Citroën GSA 1300 X1 (1984)

autoreview

Citroën GSA 1300 X1 (1984)
Citroën GSA 1300 X1 (1984)Citroën GSA 1300 X1 (1984)Citroën GSA 1300 X1 (1984)Citroën GSA 1300 X1 (1984)Citroën GSA 1300 X1 (1984)Citroën GSA 1300 X1 (1984)Citroën GSA 1300 X1 (1984)

Signalement

UitvoeringGSA 1300 X1
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1984
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst299.000 km
Lezerswaardering: 94%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto - van barrel tot trots

  • 210.000 km

Prima (semi-)klassieker! Zeer eigen vormgeving, gecombineerd met praktisch gebruiksgemak van 5 deuren, een grote kofferbak en natuurlijk de hydropneumatisch vering. Comfortabel tot en met, goede wegligging, en ook met 400 kg parket of 13 verhuisdozen achterin volledig vlak op de weg! En de luchtgekoelde boxermotor (!) maakt veel mooi geluid, alleen boven de 100 km/h wordt dat wel vermoeiend. Dit komt ook door het X1-model met extra korte eindoverbrenging: dit maakt de 1299cc wel lekker vlot, relatief dan, maar zorgt voor véél toeren. Loopt wel zuinig: 1:13 tot 1:14, voor ruim 900kg auto.

Je moet natuurlijk wel weten dat je een auto rijdt die in de basis al in 1970 als Citroën GS op de markt kwam. Oftwel: roestvorming is de grootste vijand. Net 3 nieuwe deuren erin gehangen, nog even opbouwen en klaar voor een lang nieuw roestvrij (?) leven! Mechanisch valt alles eigenlijk mee, zo is de vering net zo betrouwbaar als normale veer-demper-combinatie.

Update 24 oktober 2006
In het voorjaar de auto met 242000 km met pijn in het hart verkocht. Niet omdat de auto ’t niet meer aankon, maar omdat de interieurruimte voor een moderne hollandse jongen (1m89) en 2 kinderen in moderne veilige Romer-stoelen te krap is. In 1970/1980 kozen Franse ontwikkelaars liever voor een grotere kofferbak (440 liter in een auto van 4m19) dan voor extra beenruimte achterin, en de opzet is helaas niet aan te passen.

Daarom het wagenpark omgegooid: van grote Xantia Break HDi (dagelijks vervoer) en GSA (hobbywerk) naar nieuwe Grande Punto 1.3MJT diesel (net groot genoeg om de kids in naar de creche te brengen, maar juist nauwelijks kofferruimte) en XM V6 Exclusive (veel nieuwere hobby-auto, kan ik alleen kleine beurt nog zelf aan doen).

Bevalt allemaal prima, maar iedere keer als er op www.citroen-forum.nl een leuk GS/A-onderwerp voorbij komt, doet ’t nog steeds ff pijn. Dat zegt genoeg over het prachtige karakter van deze wagens!

+++++++++++++++++++++

Onderhoud de eerste jaren

  • 210.000 km

- lekke tank (door Citroënspecialist gerepareerd)
- 1x lekke hydraulische leiding
- afdichtingen motor vervangen ivm olielekkage (typisch mankement van de boxermotoren)
- meteen nieuwe koppeling en drukgroep, normale slijtage
- 1x echt stilgevallen, bleek na ruim 200.000km een kapotte bobine te zijn, tja, jammer maar dat reken ik geen fabrikant aan
- uitlaatdemper vervangen, slijtage
- accu vervangen (vorige was 11 jaar oud!)
- een gekke: één v/d distributieriemen verprong twee tanden, met een belabberde ontsteking als gevolg, gelukkig zelf kunnen oplossen
- nieuwe voorraadbol hydraulisch systeem - stukken goedkoper dan 2 of 4 conventionele schokbrekers!
- hydraulisch systeem doorgespoeld met reinigingsmiddel en ververst, weinig moeite veel plezier!
- na weer een vakantie ermee, 3000km Engeland en Ierland: lekke band, tja, als dat alles is...
---
21-7-2004
Afgelopen winter weer een flinke klusactie erop zitten, nu niet zo zichtbaar als met de nieuwe deuren. De hele bodem kaalgehaald van oude tectyl en lak, slechte stukken door een plaatwerker laten vervangen en de hele boel weer afgewerkt (Fertan ontroester, 2 lagen RX5 primer, RX10 antisteenslaglaag). Meteen het toch grotendeels leeggehaalde interieur van antidreunplaten voorzien en alles weer eens mooi schoongemaakt.

Ook de jaarlijkse beurt grotendeels zelf gedaan (olie, filters, verdelerkap + rotor, bougies) en de APK was dan ook zo gedaan. CO netjes gesteld en klaar! Alleen binnenkort nog even samen met de specialist kijken of de LHM-drukregelaar nog goed is, want ook na montage van een nieuwe voorraadbol (echt zelf een fluitje van een cent) blijft de pomp hard moeten werken. Maar een nieuwe of gebruikte drukregelaar schijnt je de kop niet te kosten, en monteren evenmin (of zelf doen).

