Citroën Saxo 1.5 D X (2000)

autoreview

Citroen Saxo
Citroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen Saxo - interieurCitroen Saxo - interieur

Signalement

UitvoeringSaxo 1.5 D X
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf113.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een dapper dieseltje

Deze review gaat over de Saxo op diesel die ik samen met mijn partner uitzocht, als vervanging voor haar afgekeurde Altootje.

Omdat er toch wat meer kilometers gereden gingen worden, was het toch wel wijs om op diesel over te stappen, waarbij het formaat belangrijk was. Liefst zo klein mogelijk in verband met de hebberigheid van vadertje staat.

Wie zoekt, zal vinden, en we vonden een kleine diesel, die betrouwbaar overkwam.

Ik heb zelf eerder een berlingo gehad met dezelfde motor, maar dan iets groter, en dat beviel prima. Door en door betrouwbaar, die turboloze dieselaars van de PSA groep.
Verder heeft het saxootje electrische ramen, en mistlampen voor. En daarmee heb ik ook meteen alle luxe wel zo'n beetje benoemd.

Inmiddels hebben we er ruim 50.000 kilometer bijgezet (ik rij er ook wel eens in, als mijn auto voor een beurtje gaat) en leek het me leuk om eens een review neer te zetten over een kleine, oudere en vooral goedkope diesel.

Het comfort: Verwacht geen wonderen. Deze turboloze diesel maakt best wat lawaai. Maar de stoelen zitten, verrassend genoeg zeer goed. Voorin zitten is goed te doen, zeker voor mensen die de 180cm niet overschrijden.
Achterin zit ik nooit, maar schoonmoeders (die ook al de langste niet is) kan er prima zitten, zo verzekerde ze mij. De electrische ramen doen het altijd, en ook de radio maakt voldoende herrie om het motorgeronk een beetje te overstemmen. Bij het schakelen van verzet naar verzet, heb je wel wat lange armen nodig, en gaat gepaard met een wat rauwig gevoel. Mensen die veel in de oude Berlingo's/Partners reden, zullen dit wellicht herkennen. Het werkt altijd, maar heeft soms enige doortastendheid nodig. (NB: ik rij zelf in grotere auto's, waarin hetzij handmatige, hetzij automatische airco's zitten, middenarmsteuntjes, cruisecontrole en dat soort zaken. Dus wellicht ben ik over het comfort wat minder positief dan de Saxo zou verdienen...)

De prestaties: ook hier moet je geen wonderen verwachten. Het autootje dieselt vrolijk mee met het verkeer, en is maar al te vaak bereid om een snelle inhaalmanoeuvre met goed gevolg te volbrengen, maar een stoplichtsprintje win je alleen als de opponent zit te suffen, of een auto van wel zeer bedenkelijke kwaliteit heeft. Aan de andere kant: met een gemiddeld verbruik van 1/20 mogen we toch niet klagen. (Overigens dit heb ik persoonlijk nooit bereikt met de saxo, mijn dieptepunt was 1/17, maar mijn rijstijl is ook iets vlotter dan dat van mijn betere helft).

Betrouwbaarheid. Wij hebben geen klagen. Het computertje aan boord gaf laatst aan dat we inmiddels 20.000 kilometer over de beurt heen waren gereden. Ondanks dat, bleef het motortje ons trouw vervoeren, waar we heen wilden. Er zit nauwelijks electronica in, dus dat gaat niet kapot. En dat wat erin zit doet het nog steeds. Slechts éénmaal door de ANWB weer op weg geholpen, omdat de remvoering achter was afgebroken. Dit was gewoon een slijtagedeel, dat we toch bij de volgende beurt moesten vervangen, en kun je nauwelijks de auto kwalijk nemen. Het autootje rijdt gewoon altijd.

Zijn er minpunten te noemen? Ja, wel 2. Het autootje ruikt muf, vanwege een lekkage in de achterbak, die wij maar niet kunnen opsporen. De rubbers lijken me allemaal in prima staat, en de lijm waarmee de achterruit in de klep zit, ziet er ook nog goed uit. Dus waar die lekkage vandaan komt, mag Joost weten (is er hier een Joost of iemand anders die daar een gooi naar kan doen? ) onprettig is het wel.
De bevestiging van de achterruitenwisser is niet stevig genoeg voor onnadenkend gebruik. De wederhelft wilde namelijk de achterruit wissen, maar had niet bedacht dat dat onhandig was als de ruitenwisser vastgevroren zat. Dus binnenkort maar eens naar de sloop voor een vervangende unit.

Maar alles bij elkaar genomen, is de oude trouwe saxo inmiddels een vriendje voor het leven, en zolang als we de auto kunnen rijden zonder al te veel grote kosten ( dit jaar waren we voor de keuring 500 euro kwijt, de twee vorige jaren 39,50 omdat er toen niks aan de hand was) blijven we dit ook doen.










7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.