Citroën Xantia Break 1.8i 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 247.900 km |
KM-stand laatst | 208.000 km |
Eindelijk....een Xantia.
- 188.500 km
Normaal gesproken koop ik auto's als ze echt aan het einde van hun leven zijn. Als ik er nog een jaartje mee kan rijden...prima. Beetje investeren om dat veilig te doen en met een klein beetje geluk weer met wat winst toch nog te verkopen.
Dit ging prima...tot ik mijn vorige auto kocht...een Volvo V40. Heerlijke auto...maar achteraf heb ik er veel spijt van. Wat een bodemloze put was dit. Anderhalf jaar heb ik het volgehouden. 1800 euro aan onkosten en wetende dat ik er nog lang niet was deed me vorige maand besluiten om toch iets anders te kopen. Iets goeds.
Wat ik precies wilde..dat wist ik eigenlijk zelf ook niet. Mijn vriendin heeft het laatste woord...en in de meeste gevallen was het nee als ik weer iets leuks gevonden had. Zo kwam ik ook een Xantia berline tegen uit 1997. "Nee...die is lelijk", riep ze meteen. Dus schrapte ik de Xantia uit de wensenlijst. Toch jammer...een Xantia is een heerlijke auto die erg ondergewaardeerd is. Een leuke Xantia vind je nml al voor weinig geld. Tot ik vorige week vrijdag een Whatsapp berichtje van haar keeg met een Marktplaatsadvertentie...van een Xantia Break uit 2000 voor 800 euro. Die vond ze wel mooi!
De volgende ochtend ben ik meteen gaan kijken. Het was inderdaad een erg nette Xantia. 187.900 km gelopen, airco, CV, boekjes etc. Voor mijn Volvo kreeg ik een aardig bedrag terug...en ik was diezelfde morgen eigenaar van een Citroen Xantia.
De auto rijdt goed, schakelt als een nieuwe, de vering is erg comfortabel, alles werkt en ik kreeg er nog 10 maanden APK bij. Wel heb ik de auto de dag erop nog even grondig gewassen en zal ik hem eens goed poetsten als ik daar tijd voor heb.
Afgelopen dinsdag heb ik de Xantia door een monteur even grondig laten nakijken en meteen even een beurtje laten geven. Ik was zelfs een beetje geschokt...qua onderhoudt was hij in perfecte staat, qua mankementen....een lampje van het zijknipperlicht en het wissertje van de achterruit waren de enige punten die hij vond. Dit is de beste auto die ik ooit gekocht heb!
Zelf heb ik ook een paar kleine zaken gevonden...die ik ook zelf kan fixen. Bijvoorbeeld de lampjes van de kachelbediening en de transistors in de kachelmotor die wat gaar zijn. Geen moeilijke zaken. Wel laat ik nog wel een keer het hydraulisch systeem eens nakijken en opnieuw vullen door een expert. Veel informatie over de Xantia vind ik op het forum van de Xantiaclub.
De buitenkant was zoals ik al zei wat vies. En er zat een lelijke deuk in de motorkap. Via de Xantiaclub heb ik inmiddels al een andere kap in dezelfde kleur gevonden...die ga ik zondag even ophalen.
Eerste halfjaar voorbij
- 194.500 km
Inmiddels rij ik nu al een half jaar met deze Xantia. Het eerste wat me opvalt is dat ik de Xantia t.o.v. mijn vorige auto's veel meer ben ga gebruiken. Inmiddels heb ik dus al ruim 7500 km ermee gereden.
Dat heeft eigenlijk te maken dat de Xantia erg betrouwbaar is. Hiervoor gebruikte we voor de langere afstanden alleen de Fiat Punto mijn vriendin. Die was zuiniger, betrouwbaarder (dan mijn vorige auto's) en reed ondanks het 1.2 60PK motortje helemaal niet zo slecht.
Inmiddels heeft ze een Mitsubishi Colt CZ5 met een 1.3 95pk motortje. Heerlijk autotje. Maar hij heeft als nadeel....de stoelen. Mijn vriendin zit er goed in...ik krijg na 10 km al een stijve rug en tintelingen in mijn arm. We zijn er van de zomer mee naar het Gardameer geweest..maar wel met een extra steuntje in mijn rug. Want een lende steun zit er niet op.
Die luxe heeft mijn Xantia wel. Sterker nog...ik prefereer de stoelen zelfs boven die van mijn vorige auto...een Volvo notabene! Ik hoor vaak mensen die de Xantia-stoelen slecht vinden...maar ze lijken voor mijn lichaam gemaakt. Heerlijk!
Heeft de Xantia nog problemen gehad? Helaas wel. Een typische Xantia-break kwaal is de slechte afdichting in de achterklep. Het gevolg....ik had een mobiel zwembad. Op een gegeven moment was hij zo vochtig dat het water letterlijk tijdens het rijden over mijn voeten golfde. Ik heb dus een groot deel van het interieur eruit moeten halen en binnen te drogen gelegd. De kunststofplaat hebben we door middel van ruitenkit en HPX-tape weer waterdicht gekregen. Geen klotsend water meer, geen beslagen ramen meer en geen muffe lucht meer. Heerlijk!
Er was ook een ander probleem. Plotseling hield de motor in. Hij bleek nog maar op 2 poten te lopen. Ik dacht in eerste instantie dat de bobinerail stuk was gegaan. Dus de WW gebeld. Die schroefde meteen de rail los....maar toen hij het stekkertje wou loshalen....viel deze uit elkaar. Even solderen....en de Xantia reed weer als vanouds.
De Xantia is net voor de winter ook gepoetst. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de lak te voorzien van een lakpantser. Na alle winterse ellende en een wasbeurtje ziet de lak er nog steeds erg netjes uit! Echt een aanrader dus.
Er zijn nog wat zaken die wel aangepakt moeten worden. Zo moet de LHM ververst worden en is de koppeling niet meer zo fris. Wel belangrijke zaken...maar voorlopig moet ik ze nog even uitstellen. Er komen wat belangrijker zaken in mijn privé leven aan...die hebben voorrang!
APK
- 198.164 km
Tot nu toe moet ik zeggen dat ik vrij weinig kosten aan de Xantia heb gehad. Nou moet ik ook wel zeggen dat de garage mijn Xantia gebruikt als oefenobject voor de stagiaire's, dus reken ik meestal wat materiaalkosten of een kleine vergoeding op vrijwillige basis. Hoogste kosten waren tot nu toe een setje gebruikte winterbanden à 150 euro. De rest is echt tientjeswerk...bijna niet noemenswaardig.
Problemen met de Xantia? de onluchtingsslang van de branstoftank was lek. Die is vervangen. Raar genoeg kon Citroën het onderdeel niet leveren...alleen icm een complete brandstoftank. Toch bleek het onderdeel wel vervangbaar te zijn. Rare jongens..die fransen.
Wel is er een ander probleem opgedoken. Het stuurhuis lekt LHM (hydraulische olie). Niet erg veel...maar toch. En dat zijn dure dingen. Inmiddels heb ik een aanvraag geplaatst op de onderdelenlijn.
De APK dan. Daar kwam de Xantia met een big smile doorheen. Alleen als adviespunt het lekkende stuurhuis. Meer niet.
Het verbruik valt me ook erg mee. Volgens spiritmonitor heb ik een gemiddeld verbruik van 9,11 L / 100km...bijna zoals de fabrieksopgave. En ik rij niet zuinig, maak veel korte ritjes en heb zelfs een tijdje met een lichte brandstoflekkage gereden. Dus..het kan zuiniger!
Inmiddels ook al ruim 10.000 km gereden...in 8½ maand tijd. Da's voor mijn doen echt veel!
Oh ja..de LHM moet nog steeds vervangen worden. In de buurt zit geen bedrijf die dat doet...dus moet ik een dag vrij nemen om dat te doen. En dat komt er nog steeds niet van.
Nog steeds niets aan de hand.
- 208.000 km
Ondertussen tikken de KM's er met gemak bij. En nog steeds zonder een centje pijn. Althans...op wat dingetjes die bij een oude auto horen.
Met het koude weer willen de ramen snel aanslaan. Echt waterdicht is hij dus niet...ondanks dat ik vorig jaar de kofferbakdeksel waterdicht heb laten maken (de bekende kunststof plaat die naar verloop van tijd los laat). Nog geregeld voelt de mat onder de achterbank nat aan.
De zomerbanden waar echt aan hun einde. Niet dat ze zwaar versleten waren..maar gewoon te oud, dus uitgedroogd en gecupt. Dus komend voorjaar moet er dus een nieuwe set onder. Maar over de winterbanden, Goodyear Ultragrip 7, ben ik redelijk te spreken. Alleen bij de wat hogere temperaturen willen ze nog wel eens doorslippen bij het vlot wegrijden. Maar ze hebben verder veel grip.
Inmiddels ben ik ook in het bezit gekomen van een originele armsteun. In het begin moest ik er nog aan wennen...maar inmiddels wil ik niet meer zonder. Ik snap niet dat dit item niet standaard in een Xantia werd gemonteerd.
Grappig zijn wel de reactie's van andere mensen. Sommige vinden het echt een ontzettend lelijke auto en snappen niet dat ik nog in zo'n oude bak durf te rijden, andere vinden hem wel mooi...maar zouden ook liever wat anders nemen. Maar de gemiddelde autohandelaar...dat is een ander verhaal. Ze geven ruiterlijk toe dat zo'n Xantia geen knoop waard is...maar aan de andere kant zeggen ze ook dat ik dat er weinig beters te koop is dan een oude Xantia. Ik moet ook zeggen...de gemiddelde review op internet geeft ook aan dat een Xantia best wel betrouwbaar is.
Het aantal Xantia's op de weg neemt ook fors af. Veel export naar Iran ivm met de motoren. Maar ik zie wel op de diverse verkoopsite's dat de gemiddelde verkoopprijs wel aan het stijgen is. Het zal me toch niet gebeuren dat ik op dit moment een auto rijdt die ik straks met winst kan verkopen?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.