Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

Oog voor detail

Citroën GSA
  • Maurice Fransen
  • Achtergrond
26 juni 2022 om 15:17
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Bepaalde auto’s associeer je direct met één specifiek detail. Bij de Citroën GSA is dat het dashboard. Er zijn nog altijd mensen die niet in een Citroën durven te rijden, omdat ze denken dat je de auto bij wijze van spreken start door aan de zonneklep te ­likken.

Dat is misschien wat overdreven, maar niet zonder kern van waarheid. Het kleine ontwerpteam van Citroën bestaat begin jaren 70 uit een paar designers. Eén van hen is Michel Harmand, een eigenwijze kunstenaar met een enorme voorliefde voor sciencefiction. In 1969 ontwikkelt hij een nieuw type dashboard, dat hij de ‘lunule’ noemt.

Rugbybal

Het is een soort rugbybal, met alle controlelampjes en meters in het midden, en de knoppen en hendels geclusterd op twee satellieten aan de uiteinden. Ieder ander merk zou zo’n futuristisch ontwerp ­geïnteresseerd bewonderen en vervolgens met een ferme boog in de prullenmand mikken. Maar bij Citroën delen de techneuten en creatievelingen de lakens uit. Harmand kan ongehinderd zijn gang gaan, en de lunule belandt in 1974 in de nieuwe CX. Daarmee start een ­periode van ongeëvenaarde creativiteit op het gebied van ­in­terieurontwerp.

Citroën GSA

Die periode bereikt zijn hoogtepunt in 1979, met het dashboard van de Citroën GSA. Harmand heeft duidelijk één keer te vaak naar Star Wars gekeken, want het dashboard lijkt zo te zijn ­weggeplukt uit de Millennium Falcon. In het midden zitten twee grote ogen, de snelheidsmeter en de toerenteller. Erboven prijkt een röntgenfoto van de auto, die geïnspireerd is op de in 1979 nog hyper­moderne printplaat.

Twee satellieten

Naast dit commandocentrum staan twee satellieten. De linker bedient de verlichting en de ruitenwissers, de rechter is een zwarte doos met toetsen waarmee diverse accessoires worden bediend. Of, in het geval van de GSA Spécial, een hele rij ­blinde knoppen. Ook de rest van het GSA-interieur is allesbehalve standaard. De handrem zit op de plek van de asbak en de radio huist waar ­normaal gesproken de handrem zit, dwars tussen de ­stoelen. De vorm­geving en functie van een dashboard is door de ­zelfrijdende elektrische auto actueler dan ooit. Iedere ontwerper van dashboards moet ­eigenlijk verplicht een maand in een GSA rijden. Om te leren van Michel Harmand, het onbekende genie dat veertig jaar geleden al de weg wees naar de toekomst.

Dit artikel is eerder verschenen in AutoWeek Classics nummer 8 uit 2019.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën GSA
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Citroën Citroën GSA Classic Cars & Youngtimers
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën GSA specificaties
  • Citroën GSA occasions
  • Citroën GSA video's
Advies en informatie
  • Citroën GSA tests
  • Citroën GSA gebruikersreviews
  • Citroën GSA index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën GSA (1981)

    Citroën GSA (1981)

    4
    • 6 mei 2008
  • Gebruikersreview
    Citroën GSA X3 (1984)

    Citroën GSA X3 (1984)

    7
    • 4 december 2007
  • Gebruikersreview
    Citroën GSA 1300 Club (1981)

    Citroën GSA 1300 Club (1981)

    3
    • 12 mei 2007
  • Gebruikersreview
    Citroën GSA Special (1984)

    Citroën GSA Special (1984)

    • 5 december 2004
  • Gebruikersreview
    Citroën GSA 1300 X1 (1984)

    Citroën GSA 1300 X1 (1984)

    7
    • 17 november 2002
meer reviews
Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje Rond

Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje Rond

Bij Michel Tulp klotst het geld niet tegen de plinten. Evengoed moet hij veel autorijden: jaarlijks...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën GS - Facelift Friday

    Citroën GS - Facelift Friday

    72
    • 14 januari 2022
  • Nieuws
    In het wild: Citroën GSA (1984)

    In het wild: Citroën GSA (1984)

    72
    • 14 december 2020
  • Nieuws
    In het Wild: Citroën GSA Break Special (1984)

    In het Wild: Citroën GSA Break Special...

    47
    • 14 september 2020
  • Nieuws
    In het wild: Citroën GSA (1983)

    In het wild: Citroën GSA (1983)

    30
    • 11 juni 2017
  • Geschiedenisles - Citroën GSA

    Geschiedenisles - Citroën GSA

    66
    • 26 februari 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    'Eive' is nieuwe elektrische Citroën 2CV Fourgonnette

    'Eive' is nieuwe elektrische Citroën 2CV...

    24
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    Vijf occasions voor de doe-het-zelver

    60
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Citroën LNA (1982) - Liefhebber Gezocht

    Citroën LNA (1982) - Liefhebber Gezocht

    43
    • 10 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje Rond

    Citroën C3 1.1i – 2004 – 618.738 km - Klokje...

    • 2 augustus 2022
  • Nieuws
    Citroën Berlingo krijgt retroversie: moderne '2CV Fourgonnette'

    Citroën Berlingo krijgt retroversie: moderne...

    95
    • 2 augustus 2022
  • Citroën C4 vs. Volkswagen T-Roc - Dubbeltest

    Citroën C4 vs. Volkswagen T-Roc - Dubbeltest

    • 16 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden