Citroën Xantia Break Turbo C.T. VSX (1997)

autoreview

Citroen Xantia Break

Signalement

UitvoeringXantia Break Turbo C.T. VSX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf176.000 km
KM-stand laatst192.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn 5e Xantia

  • 178.000 km

Voor mijn transport werkzaamheden zoek ik goedkope autos die toch behoorlijk kilometers kunnen maken zonder al teveel kosten.
Na het rijden van diverse Nissan Sunnys en Opel Astras, kwam ik voor het eerst uit bij een Xantia.
Dit was een Xantia 1.6.
Dat bleek een goede auto, die wel wat dorstig was vond ik voor wat hij kom leveren, niet gek want alleen de motorkap was al loodzwaar!
Vervolgens een 1.8 gehad met een lekke kachel (iets om op te letten bij aanschaf Xantia, stank in interieur), die ik snel ingeruild heb op een Xantia CT turbo Break bij een garage.
Deze laatste wagen heeft mij heel heel veel plezier bezorgd, super snel, lust wel een slok, maar een heerlijke motor, en nooit een probleem mee gehad, en ik heb er bijna 50000 in een jaar mee gereden.
Toen de APK kwam, was daar distributie riem aan de beurt en 4 nieuwe banden, en misschien nog wat kleine zaken, al met al ruim boven de 1000 euro, en dat werd toch te duur voor mij. Met pijn in het hart weggedaan, was een trouwe kameraad.
Daarna een HDI 2.0 turbo break diesel gereden van 2000, heerlijke wagen was gechipt tot 110 pk.
Geen noemenswaardige problemen, latere versies hebben wel eens roest aan de binnenkant bij de achterdeuren.
Na een jaar intensief gebruik begaf de turbo het, nog mee doorgereden tot de branstof pomp het ook begaf, einde auto.
Toch veel auto voor een paar honder euro en tientallen duizenden kilometers verder.
Rijd nu 1 maand in weer een CT Turbo break van 1997 met slechts 178000 op de teller, en voor mij maar 1 eigenaar.

Algememe aandachtspunten:

Dashboardverlichting wil steeds zwakker worden met het verstrijken der jaren.

Natuurlijk vering testen, tikken van de pomp aanhoren, tikt hij teveel dan zou er een lek kunnen zijn in het systeem, ook altijd even onder de auto kijken voor lekkage natuurlijk.
Het omhoogkomen testen, alarmlampjes op dashboard bekijken voor problemen.

Kachel bekijken en ruiken in interieur, stank is mogelijke lekkage.

Distributie natrekken, is om de 120000 km.



Update na 6 maanden intensief rijden

  • 192.000 km

Rijd de Xantia CT turbo break nu alweer een halfjaar.
In februari toen hij 17 jaar werd! door de apk gekomen, totale kosten 280 euro (moest zelf op zoek naar een mistlamp voor dit type kostte 80 euro), geen noemenswaardige probleempunten.
Rijd nu al 6 maanden probreemloos, nadeel blijft dat je met deze auto onmogelijk zuinig kan rijden helaas. (1 op 7 tot 1 op 11 bij normaal rijden, 100 a 120 km/uur.
Verder echt zo een heerlijke wagen, snel als het moet, zeer ruim, zeer comfortabel.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.