Citroën Xantia 2.0i SX (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 2.0i SX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Weggedrag: licht onderstuurd, nadeinen bij heftige uitwijkmanoeuvres. Vering: grote lange hobbels zeer goed, korte kleine oneffenheden worden echter door de vooras maar middelmatig verwerkt, achteras slaat bij verkeersdrempels e.d. vaak op de aanslag. Wachttijd na starten tot hydraulische systeem op druk is irritant (ca. halve minuut). Besturing goed, maar werkt soms zwaarder bij stationair toerental. Trekkracht bij lagere toerentallen goed. Verbruik op LPG ca. 1:10 bij rustig en zeer gelijkmatig rijden. Bij meer haast ca. 1:8. Motor soms lawaaiig en soms vrij stil (garage zegt dat uitlaat in orde is maar toch is buiten de auto soms lichte ronk te horen). Zitpositie voorin voor lange mensen niet optimaal (stuur niet axiaal verstelbaar, voorzijde zitting te laag waardoor knieen niet ondersteund, binnenspiegel in het blikveld gemonteerd). Achterin opmerkelijk goede zit. Instap erg laag (jaargang ’93 ’zakt door de veren’ zoals ook DS, GS, BX, vanaf 1994 is dat niet meer zo). Meters met zonnebril op slecht afleesbaar (rode wijzers/grijze achtergrond is dus geen goede combinatie). Verwarming geeft niet snel warmte af maar is daarna voldoende. Interieurventilator vanaf standje 2 vrij lawaaiig. Kortom best een fijne wagen met als sterkste punten weggedrag, vering, ruimte en (toch) comfort, zwakste punten de matige zitpositie voorin voor langere mensen en de soms lawaaiige motor.
PROBLEMEN
Subiet afslaan van de motor bij ontkoppelen. Regelklep luchttoevoer stationair toerental reinigen hielp.
Soms tot zeer laag toerental terugzakken of afslaan van de motor bij ontkoppelen. Niet verholpen (had vorige auto, Renault Safrane 2.2Vi LPG, ook last van, schijnt Xantia-probleem van de eerste jaren te zijn).
Niet starten (boordspanning dan zeer laag. Na enkele keren opnieuw contact maken ineens weer normaal). Tot nu toe nog niet getracht te repareren.
Achterruitewisser krijgt geen sproeivloeistof (pompje werkt wel). Nog niet getracht te repararen.
Interieurventilator slaat soms niet aan (slecht contact van de schuifschakelaar).
Bij vorige eigenaar cylinderkop na LPG-inbouw (G3) al na 16000 km vervangen. Bij kennis (1,8l, 1994, G2) al na 20000 km. Ook volgens garage zijn originele Xantia-cylinderkoppen niet bestand tegen LPG. Koppen met hardere klepzittingen zouden daar beter tegen kunnen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren