Citroën Xantia 1.8i SX (1993)

autoreview

Citroën Xantia 1.8i SX (1993)

Signalement

UitvoeringXantia 1.8i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst190.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Xantia

  • 190.500 km

Ik reed in volle tevredenheid bijna 2 jaar rond in een BX 16 TGI Progress. Toch wilde ik wat anders. Na een poos BX-en gekeken te hebben op Marktplaats, zag ik maar niks naar mijn zin. Ze worden écht zeldzaam zo langzamerhand.
Toen maar eens naar de in mijn ogen opvolger gekeken van de BX, de Xantia. Die zie je nog erg veel rijden, en daarom ook keus genoeg!

Ik wilde graag een eerste type Xantia, 1a. Vanwege de mooie neus met de Chevrons op de motorkap, en het inzakken en omhoogkomen, dat móet een hydraulisch geveerde Citroën van mij gewoon doen.

Ik had deze Xantia te koop zien staan, en ben eens gaan kijken. 185.000 kilometer op de teller. Zag er erg netjes uit, en de motorruimte zag er als nieuw uit! Wel eng, want misschien was die zo schoon om wat lekkages te verbergen, maar hij is nog steeds zo ongelooflijk schoon en in nieuwstaat.
Hoewel er wel het e.e.a. aan mankeerde, was ik toch echt verliefd. De kleur is apart, maar zo mooi. Op de foto's lijkt het 'gewoon' grijs, maar het is toch echt groen. Ook heeft die een heerlijk fabrieksschuifdak wat een grote wens van mij was om te hebben.
Leuk detail is dat het Orga-nummer van deze Xantia 5974 is. De eerste Xantia's die van de band rolde hadden dit Orga-nummer, dus ik heb écht een van de aller aller eerste!

De garage waar ik de Xantia van kocht, kom ik nooit meer. Maar dat doet er verder niet toe, na veel geduld en lang wachten kon ik de Xantia eindelijk ophalen. Er moest namelijk een nieuwe ashoes op, en het raammechaniek in de bestuurdersdeur was kapot waardoor het raam naar beneden viel. Ook moest er een nieuwe APK op.

Verdere punten die mankeerde, waar ik van op de hoogte was:
- slechte dolgedraaide sloten; (Is voorzien van andere sloten, en afstandsbediening bij de CV)
- Lege veerbollen; (Is ook opgelost, 5 nieuwe veerbollen met nieuwe LHM)
- Motor stotterde; (Na het vervangen de bougies met kabels en luchtfilter was de stotter ook weg)
- Kachelmotor werkte maar af en toe; (Kwam door een slecht contactslot, meevervangen met de slotenset en opgelost)
- Hier en daar wat kraakjes en rammeltjes in het interieur. (Kan ik slecht tegen, dus gelukkig ook allemaal opgelost)

Bij aankoop zat er een bon bij dat die net was voorzien van een nieuwe distributieriem. Mooi, dacht ik. Bij thuiskomst bleek alleen helaas de waterpomp zo lek als een mandje, dus kon ik het hele zooitje alsnog vervangen. Ook bleek de uitlaat rot te zijn, en was er een olieslang gebroken.

Dat was allemaal even slikken, maar toen alles opgelost was, begon het genieten! Want alle mensen, wat rijdt zo'n Xantia zalig. Ik heb er 4 comfortveerbollen onder laten zetten, en het rijdt nu echt ongelooflijk comfortabel. Verder is het lekker stil binnen in de auto, en rijdt die super soepel. Echt een genot!
De 1.8 8v motor is ook een erg fijne motor om mee te rijden. Komt goed mee, en heeft redelijk wat koppel wat altijd leuk is.

Hier een opsomming met wat ik er allemaal aan heb gedaan:
- Hikken/inhouden van de motor oplossen;
- Waterpomp en d-riem vervangen;
- Carterpan pakking en olieslang vervangen;
- Veerbollen vervangen;
- Afstandsbediening inbouwen i.v.m. slechte sloten;
- Pookhoes vervangen;
- Afgebroken antennevoet vervangen;
- Middenarmsteun plaatsen;
- Eind- en middendemper vervangen;
- Accu;
- Mooie vloermatten bestellen.
- Contactslot vervangen i.v.m. blower die het soms niet doet;
- 3 ruitenwisserbladen;
- Dakraam repareren;
- Dashboardkastje vervangen;
- Spiegelbediening weer gangbaar maken;
- Achterruitsproeier werkend maken;
- Rammel oplossen gordelslot passagiersstoel, versnellingspook en dashboard;
- Blauwe hoedenplank hard weggooien, en een mooie zwarte terugplaatsen;
- RVS sierstrips bumpers (sloop);
- Spatlappen plaatsen;
- Dichte wieldoppen geplaatst;
- Ander (sport-) interieur plaatsen. (Veel mooier dan dat grijze interieur wat er eerst in zat, en het zit zoveel beter met meer steun).

Het verbruik wisselt nogal. 's winters was dat met name 1:10, soms 1:9, maar nu zit ik steeds rond de 1:12, en dat is best netjes vind ik.

Enige wat nog even wennen is, is dat deze eerste serie 1.8 8v motoren nogal rauw klinken, met name als ze koud zijn. Ze kunnen er gelukkig erg oud mee worden, dus druk maak ik me er niet om.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.