Citroën GSA X3 (1984)

autoreview

Citroën GSA X3 (1984)
Citroën GSA X3 (1984)Citroën GSA X3 (1984)Citroën GSA X3 (1984)Citroën GSA X3 (1984)Citroën GSA X3 (1984)Citroën GSA X3 (1984)

Signalement

UitvoeringGSA X3
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 89.000 km

Aangeschaft als 3e auto, omdat mijn vader er vroeger 1 reed. De X3 is de sportiefste uitvoering. Ik vind het een prachtige auto, met de boxer, de hydrauliek en het fenomenale dashboard.

ERVARINGEN

  • 97.341 km

Gekocht als derde auto voor voornamelijke zomerse ritjes. Voor de fun dus. Wel telkens enkele maanden tijdelijk gebruikt als dagelijks auto, als ik tussen twee andere auto’s in zat.

Het veercomfort van de Citroën GSA is natuurlijk ongeëvenaard. Dit vindt je niet terug in een andere vergelijkbare auto (de Citroën CX) uitgezonderd. Veert veel beter als een BX, Xantia of C5. Heerlijke auto om leuke tochtjes over B en C wegen mee te maken.

Ondanks zijn leeftijd is de auto nog erg praktisch in het dagelijks gebruik. De kofferruimte is enorm groot en zelfs groter als die van mijn moderne middenklasser voor dagelijks gebruik.

Qua prestaties kun je nog goed meekomen met het dagelijks verkeer. Maar dit is geen auto om mee te jagen. De luchtgekoelde boxer moet even opwarmen.

aandachtspunten

  • 97.341 km

Roest is eigenlijk het grootste probleem van auto’s uit de begin jaren ’80. ZO ook bij deze GSA. Doe vooraf een goede inspectie, vooral ook de onderzijde van de auto. Bij aankoop constateerde ik ook een gat in de bodemplaat, dit is door de verkoper hersteld. Later heb ik het achtersubframe laten vervangen en is er wat laswerk geweest in een dorpel. Omdat ik nu elke twee jaar een ml behandeling laat doen heb ik daar nu geen last meer van.

Nog steeds in bezit

  • 105.000 km

Na al die jaren nog steeds eigenaar. En nog steeds een grote glimlach als ik er een stukje in ga rijden. Ik doe dit niet zo vaak, dus de kilometerstand loopt niet hard op. In de tijd tot aanschaf 1 keer de motor eruit gehad om alle pakkingen te vervangen. Dat moet nu zo ongeveer nog een keer. Daarnaast elk jaar, nu elke twee jaar een beurtje en apk. Wiellagers waren een paar keer versleten en eens een accu vervangen. Deze laatste zaken door het vele stilstaan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.