Citroën Saxo 1.4i VTS (1999)

autoreview

Citroen Saxo
Citroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen SaxoCitroen Saxo - interieurCitroen Saxo - interieur

Signalement

UitvoeringSaxo 1.4i VTS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf182.000 km
KM-stand laatst182.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 182.000 km

Heb deze saxo in 2015 gekocht. De auto was in minder florissante staat. Dwz: deuk in voorscherm, laag vuil op de lak, en de inhoud van meerdere asbakken in het interieur. Bijzonder toch dat sommige particuliere verkopers niet even een stofzuiger pakken voordat de auto te koop wordt gezet.
Maar goed, ik heb hem voor € 500.- meegekregen, dus waar zeuren wij over..

De auto voelde stevig en energiek aan, wat voornamelijk te danken is aan het stugge VTS onderstel en de levendige 1.4 motor met voldoende koppel bij lage toeren.
In de herfst van 2015 ben ik op een kampeertrip geweest in het Zwarte Woud met de Saxo. Het autootje liet zich van zijn best kant zien. Kwiek op de Autobahn en toch maar spaarzaam met benzine. Op de lange stukken bij 140 km/u. haalde ik de 1 op 15.7. Wel viel mij op dat de temperatuur van de motor snel steeg als ik voorbij de 140 kwam.

Goed.. de eerste APK. Met hakken over de sloot kwam de Saxo erdoor. Er was namelijk een flink stuk van de dorpel weggeroest. Verneukeratief als het is, valt dit helemaal niet op als je onder de auto kijkt. Er zitten van die spoilerachtige dingen over de dorpels, waardoor alles koek en ei lijkt. Na wat laswerk was hij weer klaar met een jaar APK.

In de loop van het jaar begon de Saxo steeds sneller warm te worden op de snelweg. Er zit natuurlijk een TU blok in en deze schijnen nogal gevoel te zijn voor lekker koppakkingen. Niet goed warm rijden alvorens het gas open te trappen is niet goed voor deze kleintjes. Dus, waarschijnlijk was de koppakking niet helemaal fris meer. De temperatuur liep echter nog niet dermate op dat ik met samengeknepen billen continue de meter in de gaten hield, dus ik liet het er eerst bij.

Een ander dingetje. Onder de mat van de bijrijdersstoel was het altijd nat. Ik had al een lekkage gevonden onder de voorruit. Na deze dichtgekit te hebben was het even iets minder. Later kwam het euvel echter weer gewoon terug.

Onlangs was ik bij een bevriende garagehouder op de koffie en hij wou even naar het laswerk kijken. Saxo op de brug en we moesten al snel concluderen dat het afgelopen jaar niet vriendelijk was geweest voor de onderkant van de Saxo. Het was net.. Krakelee.. De onderkant was porreus en weggeroest.

Het was een fijn autotootje, maar Saxo bezitters (of potentiele kopers) moeten goed letten op de volgende zaken:
- Roestvorming dorpels en/of onderkant
- Olielekkage koppakking, snel warm worden bij 120+
- Vocht onder de voormatten

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.