Citroën Saxo 1.1i SX (1998)

autoreview

Citroën Saxo 1.1i SX (1998)

Signalement

UitvoeringSaxo 1.1i SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst115.950 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 115.950 km

Ik rij deze rode Citroen Saxo sinds 20 maart 2008. Na iets meer dan 3 maanden gezeik hebben
gehad met de verzekering kan ik er sinds kort echt van genieten. Het begin was slecht, werd
namelijk aangereden met de auto in de straat van mijn ouders. Dat na 2 dagen nadat ik hem
opgehaald was, is natuurlijk niet zo leuk! Al met al is het opgelost en in een korte tijd toch aardig
wat kilometer gemaakt. Dit is mijn eerst auto, en hij bevalt tot zo ver erg goed.

UITERLIJK:
Okay, het is dan een van de suffere Citroens, vooral als je naar de huidige generatie kijkt, maar
toch heeft de Saxo wel iets speciaals. De rode/paarse kleur staat hem goed en geeft een warme
kleur aan de auto, iets chique ook wel. Moest in het begin wennen aan het 5-deurs moddel, was
ook aanvankelijk opzoek naar een 3-deurs. Toch is het wel handig, zo’n 5-deurs auto, en begin ik
hem steeds mooier te vinden. Dit is het model voor de grote ’facelift’ en met een bescheiden
model aanpassingen. Hij heeft bijvoorbeeld de rondere grill en dat staat beter dan de oude.

INTERIEUR:
Van binnen is de Saxo erg speels met zijn ronde vormen. Het dashboard doet nog steeds wel
modern aan en is van veel voorzien. de SX uitvoering die ik heb heeft zo een toerenteller,
elektrische ramen voor en stuurbekrachtiging. De kachelbediening gaat nog ouderwets met
schijfjes, maar werkt wel doeltreffend. De stoelen zijn Frans zacht en bieden niet echt veel steun in
de bochten. Ze zitten goed en ook de ritten die ik maak naar Leeuwarden geven geen klachten (uur
rijden). De ruimte binnenin is voldoende. voorin heb je veel ruimte voor je benen en je zit niet
tegen elkaar aan geplakt. Als je personen achterin wilt hebben, moet de stoel wel wat naar voren
en 5 personen zal denk ik net iets te veel van het goede zijn. De kofferbak is mooi ruim en goed
in gedeeld. De achterbank kan in 2 ongelijke delen omgeklapt worden en dat is wel zo handig. Zo
hebben we er al een matras in kunnen vervoeren.

TECHNISCH:
Rijden doet de Saxo in 1 woord GOED! de 1.1i motor heeft 60pk en 88NM. Een ouderwetse, maar
soepele 8-klepper TU motor van PSA. Hij is verbazingwekkend pittig, maar je kan ook schakellui
rijden. Ik kom zelden boven de 3000 toeren bij het optrekken en heb niet het gevoel dat het
langzaam gaat. Wat je wel merkt is dat hij zijn kracht wat laat af geeft. het koppel komt pas bij
3800 toeren vrij en de PK’s bij 6200, vlak voor de begrenzer. Moet het dus echt snel, dan moet je
ook wel ver doortrekken. De motor is in lage toeren stil, maar boven de 3000 toeren komt er wel
een brom. op de snelweg bij 120km/ph draait de motor zo’n 4000 toeren, maar ik heb voor nog
wel winterbanden zitten. bij 80km/ph draait het blokje 2500 toeren. Op de snelweg maak hij wel
wat lawaai, maar het is zeker niet storend.

De versnellingsbak is wel wat luidruchtig. Je hoort de pook wel van verzet wisselen, maar
desondanks gaat het wel soepel en met een goede slag. Heel af en toe kan je hem niet in zijn R
krijgen, maar dat is op te lossen door hem in zijn vrij te zetten, koppeling op laten komen, weer
intrappen en opnieuw de R inleggen.

RIJGEDRAG:
De Saxo rijdt naar mijn mening erg volwassen. Als ik hem vergelijk met mijn vaders auto (mazda
121) is hij erg comfortabel en rustig. De Saxo veer goed af en is absoluut niet stoterig! HIj helt wel
wat over en dat wordt nog eens versterkt door de slappe wangen van de stoelen. Hij stuurt erg
licht, wat wel erg wennen is, maar direct genoeg. Het rempedaal is wat zacht en wordt halverwege
opeens erg hard. Hierdoor krijg je het gevoel dat je opeens heel hard remt en bijna het maximum
eruit haalt. Na enige gewenning kan je de remmen erg goed doseren en heb je meer dan genoeg
rem kracht (laatst op de snelweg hard moeten remmen voor een vrachtwagen die opeens ging
inhalen). Het rempedaal heeft eigenlijk een dode punt waar je even door heen moet. De koppeling
is licht te bedienen, gevoelloos en met een lange slag. Hierdoor reed ik in het begin steeds met te
veel gas weg, omdat ik het aangrijpspunt niet kon vinden. Dit is ook wennen, want dat gaat nu een
stuk beter.

VERBRUIK:
Gemeten over de afgelopen 1200 km heb ik een gemiddeld verbruik van 6.7L/100km. Dit is
gecombineerd met snelweg, 80 wegen, stadsverkeer en af en toe flink doortrekken. Mijn eerste
tank ging sneller dan mijn tweede. Ik tank BP 98 Ultimate, omdat hij dan wat soepeler word en
zuiniger. Dit is in vergelijking met de lange proefrit die we ermee gemaakt hebben, waar gewoon
euro 95 inzat.

PLUSPUNTEN:
- Comfortabel
- Zuinig
- Pittig
- Relatief luxe uitgevoerd
- Functioneel
- Simpele techniek
- Leuke verschijning.

NEUTRAAL:
- Toerental op de snelweg
- Gevoelloze besturing en bediening
- Dood punt rempedaal

NEGATIEF:
- Weinig/geen zijdelingse steun van de stoelen
- Lichtopbrengst met standaard lampen (opgelost door VIsionPlus te gebruiken)

Update:
Inmiddels de auto verkocht. Kreeg last in de stoelen. Rij nu een Twingo uit 99

PROBLEMEN

  • 115.950 km

- Uitlaat is vervangen bij de eerste dag. Was erg verrot. Vanaf de kat tot achter vervangen.
- Uitvoorzorg de distributieriem laten vervangen, multiriem, rollers en waterpomp mee genomen.
- Deurvanger linksvoor bleek te missen. Totaal over het hoofd gezien bij de proefrit. Opnieuw
gemonteerd.

VASTE KOSTEN:
Wegenbelasting is per 3 maanden 51 euro in Friesland en verzekering is 54 euro per maand. Ik ben
20 jaar en nog geen no-claim korting.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.