Citroën Saxo 1.5 D Furio (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Saxo 1.5 D Furio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 111.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
We hebben onlangs een witte saxo 1.5 diesel Furio gekocht bij Steef Rutten auto’s in Bergen (NH). Prettig zakendoen met Rutten, maar daarover later meer in een dealerreview.
De saxo hebben we gekocht om voornamelijk economische redenen. Het moest een ontzettend zuinige, diesel gestookte, recente, goed onderhouden, en relatief goedkope auto in aanschaf worden. Volgens ons voeldoet alleen een saxo aan die eisen, vele andere auto’s vallen om diverse redenen af!
De kleur wit is weer helemaal in. Ook is de auto van binnen koeler dan een zwarte, vooral bij zon. Ik vond het eigenlijk nooit een fijne kleur, en met witte blijf je zitte is de garageslogan...maar we vinden hem mooi! Daarnaast zie je krassen veel eerder op een zwarte (spreek uit ervaring) De auto komt uit de short lease met een sluitende nagetrokken onderhoudshistorie.
Wat valt op: Je stapt in en zakt redelijk diep in de lage stoel. Met mijn 1.85m geen probleem, mijn vrouw is wat kleiner en zit dus vrij laag, toch kan ze een prettige zithouding vinden in de auto. De stoelen zitten prima en de hoofdsteunen zitten prettig naar achteren. Je hoeft je hoofd dus niet ver naar achter te bewegen als je in de ’relaxstand’ gaat zitten. 115 à 120 km op de teller en rijden maar. Het blokje maakt dan rond de 3000 toeren en daar is hij op z’n best. 58 pk is weinig maar voldoende voor deze auto. Turbo’s en direkte inspuiting zijn fantastisch, maar dat kan ook allemaal kapot! Het 1.5 blok is al jaren te vinden in diverse kleinere auto’s en de belangrijkste wijziging in jaren zijn de hydrolische kleppen geweest voorzover ik weet, dus geen kleppen stellen. Ouderwets, sloom, dieselgenagel? ja, maar dat is dus een bewuste keuze.
Het verbruik is feestelijk met een dikke 1:20, later meer hierover, ik ga het nog een aantal keren precies berekenen. Het motortje bromt als je onder de 1500toeren zakt, terugschakelen dus. Het schakelen gaat prima, en de bak voelt als nieuw zonder ook maar enige speling. De vorige bereider(s) hebben deze auto zeker niet afgetrapt. Er zitten alleen 2 plekjes op de stoelen, en tevens een plekje op de achterbumper. Voor een leaseauto dus keurig netjes. Remmen doet ie gemiddeld goed, en de koppeling kan ook nog tijden mee.
Zijn Citroen’s comfortabel? Ja! Voor een auto van ruim 850kg vind ik hem behoorlijk goed rijden. De vering is beter dan gemiddeld, de auto gaat daardoor lekker over drempels heen, en ook prima de bocht om. De rechtuit stabiliteit is ook prima. Ik heb vroeger ALTIJD gezegd dat ik nooit Franse rommel zou kopen....ik zweerde bij Japanners en doe dat eigenlijk nog steeds. Toch blij verrast door deze saxo tot nu toe en nogmaals: wil je een dieseltje van een paar jaar oud, die ook prima rijdt, en er fijn uitziet, dan zijn er (bijna) geen alternatieven.
03-09-2007:
Wat zijn wij blij zeg, de distributieriem hoeft eigenlijk pas bij de 120.000km. Dit was ook aangeven bij het onderhoudsschema w.b.t. de beurten. Toch zie ik in de motorruimte een stickertje met: distributieriem vervangen bij 102.000km! Pas bij een dikke 2ton gaat er dus weer een nieuwe riem (+waterpompje en toebehoren) op. Ik zeg, dat scheelt voor ons euri’s.
Verbruik een hele ruime 1:20. Details ga ik bijhouden op de site autoverbruik.nl
beurten volgens opgave van flexrent:
33.000 km
67.000 km
102.000 km.
Er zijn geen bijzonderheden te noemen, dus grote reparaties geweest behalve de distributieriem.
PROBLEMEN
Kapot achterlicht. Er zat water in de lichtbak waarschijnlijk regenwater. Vanwege corrosie was het lampje kapot gegaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren