Citroën Xantia 2.0i 16V (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xantia 2.0i 16V |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 135.595 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Xantia is mijn vierde exemplaar. Na een 1.9 TD, een 2.1 TD (de review met 272.000km) en een 110pk HDi (allen Breaks) ben ik overgestapt op een 2.0i-16V met LPG. Na enige reserves over LPG ben ik vanwege de kosten toch maar over stag gegaan.
Ondanks de veel mindere kofferruimte, het is een berline met een 55 liter tank rechts achterin, en de naar mijn mening iets mindere ’looks’ is het een bijzonder fijne wagen, met een uitstekende betrouwbaarheid.
Daarbij komt dat de wagen bijzender luxe is uitgevoerd. Het is geen Exclusive, maar ik vermoed dat er een paar optiepakketten opzitten. Vrijwel alle speeltjes zitten erin, regensensor, elektrisch bediende en verwarmde spiegels, elektrische ramen voor en achter, lendesteun, etc.
De betrouwbaarheid van de AG LPG multipoint gasinjectie is uitstekend. Helemaal geen problemen! Alleen het overschakelen op LPG wil wel eens resulteren in een afslaande motor als je net voor een stoplicht staat. In mijn geval komt dit regelmatig voor. Als je rijdt tijdens overschakelen is er niets aan de hand. Verschil in prestaties tussen LPG en benzine heb ik niet kunnen waarnemen. Ik verbruik rond de 1:9,5 waarbij ik me netjes aan de maximum snelheden houd, geholpen door de cruise control.
De prestaties zijn nóg beter dan de voorgaande HDi 110PK, terugschakelen is eigenlijk zelden nodig. Opvallend is dat je de wagen nog verder kunt laten terugzakken in de 5e versnelling dan de diesel. 60km in 5 is geen probleem.
Alleen het motorgeluid vroeg enige gewenning, door het hogere toerental maakt de motor een wat ander geluid. Het geluid is echter niet vervelend van toon, en bij 4000 toeren komt er zelfs een lekkere aanzuigbrom in. Beetje sportief, zelfs.
Natuurlijk is het comfort van een enorme klasse. De enige auto die me op veergebied een beetje hetzelfde gevoel geeft (uit eigen ervaring) is een Audi A8 met luchtvering. En daar betaal je een hoop meer voor.
Er is hier en daar kritiek op de stoelen van de Xantia, die ik echter niet deel. Ik ben niet al te lang, 1.73m, en dit kan daarbij helpen. Regelmatig maak ik ritten vanuit mijn woonplaats Spijkenisse naar de Achterhoek of Drente / Groningen, en ik kom er altijd ontspannen uit. Uit ervaring weet ik wel dat het meubilair uit de V6 Activa een nog beter comfort geeft.
Zijn er nadelen? Voor mij maar één. Dat dit mijn laatste Xantia zal zijn. Het is een van de latere Xantia’s, van april 2000, en een nieuwere is er eigenlijk niet. De volgende zal wel een C5 worden, maar hiervan vindt ik het uiterlijk niet zo geslaagd als een Xantia. De betrouwbaarheid op LPG schijnt ook nog niet geweldig te zijn, en diesel is wel erg duur aan het worden. Voor eenieder die een ruime, stijlvolle, betrouwbare en comfortabele auto zoekt, tegen een prettige aanschafprijs, is een Xantia een uitstekende keus, waar je geen spijt van krijgt!
PROBLEMEN
Problemen? Welke problemen?
Volkomen betrouwbare auto, ook met hogere kilometerstanden.
Nou ja, eentje dan. Het is een paar keer voorgekomen dat de auto weigerde op LPG te lopen. Dit was direct na het tanken met hoge buitentemperaturen. Na een paar kilometer op benzine rijden kon er gewoon worden overgeschakeld en reed de wagen als vanouds.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.