Citroen XM 2.1 Turbo D (2000) #2

autoreview

Citroën XM

Signalement

UitvoeringXM 2.1 Turbo D
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf48.000 km
KM-stand laatst117.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

helaas

  • 150.000 km

voering XM 2.1 Turbo D
Versnellingen 4, Automaat
Bouwjaar 2000
Jaar van aanschaf 2015
KM-stand bij aanschaf 48.000 km
KM-stand laatst 132.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 63% Disclaimer MyReview
3 JAAR VERDER
118.000 KM 8 MAART 2019
Ik kocht deze auto destijds, 3 jaar geleden met 48.000 k aan toonbaar op de teller Inmiddels staat er ong 118.000 op de teller (af en toe valt ze uit...)t blijft een haat vs liefde verhouding....qua kosten: 2 x nieuw raam mechanisme links voor en rechts voor, stil vallen in België vanwege een kapotte slang...en op transport, complete airco unit/condensor vervangen in 2018, en dat mocht ook wel gelet op de toen a.s. warme zomer...het abs blijft een probleem: te pas en onpas een storing die nergens toe te herleiden valt, kortom een ontzettend dure auto om rijdend te houden.
Maar: als ze rijdt, is het een genot, zeker nu er nieuwe comfort veerbollen gemonteerd zijn. Ik rijdt de auto inmiddels vrij sporadisch, door de week ga ik per fiets naar het werk, maar ga een x per maand voor een lang weekend naar de Vogezen en dan waardeer ik de auto...., exclusive...

IN DUBIO
132.000 KM 24 SEPTEMBER 2019
Ik stuur inmiddels 3 1/2 jaar in deze voiture en eigenlijk bevalt dat enorm, eh althans op de momenten dat ik haar berijd...Ze rijdt werkelijk fenomenaal, heerlijke zetels, betere vering na het vervangen van de veerbollen. Maar begin te twijfelen, behalve de maandelijkse ritten naar de Vogezen en de weekenden, staat ze veelal stil. Het blijft een markante auto zeker vanaf de zij - en achterkant bekeken...kortom ik heb wat moois onder de carport staan!Het afgelopen jaar waren de kosten beperkt tot een beurt en een raammechanisme links voor en nieuwe bollen. Komt eraan: nieuwe distributie e.d. en schijven voor in oktober 2019.
Blijft: het gesodemieter met het abs: te pas en onpas krijg ik de melding van een abs storing waar ik al teveel aan kosten heb gespendeerd, feitelijk zonder oplossing..En ik háát sturingslampjes. De kosten tegen de baten verrekenen vind ik nog lastig, maar eigenlijk zou ik een elektrische auto willen gaan sturen... maar welke???Of gewoon lekker doorrijden want liefhebberij mag wat kosten...
Update 10-01-2020:in dec. 2019 valt me op dat de motor temperatuur ruim onder de 90* bedraagt.
Dacht nog aan een kapotte thermostaat.... Dus gebracht naar de garage (Keulen en Co Groningen kundig en prettig).. Oordeel: kop gescheurd, daar de kosten van herstel nog binnen het redelijke bleken daarvoor gekozen, echter: ook het motorblok bleek gescheurd...De kosten liepen daarmee op naar 3100,- en dat vond ik te veel, in de wetenschap dat diesel rijden sowieso eigenlijk niet meer loonde bij een MRB van 140,- per maand...De auto, verder supergaaf.... sic... verkocht aan en monteur die de krukas graag wilde hebben voor in zijn cross auto...
Als gevolg hiervan rijd ik sindsdien in een vw Polo 1.4 uit 2002 uit de erfenis van de moeder van een vriendin.. de auto stond bij mij gestald en wed gebruikt door vrienden die ff een auto nodig hadden, nu: ik dus...Inmiddels heb ik in de warme zomer van 2020 een 2cv dolly gekocht, in uitstekende staat, maar nu gestald. Voor dagelijks gebruik was ik op zoek naar een elektrische auto: milieu, mooie techniek etc. Gestuurd in een Peugeot 2006 en vervolgens ID3. De Peugeot viel me tegen, veel herrie aan wind en banden geruis. De ID vind ik qua vorm van buiten best moi, maar verder een wat kleurloze auto. En aangezien ik binnenkort met pensioen ga en toch houd van auto's met iets bijzonders: ik heb in december een Citroen ID21F (een break) gekocht voor dagelijks vervoer als t weer t toelaat. Over beide auto's zal ik hierna een review maken.

alles werd anders

  • 117.000 km

De Id21f break, bleek al heel snel niet aan de door mij gestelde verwachtingen en eisen te voldoen; in goed overleg met de verkoper heeft de laatste de auto teruggenomen...
Vervolgens stuurde ik weer in de Polo en toen het beter weer werd is de 2cv weer ingezet. De Polo verdween tijdelijk naar de dochter van een vriendin en de 2cv werd mijn dagelijkse auto... Na 2 ritten Den Haag en 1 x Adam werd duidelijk dat dergelijke ritten per 2cv mmmm matig bevielen en ben weer op zoek gegaan naar een volwaardige vervanger van de voornoemde XM waar deze review mee begon...Ik zocht wel naar iets bijzonders, comfortabel, automaat, airco...
Uiteindelijk dan toch weer uitgekomen op een XM, een V6 automaat exclusive, met automaat, airco, elektrische en verwarmbare stoelen, etc aantoonbaar met 117.00 km....

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.