Citroën Xantia Turbo C.T. Activa (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Turbo C.T. Activa |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 241.000 km |
KM-stand laatst | 253.000 km |
De eerste 12000 km....
- 253.000 km
Na eerst een xantia 2.0i uit 1995 in bezit te hebben gehad, die helaas door een ongeluk vroegtijdig aan zijn einde is gekomen en als vervanging een opel astra gekocht.
Met de astra heb ik anderhalf jaar gereden en net zoals met de vorige xantia ook mee naar spanje op vakantie geweest, maar ik vond het gebrek aan comfort wel een groot gemis.
Dus toen zijn we in april eens gaan kijken voor weer een xantia maar ik wou deze keer wel een activa 2.0t of een v6.
Na toch een redelijk aantal wagens bekeken te hebben bij de huidige uitgekomen en deze gekocht, omdat er een complete onderhoudshistorie bij zat waar op niks bezuinigd was en dealer onderhouden (rekeningen over een periode van 6 jaar t.w.v. 9000 euro waar zie je dat nog bij een auto van bijna 13 jaar), de kilometerstand was aan de hoge kant maar ik vind dat zoiets bij goed onderhoud geen probleem hoeft te zijn.
De eerste ervaringen waren zeer goed, wat een kracht en souplesse heeft deze motor en het activa systeem werkt werkelijk fantastisch, op een klaverblad al verschillende keren een vriend met een bmw compleet zoek gereden en dit doet hem wel een beetje pijn en geeft mij een hoop genot met mijn "franse gebakje" zoals de meesten hem noemen.
Bij sprintjes vanuit stilstand en ook op de snelweg is er maar weinig ander blik wat je bij kan houden mede door het flinke koppel van de motor.
Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat met mijn rechtervoet (en die is zwaar) het verbruik gemiddeld rond 1:7 ligt, en bij flink doorrijden op de duitse autobahn heb ik al eens 1:4,5 gehad en dat slaat er toch wel in, maarja als ik zuinig had willen rijden had ik een 1.6i moeten pakken...
Problemen:
Ik heb ook al een flinke reparatie achter de rug van de koppeling, dit wist ik dat het er aan zat te komen, omdat dit het enigste was wat niet vervangen was in 240000km, kosten 780 euro bij een specialist, dit komt mede door het activa systeem waardoor het hele blok eruit moet.
Verder zijn de remmen aan de voorkant aan vervanging toe, dit gaat ook weer 270 euro aan onderdelen kosten, maar dit komt doordat ik er een set sportblokken en schijven onder ga doen omdat ik vind dat de auto bij meerdere keren hard remmen van 160 naar 100 km/u flink last van faden krijgt en dit is geen prettig gevoel en dan kan je het beter meteen goed doen.
Al met al is dit de beste en fijnste auto die ik tot nu toe heb gereden en dit zal ik ook nog lang blijven doen, wel moet je extra onderhoud en dure kosten op de koop toe nemen door het activa systeem, als je op zoek bent naar een goedkope auto om te rijden loop dan met een grote boog om een activa heen, wil je echter veel plezier hebben koop er dan juist eentje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.