Op naar Frankrijk zaterdag, natuurlijk niet met de luxe Xantia, maar ouderwets genieten met de GSA!
---
14/9/2004
Ruim 2000 vakantiekilometers zonder problemen gereden. Het grootste probleem was een spiegelbevestiging die even aangedraaid moest worden, anders bleef je ’m instellen. Als dat alles is... Een prima vakantie dus, en veel genoten van de GSA op de bergweggetjes. Met volle bepakking is een 15% helling in 2 nog gewoon te doen, en door wat extra geluidsisolatie is 130 op de snelweg ook beter dan vroeger uit te houden. Nu trouwens zeker, omdat ik een oude hoedenplank (in de mooie originele wil ik niet zagen) heb gebruikt om 2 extra luidsprekers te monteren, de 10cm exemplaren voorin zijn nogal onderbemeten. En straks wil de kleine ook achterin wat kunnen horen natuurlijk, dus netjes kabels naar achter gelegd en een paar 6x9’ op nagenoeg origineel beklede plaat MDF in de oude hoedenplank gemonteerd, bijna niet van nieuw te onderscheiden.
De drukregelaar is inmiddels ook vervangen, met een beter functionerende hydraulica als gevolg. De voorraadbol heb ik onlangs dus voor niets vervangen, maar heb de vorige nog liggen - ongebruikt slijten die toch nauwelijks.
---
Update 24 oktober 2006

Vlak voor de verkoop eindelijk een maanden sluimerend stotterprobleem opgelost. Leek eerst op te lage opbrengst van de benzinepomp (vooral hikken bij zware belasting, bijv. snelweghellingen), maar dat bleek niet zo te zijn. Brandstofcircuit helemaal nagekeken, carb laten stellen, nieuwe benzinepomp - niets mocht baten. Dan toch, tegen de mening van veel specialisten in, een elektrisch probleem? Verdelerkap, bougies e.d. waren nieuw. Wel vroeger al eens bobineproblemen gehad, waardoor als gevolg de ontstekingsmodule doorbrandde. Met ruilonderdelen ge-experimenteerd en hee toen ik een andere module op een schone koelplaat monteerde deed de motor niets meer!
Wel de locatie gevonden, maar nog niet het euvel. Dit bleek niet de module maar een van buiten onzichtbare kabelbreuk IN de stekker naar de module te zijn. Tja, dan kun je ff zoeken dus. Nieuwe kabelbundel gemonteerd en... de motor liep zoals ’ie behoort te doen: soepeltjes, snel in toeren stijgend en weer wat vlotten EN zuiniger. Nog meer hartzeer dus om te moeten verkopen, maar zo’n auto stilstaan tot de kinderen uit de stoeltjes zijn maar ook weer niet te grote pubers, dat zag ik echt niet zitten. Een GS/GSA rijdt het lekkerste als er minstens wekelijks in gereden wordt - stilstand is echt achteruitgang!

---
Dealer-waardering betreft overigens NIET de officiële Citroëndealers - de besten zijn nog die eerlijk zeggen je niet te helpen omdat ze dat niet kunnen. Anderen werken gewoon 4 uur aan een klein onderdeel omdat ze de auto niet kennen en factureren dat braaf. Citroënspecialisten zijn in het algemeen stukken beter: die kennen dit type nog en hebben (nieuwe of gebruikte) onderdelen liggen! Voor een GS/GSA zijn die specialisten overigens op één hand te tellen in Nederland...

Retour!!

  • 280.000 km

En soms kriebelt het echt... Ik was al een aan het rondkijken voor tóch weer een GSA, toen de toenmalige koper mij mailde: hij wilde aan de DS en moest daarvoor ruimte maken in zijn garage, of ik nog interesse had in mijn oude trouwe GSA. Binnen twee weken stond de "jolie putain" weer thuis: jolie om in te rijden, een putain om aan te werken. Maar dat jolie wint het uiteindelijk altijd ;-)

Eerste klussen zitten er alweer op, interieur reinigen, remmen vrij maken en vóór nieuwe blokken (klinkt eenvoudig, maar is het niet met remschijven tegen de versnellingsbak aan en remklauwen daar precies onder/achter een chassisbalk). Maar al met al nog in dezelfde staat als 9 jaar en 35.000 km geleden.

Gaat deze nog weg? Zeg nooit nooit, maar ...

Toeren toeren toeren!

  • 299.000 km

Nooit meer weg... voorlopig houden we dat heerlijk vol samen. De GSA rijdt niet heel veel als echte "auto voor erbij", maar bijna iedere kilometer is het genieten.

