boven de 120. Dit irriteerde me behoorlijk
- koppakking aan vervanging toe. Een reparatie, bij mijn garage, van 2500 euro. (de motor moet er in zijn geheel uit) Gecombineerd met de andere ergenissen, net 1 te veel.

Voor zover ik weet, heeft de XM toch nog een nieuwe eigenaar gevonden en rijdt de auto nog steeds rond!

PROBLEMEN

  • 410.000 km

Elk voordeel heb zijn nadeel, zoals een groot wijsgeer eens zei. De soepele en snelle motor is tamelijk dorstig. Ik rijd gemiddeld 1 op 13 en dat schijnt redelijk netjes te zijn voor dit type diesel. Aan het verbruik merk ik wél dat ik een oude diesel rijd. Moderne diesels zijn veel zuiniger, of voor wat dat betreft de 2.1 turbodiesel van Citroen. Ik geloof daarom ook niet veel van de verbruikscijfers van de andere reviews over de 2.5 td. 1 op 15 is te halen bij een zeer rustige rijstijl met maximaal 110 km/uur op de snelweg. Onnodig te melden dat je als vanzelf veel harder rijdt met een auto zoals deze....
De auto weegt 1550 kilo en ook hiervoor word je belastingtechnisch gestraft.
Ik heb begrepen dat in Frankrijk de XM een olala-voiture wordt genoemd en dat is niet omdat ie zo mooi wordt gevonden. Dat zegt wel iets over de auto aangezien de Fransen over het algemeen redelijk flegmatiek zijn.
Ik heb voortdurend kleine of minder kleine (...) technische problemen met deze auto. Gelukkig voor mij zijn een aantal dingen tijdens de 3 maanden garantieperiode verholpen (airco, hydroliek hoofdslang, brandstof rubber).
Ook is een keer de ’v-snaar’ spontaan kapot gegaan. Naar later bleek doordat bout van de spanner was gebroken. Pure pech, de auto verkeert in prima conditie, maar wel heel vervelend.
Nb: de laatste anderhalf jaar heeft de auto mij altijd overal zonder mankeren heen gebracht. Starten en lopen maar.
Naast deze grote dingen heb ik een lange lijst met kleinere mankementen en ongemakken, er is altijd wel wat. Dat vind ik toch een behoorlijk nadeel, al ben ik vergevingsgezind vanwege de leeftijd van de auto. En natuurlijk vanwege de rij-eigenschappen.
Verder vind ik de temperatuur van de motor aan de hoge kant, hoger dan 90 graden bij gewoon gebruik. Dit is een bekend euvel bij de 2.5 TD en ook de oorzaak van het relatief vaak sneuvelen van de pakking. Een oplossing is een ander type thermostaat in de motor maar dan wordt de motor weer tamelijk koud in de winter...
Het onderstel vind ik erg roemoerig. Dit hoor je op slechte/ hobbelige wegen. Het lijkt net of er speling op de stabilisatorstangen zit iod. Maar ik voel er niets van. De garage heeft hier naar gekeken maar alles is in orde. (de auto stuurt ook naar behoren) Dit euvel schijnen meer XM’s te hebben.
De auto wordt goed onderhouden door de garage waar ik hem ook gekocht hebt. De auto verkeerd daardoor in prima conditie. Het enige dat me engiszins blijft irriteren is het duidelijk waarneembaar windgeruis boven de 120 Km/h. Het is niet heel erg hinderlijk, maar omdat de auto verder zo stil is, hoor je dit tamelijk goed. Vooral bij harde -zij-wind. Ook andere XM’s die ik rijd, leen XM’s van de garage, hebben hier last van. Bij een stille XM als de mijne hoor je dit alleen beter. Naast het onderhoud is dit wat mij betreft de enige smet op het verder glimmende blazoen!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.