Citroën Xantia Break 2.0 HDI 90pk (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Xantia Break 2.0 HDI 90pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 274.000 km |
KM-stand laatst | 340.000 km |
Zelfde en toch zo anders
- 264.000 km
Na 5 jaar een Xantia 1.9 sd uit de eerste serie gereden te hebben was hij nu toch echt op. Na 17 jaar intensief gebruik en 548000 kilometer was het op.
Tijd voor een opvolger, na heel wat uurtjes over het internet struinen kwam ik weer bij een Xantia uit.
Het is er een uit de laatste serie (10-200)en dit keer geen berline maar een break.
Ondanks dat ook deze al 264000 km ervaring heeft ziet hij er nog goed uit. Hij is goed onderhouden met de nodige papieren erbij. Na een proefrit wist ik dat deze auto goed voelde en heb ik heb hem gelijk gekocht.
Het is een HDI met orgineel 90PK die in 2007 gechipt is door Hartog tuning naar 117 pk. Een stukje luxer dan de voorganger met heerlijke climate control die ook echt nog koelt als een tierelier.
Verder Mistlampjes, amrsteun voor, en alle normale assesoires zoals bijna alle Xantia's die hebben.
Het eerste waar ik heel gelukkig van word is de ongelofelijke trekkracht van deze HDI. Van onderin tot ruim 4000 toeren blijft hij trekken als een lier. Niet dat ik snel zover zou doortrekken maar het kan.
Het verbruik is over de eerste 5000 km heel keurig en ligt zo rond 1 op 19. Verder heeft hij op dit aantal km's een kwart litertje olie verbruikt, zeer acceptabel dus. de auto rijd zeer strak. Er waren een paar kleine dingen die niet helemaal lekker functioneerde maar dat zijn vooral typische Xantia kwaaltjes.
Alle onvolkomenheden heb ik zelf kunnen oplossen en hebben me 2 tientjes gekost.
Het moeilijkste was nog de kachelweestanden die helemaal fris meer waren en daarom nog maar in 2 standen te gebruiken waren. Maar een half uurtje prusten met de soldeerbout en het was opgelost.
Wat mij wel opvalt is dat de carroserie beste wel wat tordeert. Als ik achteruit de oprit af rijd en de weg op draai wil het een en ander best kraken. Iets wat je overgens onder het rijden niet in de gaten hebt. Het is zeker geen rammelbak.
Ondankt dat ik al 250000 km met mijn vorige Xantia gereden heb is dit echt een totaal andere auto. De oude ongeblazen diesel was een goede lobbes. Hij was ongelofelijk betrouwbaar maar ook echt heel traag.
Deze moet nog maar bewijzen hoe betrouwbaar hij is maar wat een trekkracht.
Ik hou jullie op de hoogte hoe mijn Xantia de komende tijd zijn kilometers gaat doorbrengen.
helaas en met pijn in het hart moeten verkopen
- 340.000 km
Na een ruim jaar sturen in deze geweldige auto was ik helaas verplicht hem te verkopen.
Mijn werkgever wilde dat ik een lease-auto ging rijden.
Maar het is en blijft een zeer fijne comfortabeke auto die ik met veel plezier gereden heb.
60.000 kilometer heb ik er in mogen sturen en hij heeft me 1x laten staan. De brandstof opvoerpomp was er mee opgehouden. Dit is een bekend euvel bij kilometerstanden na de 3 ton. Zo verholpen en kost je kop niet.
Verder de bedrading die door de achterklep loopt vervangen omdat deze begon te verslijten na het vele malen open van de kofferbak. Ik kreeg wat last van een massaprobleempje. Maar ook dit was makkelijk zelf op te lossen. Soldeerbout, paar stukjes kabel en wat geduld was de oplossing. Kosten dus 0.
De uitlaat een keer vervangen en normaal onderhoud gepleegd. Wat extra aandacht gegeven aan de vering door bollen te laten vullen en systeem te spoelen.
Al met al dus zonder rare kosten kunnen rijden.
een vorige eigenaar die ik per toeval sprak wilde hem zo terug kopen. Nu verkocht aan een andere liefhebber die hem 2 jaar met veel plezier gereden heeft en alleen de koppeling heeft hoeven te vervangen.
Dus betrouwbaar ja!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.