Citroën Xantia Break 1.8i SX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 112.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
- 202.000 km
De Xantia Break is een heerlijke auto.
Ik ben echt verknocht aan het hydraulische veersysteem.
Ook vind ik zo’n lange Citroen lekkerder rijden als een Citroen MPV (bijv. C4 Picasso)
Toch is de auto ruim genoeg voor een gezin met twee kinderen met allerlei hobby’s.
De achterbak is enorm, zelfs met de bank omhoog geklapt.
Ik heb nog nooit iets hoeven vervoeren dat niet paste.
Bij volle bepakking houdt de vering de auto goed op hoogte en rijdt hij net zo lekker als leeg.
De Xantia rijdt als een echte Citroen: comfortabel.
Wel maakt de motor veel toeren boven de 120km/u. Op lange ritten best vermoeiend.
Ook is de bestuurdersstoel ondertussen behoorlijk ‘ingezak’ wat het comfort bepaald
niet ten goede komt. Deze versie van de Xantia heeft geen airco.
De tweede versie wel. De motor is geen racemonster maar komt meer dan goed mee
met het verkeer. Bij een niet al te rustige rijstijl is het gemiddelde benzineverbruik 1:12
Ik heb de auto redelijk goedkoop aangeschaft met ruim 110.000km op de teller bij
Citroen Roggeveen in Capelle ad ijssel. Prima garage overigens.
Voor de aanschaf zijn banden, de accu, de distributieriem en de veerbollen door
de verkoper vervangen.
Ik heb er nu in bijna vier jaar 90.000km mee gereden zonder noemenswaardige problemen.
Op dit moment overweeg ik om met probleemloze Xantia nog even door te rijden,
of om een C5-II break of en C5-III tourer te kopen.
De auto is goed onderhouden bij een Citroen specialist (Ringdijkgarage, Amsterdam)
Eigenlijk geen problemen. Wel gewoon onderhoud en slijtage.
De auto kwam steeds zonder problemen door de APK.
Grootste reparaties in vier jaar waren:
-kapotte thermostaat (eur 155)
-remblokken en remtangen (eur 300)
-remschijven eur 200), set banden (eur 400)
-de stappenmotor (eur 200)
-een deukje
-een kapot geslagen buitenspiegel.
De middengordel van de achterbank is kapot. (curieus ontwerpfoutje in de Xantia)
Dit is niet vervangen. Want het is een dure reparatie.
Als hij kapot is wordt de auto voor APK afgekeurd, als de gordel er uitgehaald
wordt hij goedgekeurd. Heb dat laatste maar gedaan.
Toch bedroegen de onderhoudskosten nog gemiddeld eur 900 per jaar.
Totale kosten (inclusief afschrijving, belasting, verzekering) zijn hiermee
eur 0,13/km (exclusief benzine), eur 0,24 (inclusief benzine), of
eur 271/mnd (exclusief benzine), eur 480/mnd (inclusief benzine)
Al met al, net als mijn vorige Citroen, een heerlijke reisauto.
- 205.000 km
De Xantia is ingeruild. Ik heb een andere Citroen gekocht. Een C5-II break uit 2005 met 60.000km op de teller. Weer zo'n heerlijke franse auto met hydropneumatische vering. Net als bij mijn vorige auto kost het me een beetje moeite om afscheid te nemen van de auto waar ik zo lekker in gereden heb. Maar het is mooi geweest. Ik ben benieuwd naar de C5. Ik hoor er wisselende verhalen over. De onderhoudshistorie ziet er in ieder geval goed uit. Ik hoop dat ik er net zoveel plezier van heb als van de Xantia.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.