Citroën Xantia 2.0i SX (1993)

autoreview

Citroen Xantia

Signalement

UitvoeringXantia 2.0i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Weggedrag: licht onderstuurd, nadeinen bij heftige uitwijkmanoeuvres. Vering: grote lange hobbels zeer goed, korte kleine oneffenheden worden echter door de vooras maar middelmatig verwerkt, achteras slaat bij verkeersdrempels e.d. vaak op de aanslag. Wachttijd na starten tot hydraulische systeem op druk is irritant (ca. halve minuut). Besturing goed, maar werkt soms zwaarder bij stationair toerental. Trekkracht bij lagere toerentallen goed. Verbruik op LPG ca. 1:10 bij rustig en zeer gelijkmatig rijden. Bij meer haast ca. 1:8. Motor soms lawaaiig en soms vrij stil (garage zegt dat uitlaat in orde is maar toch is buiten de auto soms lichte ronk te horen). Zitpositie voorin voor lange mensen niet optimaal (stuur niet axiaal verstelbaar, voorzijde zitting te laag waardoor knieen niet ondersteund, binnenspiegel in het blikveld gemonteerd). Achterin opmerkelijk goede zit. Instap erg laag (jaargang ’93 ’zakt door de veren’ zoals ook DS, GS, BX, vanaf 1994 is dat niet meer zo). Meters met zonnebril op slecht afleesbaar (rode wijzers/grijze achtergrond is dus geen goede combinatie). Verwarming geeft niet snel warmte af maar is daarna voldoende. Interieurventilator vanaf standje 2 vrij lawaaiig. Kortom best een fijne wagen met als sterkste punten weggedrag, vering, ruimte en (toch) comfort, zwakste punten de matige zitpositie voorin voor langere mensen en de soms lawaaiige motor.

PROBLEMEN

Subiet afslaan van de motor bij ontkoppelen. Regelklep luchttoevoer stationair toerental reinigen hielp.
Soms tot zeer laag toerental terugzakken of afslaan van de motor bij ontkoppelen. Niet verholpen (had vorige auto, Renault Safrane 2.2Vi LPG, ook last van, schijnt Xantia-probleem van de eerste jaren te zijn).
Niet starten (boordspanning dan zeer laag. Na enkele keren opnieuw contact maken ineens weer normaal). Tot nu toe nog niet getracht te repareren.
Achterruitewisser krijgt geen sproeivloeistof (pompje werkt wel). Nog niet getracht te repararen.
Interieurventilator slaat soms niet aan (slecht contact van de schuifschakelaar).
Bij vorige eigenaar cylinderkop na LPG-inbouw (G3) al na 16000 km vervangen. Bij kennis (1,8l, 1994, G2) al na 20000 km. Ook volgens garage zijn originele Xantia-cylinderkoppen niet bestand tegen LPG. Koppen met hardere klepzittingen zouden daar beter tegen kunnen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.