Citroën ID 20 F break (1971)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ID 20 F break |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1971 |
Jaar van aanschaf | 1990 |
KM-stand laatst | 0 km |
Dit jaar sinds 25 jaar in bezit van officieel een ID 20 F break. Deze auto is destijds door particulieren uit Frankrijk gehaald met de bedoeling deze auto zelf op te knappen. De auto is uiteindelijk bij een DS/SM specialist terecht gekomen, waar k de auto in 1990 heb gekocht.
Het betreft een break waarbij in de bagageruimte 2 tegenover elkaar liggende stoeltjes weg geklapt zijn, de strapontins.
Zoals zo vele klassiekers wordt de auto in de winter bij pekel op de weg, niet
gebruikt, maar staat in principe nooit langer dan 3 weken stil.
Naar mijn idee moet er met een dergelijke auto regelmatig gereden worden om de auto in een goede conditie te houden.
In die 25 jaar heeft deze dame me uiterst zelden in de steek gelaten.
Aangezien ik zelf niet de technische capaciteiten heb om de DS te onderhouden , wordt dit bij de DS/SM specialist gedaan waar de auto ooit gekocht is.
Het rijden blijft ook na 25 jaar nog steeds een genoegen. Met name de stoelen en de vering zorgen voor veel comfort zodat nog steeds moeiteloos grotere afstanden afgelegd worden(tussen 500 en 800 km op een dag).
Bij snelheden tot 130 km is het motorgeluid goed te hebben hoewel dit best veel is in vergelijk met een moderne auto.
Wat hierbij wel helpt is het feit, dat ongeveer 10 jaar geleden de 2 l motor is vervangen door de motor van een DS 21 gekoppeld aan een 5 bak.
Dit is ook gelijk de belangrijkste technische wijziging. Vaak wordt de hydrauliek gevreesd als veroorzaker van mankementen, maar door goed onderhoud heeft dit bij mijn auto bijna nooit tot problemen geleid.
Onderhoud aan carrosserie en chassis valt ook mee omdat de auto selectief gebruikt wordt en binnen gestald wordt. Dit is wel een voorwaarde om de auto goed te houden.
De auto is een ideale vakantie auto in verband met de hoeveelheid ruimte. Met een bagagerek kan er erg veel mee en dan is er ook nog het vaste imperiaal.
Waarom kies je voor een degelijke auto? Als kind veel meegereden op de voorstoel in de 3 punts gordels in de DS 21 van mijn vader. Helaas kom ik de 01-15 AM(zijn 3e) nergens meer tegen. Het rijden in een dergelijke klassieker geeft altijd een ontspannen gevoel en veel rij genot.
Het model heeft mij altijd erg aangesproken hoewel natuurlijk de sedan de mooiere auto is. De break heeft dan wel het voordeel van de ruimte.
Het voordeel van het niet meer hoeven te betalen van wegenbelasting kan direct weggestreept worden tegen het extra onderhoud wat een dergelijk oudje vraagt. In relatie tot het aantal gereden kilometers wordt er veel onderhoud gepleegd. De kosten voor brandstof(euro 95) vallen mee want op grotere afstanden is bij een snelheid van 120 km/u een verbruik van 1 op 12 gemakkelijk haalbaar. De banden gaan lang mee wat ook te maken heeft met het feit dat dit niet de auto is om razendsnel mee te accelereren.
De verzekeringspremie voor een casco verzekering valt ook best mee zij het dat de auto 1x per 3 jaar door een taxateur moet worden beoordeeld.
Resumerend: een heerlijke auto die enorm veel rijplezier, comfort en ruimte geeft, en zeker de laatste jaren zorgt voor veel contacten zeker ook in Frankrijk.
Een auto om nooit meer weg te doen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
![Citroën DS [ VOLLEDIG GERESTAUREERD origineel NL auto ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57623301/0-b051abc5889917a8bb31699a02a89f2f.jpg)
Citroën DS [ VOLLEDIG GERESTAUREERD origineel NL auto ]
- 1973
- 19.891 km

Citroën DS 20 | Stuurbekrachtiging | Originele pallas| Oldtimer | Half Automaat | 28 jaar van dezelfde eigenaar |
- 1971
- 3.614 km

Citroën DS 21 Citroen DS D Super 5 | 3de Eigenaar | Dinitrol behandeld.
- 1973
- 48.194 km