Zo hebben mijn vrouw en ik in 2016, 2017 en 2019 mee kunnen doen aan Le Citron Pressé, een rally/puzzeltocht door NL, BE en FR. Iedere dag 450km aan binnenwegen met een oude Troen, of het nu een 2CV4 is of een dikke SM. Voor iedereen is het genieten! De GSA voelt zich hierbij als een vis in het water: lichtvoetiger dan een CX, XM of SM maar wel krachtiger dan een 2CV of Ami. Zeker doordat dit een X1 met korte vijfbak is, heb je altijd genoeg toeren paraat om iedere bocht weer fijn uit te trekken.

Daarnaast was dit dé auto voor onze gezinsvakantie naar Schotland in 2018. De voorloopauto toentertijd was een jonge SuperB: vele malen moderner, nog ruimer maar vooral ook een Grote Grijze Middelmatigheid (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/skoda-superb-20-tdi-150pk-greentech-ambition-business-2016/). Zeker geen fijne stuurauto voor de Engelse en Schotse binnenwegen. Dat is de E46 325Ci Cabrio (https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/bmw-325ci-cabrio-executive-2006/) natuurlijk wel, maar ja, Schotland en open rijden? Met de kap erop is het voor de kinderen wel erg krap én donker. Dus... de GSA mocht mee!
Achterbak vol (oh ja, naar Schotland neem je ook méér kleding mee, dat had achterin de BMW niet eens gepast) en rijden maar. De kinderen doopten de GSA al na 100m om in "het aquarium", omdat ze vergeten waren hoe goed het uitzicht is in zo'n oude auto. Ja, je levert een hoop passieve veiligheid in met de dunne raamstijlen, maar je krijgt er veel meer uitzicht (en daarmee ook wat veiligheid) voor terug!
Het was heerlijk toeren met de smalle, relatief felle X1 op de krappe binnenweggetjes op het eiland. Rustig 50-60mph op de lange stukken buitenweg in de vijf, lekker toeren maken op kleine kust- en bergweggetjes. Zo comfortabel dat de pubers relatief weinig van het prachtige landschap mee kregen: die sliepen steevast op de zachte achterbank!
Wel merk je in een oude middenklasser hoe overpowered moderne auto's zijn. Na een lange tocht van cottage-naar-cottage (dus met z'n vieren en bagage) nog even met z'n tweetjes boodschappen doen: heyyy wat voelt die auto in ene snel! Even wat kilo's minder, dat merk je dan weer!

Enige domper was op de terugweg. De dag ervoor had ik i.v.m. een al langer bestaande (maar, lastig, lang niet altijd optredende) hik bij optrekken toch maar de reserve-verdeler gemonteerd die ik uit het clubmagazijn al voor de zekerheid had meegenomen. Dat bleek te helpen: hik was weg en bleef weg, de GSA trok als nooit tevoren. Yes!! Of toch Noooo, want in de 30+ graden hittegolf die dag sloeg de motor bij het binnenrijden in de file voor York in ene af. Even afkoelen, en weer door naar de parkeergarage: poef, weer af. Wel benzine, geen vonk - en een werkelijk gloeiend hete bobine, hmmm. Even met de lunch in York laten afkoelen en vandaar weer de haven in Hull gehaald, althans tot de rij voor de boot daar. Poef af... uiteindelijk de korte rij al duwen door, steeds paar auto's tegelijk. Knullig, of niet, want een 911 3.2 Carrera had hetzelfde gedonder ;-) Na de douane was het afgekoeld starten en lopen, omhoog de boot op. En de volgende koelere ochtend ook weer starten, lopen en naar huis.
Thuisgekomen bleek er een zeldzame fout gemaakt te zijn: de blauwe BOSCH bobine behoort niet op een auto met transistorontsteking, maar op eentje met contactpunten. Achteraf een wonder dat deze bobine het nog drie jaar en 10.000km heeft uitgehouden! Een gebruikte originele Citroën-bobine (ooit uit sloper gehaald) en sindsdien geen probleem met de ontsteking meer gehad.

Wel is afgelopen jaren e.e.a. vervangen, ook niet gek gezien de kilometerstand:
- Carburateur (asjes/as-gaten zo uitgesleten na bijna 3 ton dat afstellen onbegonnen werk was)
- Remblokken rondom (voorste net nogmaals, oude waren eigenlijk al direct na vervangen verglaasd leek 't - trilden bij intensief remmen, dat is nu geheel weg)
- Veerbollen voor (die later er alweer 1,5 ton op geloof ik!)
- Ashoes binnenzijde RV (tweemaal, grrr New-old-stock is ook niet altijd alles)
- Stabi-stangetje LV
- Draagarmlager LV (tweemaal, gebruikte stock is ook niet altijd perfect)
- Rubber en later ook O-ring hoofdremcilinder
- Distributieset vervangen
- Y-stuk van de uitlaat (aiii dat was een vervelende, zonder brug zelf nauwelijks te doen)
- T-mof van de hydrauliekpomp (bekend zwak punt, lekt vaak)
- oude benzineslangen
- Voorbanden alweer (zou dat iets met 't vakantie- en rallygebruik te maken hebben? ;-) )

Plus natuurlijk iedere

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens