Citroën Xantia Break 1.8i 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia Break 1.8i 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2000 |
KM-stand bij aanschaf | 138.000 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
Xantia Break 1.8i 16V
- 171.000 km
Voor deze auto had had ik een xantia Break 2.0i 16.V (1999). Helaas is er iemand achterop gereden en was de auto total loss (5000 euro schade)Deze auto had ik in 1998 gekocht voor 3500 euro en had toen 135.000 km op de teller. Nooit problemen mee gehad. Ten tijde van het ongeluk stond er 150.000 km op de teller.Ook al was het niet mijn schuld de dagwaarde van zo een auto is nihil. Bij mijn garage zeiden ze ong 1800 a 2000 euro, janken natuurlijk. Voor dat geld kon ik nooit een gelijkwaardige auto kopen en de vakantie zat er ook nog aan te komen.
Na een week werd de auto gekeurd door de verzekering. Mijn garage kon het bijna niet geloven maar ik kreeg er 3700 euro voor, nog 200 euro meer dan ik er 2 jaar geleden voor had betaald. dat was dus een enorme meevaler. De keurmeester had aangegeven dat de auto in prima staat was en dat hij goed was onderhouden. Uiteindelijk had ik na 3 maanden pas het geld op mij bankrekening staan. Op vakantie dan maar met een geleende auto.
In juli 2010 mijn huidige auto gekocht
een Xantia break Millesime in de kleur Bleu Mauritius. De prijs die ik ervoor betaald heb is 2600 euro. Achteraf kun je zeggen dat ik aan het ongeluk een leuke laptob heb overgehouden.
De auto was goed ondehouden, onderhoud altijd bij een dealer gedaan.Voor de aankoop zijn de voorbanden vervangen en de stappenmotor, eind 2009 is de centrale veerbol vervangen samen met de voorste remschijven en remblokken, in 2007 zijn alle veerbollen rondom vervangen. Algeheel was de auto zeer netjes en qua techniek perfect. Distributieriem e.d. waren ook netjes vogens het boekje gedaan.
Zo nu genoeg over de aankoop.
Ervaringen
Wat een ruimte zit er toch in deze auto, achterin beenruimte genoeg voor 2 volwassen mensen, mijn 2 kinderen zitten er prinsheerlijk in hun autostoeltjes. Genoeg ruimte voor bagage als je met 4 personen op vakantie gaat.
Confort is fantastisch, de auto glijdt over alle vluchtheuvels. Vooral tijdens lange afstanden is het genieten.
De stoelen zitten goed, alleen hadden de voorstoelen wat langer kunnen zijn.In deze auto heb ik niet het gevoel dat ik in een auto van al 11 jaar "jong" rij.
Ik merk nu wel dat ik in een 1.8 rij, de vorige was een 2.0 en daar zat wel wat meer leven in, vooral tijden het optrekken en inhalen merk het verschil.In de 2.0 zat toch wel meer pit. maar goed je kunt niet alles hebben en ik maak ook niet veel kilometers.
Problemen
-na verloop van tijd begon de auto wat meer herrie te maken (een soort ratelgeluid). Wat bleek de airco was zo goed als leeg.
-Kort geleden was de binnenbekleding van de motorkap aangevreten door muizen of door een marter.
-Verder gewoon onderhoud
Ik laat mijn Citroens al jaren verwennen door Citroville te Borculo, een echte specialist. In vergelijk met een dealer scheelt dit enorm in de prijs en desgewenst maken ze ook gebruik van 2e hands onderdelen. Bij kleinigheden brengen ze ook nooit wat in rekening. Ze doen niet aan "grote"en "kleine" beurt. Elk jaar wordt de auto volledig gecontroleerd, alle olien worden vervangen waaronder de LHM, bougies enz.
Elke keer als ik de auto voor een Beurt naar Citroville breng hoor ik wel piepjes een kraakjes. Waneer ik de auto weer ophaal zijn ze altijd weer verdwenen.
Voordelen
-Laag in aanschafprijs "veel auto voor weinig geld"
-Hoog confort
-Veel ruimte voor passagiers en bagage.
-"Franse Toyota"
Nadelen
-Hoog benzineverbruik
-Een wat zware koppel
-Bij hogere snelheden vrij veel windgeruis
We leven nu in april 2013 en de auto doet het nog steeds naar behoren. Vanaf aanschaf in julie 2010 rijden we nog steeds van "beurt tot beurt" op een paar kleinigheden na. Op de teller staat nu 171.000 km.
Het comfort van de auto is fantisch, op vakantie met een dakkoffer en een bagagewagen is geen enkel probleem. Het enige wat mij stoort is de zware "koppel", filerijden is geen pretje met deze auto.
Het is een grote auto, destijd gekocht voor de kinderwagens e.d.. Nadeel is dat de auto wel een "slokje" lust, gemiddeld 1l op 10 km. We hebben nagedachtom een maatje kleiner te kopen b.v een Ford Focus station. deze auto is goedkoper in de wegenbelasting en een stuk zuiniger. Na enig nadenken rijden we de auto toch maar "op". We weten wat we hebben, en er gaat toch niets boven dit fantastische Franse rijcomfort, daar heb ik wel wat extra's voor over.
Kosten (vanaf juli 2010)
-Bijvullen van de airco 60 euro (dec 2010)
-grote beurt inc apk, o.a. veerbollen zijn
zijn op druk gebrach 410 euro (maart 2011)
-Binnenbekleding van de motorkap (van de sloop) 15 euro (juni 2011)
- Winterbanden plus velgen (Vredestein Snowtrac 3) 523 euro (nov 2011)
- Bandenwissel 50 euro (april 2012)
- Beurt bij Citrovolle in Borculo, de auto is weer tip top verwend 384 euro (april 2012)
- Bandenwissel 50 euro (november 2012)
- Bandenwissel 50 euro (april 2013)
- Beurt bij Citroville te Borculo, o.a. veerbollen vullen, vervangen retourslangen, remblokjes achter 476 euro (april 2013)
- Airco beurt o.a. bijvullen 45 euro (april 2013)
.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren