AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Eco Business (2016)

autoreview

Citroen Grand C4 Picasso BlueHDi 120 Eco Business (2016)

Signalement

UitvoeringGrand C4 Picasso BlueHDi 120 Eco Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst98.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruim maar met gebruiksaanwijzing

  • 64.000 km

Citroen C4 Grand Picasso

Inmiddels 64000 km gereden met de Picasso. Inmiddels dus ruime ervaring opgedaan en tijd voor een review.

Ik heb de jaren voor ik de Picasso had met veel plezier in een Renault Megane Estate gereden. Deze liep uit de lease, en dus tijd voor een andere auto.

Wat waren de vereisten?
- Diesel: vanwege de vele kilometers (30.000 per jaar)
- 3 stoelen op de achterbank: met 2 tienerzonen van 1.85 en een 3e kindje op komst een noodzaak.
- Grote achterbak: ivm weekendjes weg, kamperen en een kleintje veel behoefte aan ruimte.
- max C label om toch een beetje aan het milieu te denken.

Waarom geen SUV of een station?
De SUV hype is mij niet ontgaan en er zitten inderdaad erg leuke auto’s tussen, maar als je een SUV vergelijkt met zowel een station als met een MPV, dan verliest de SUV altijd. Geen aanzienlijke grote achterbak, geen beenruimte op de achterbank, geen 3 stoelen op de achterbank, duurder dan een vergelijkbare station etc.
Het is echt opvallend hoe veel stations en/of SUV’s zich profileren als echte gezinsauto’s, maar bijvoorbeeld weinig ruimte bieden en/of geen 3 stoelen hebben. Je bent dan echt aangewezen op een MPV.

Na veel zoeken op de Autoweek vergelijker en rekening houdend met het leasebudget kwam ik uit op de volgende long list:
- BMW 2 serie
- Citroen C4 Grand Picasso
- Ford Grand C-Max
- Opel Zafira
- Peugeot 5008
- Renault Grand Scenic
- Toyota Verso
- Volkswagen Touran

De volgende auto’s vielen al gelijk af:
- BMW 2: te duur in vergelijk met wat je krijgt en in vergelijking met de concurrentie
- Ford Grand C-Max: geen 3 volwaardige stoelen achterin. De middenstoel is een soort tussenstuk maar niet volwaardig. Bovendien geen C-label
- Opel Zafira: ik heb niets met het merk.
- Peugeot 5008: geen mooie auto
- Toyota Verso: geen klik en geen C-label.
- VW Touran: ik heb vroeger VW’s gehad maar ik heb inmiddels de nodige aversie tegen VAG producten. Het rijdt niet extreem lekker, de ontwerper heeft al te lang geen daglicht meer gezien en te duur voor wat je krijgt. Ik vind het persoonlijk een arrogant merk. Heb in de Touran gereden dus weet waar ik het over heb. De hoeken in het interieur zijn zo recht dat je jezelf er bijna aan snijdt.

Eigenlijk bleef dus alleen de Citroen Picasso en de Renault Scenic over. Het liefste was ik voor de Scenic gegaan maar ik zat net tussen het oude en nieuwe model in. Beide niet leverbaar toen ik wilde bestellen. Erg jammer, want ik vind de nieuwe Scenic een mooie auto. Tja, dan maar ’s kijken of de C4 wat is. Gelijk de family meegenomen en we waren eigenlijk aangenaam verrast. Auto zag er goed uit, enorm veel ruimte binnen, 3 stoelen achterin, enorme achterbak en het reed lekker. Beetje zweverig maar prima voor zo’n hoge grote auto. Dit werd m!

Auto besteld in de BlueHDI 120 Eco Business uitvoering met als extra een pakket met LED achterlichten, LED’s voor. 17 inch lichtmetaal en extra getinte achterste zijruiten.
Erg complete auto inclusief automatische ruitenwissers en verlichting, keyless entry, parkeersensoren voor en achter, zelf inparkeren, navigatie, 2 stoelen op de 3e zitrij, cruise control en nog veel meer.

Uiterlijk:
Ik vind hem er goed uitzien, voor een flatgebouw :). Het is geen Ferrari 250SWB maar dat hoefde ook niet. Voor een MPV vind ik het een mooie auto met een wat stoere uitstraling.

Interieur:
Het interieur is erg ruim en zo voelt het ook. Dit komt ook door de grote ramen en de enorme voorruit die in het dak doorloopt. Verder zijn de materialen prima en zit alles goed in elkaar. Ik vind de opbergvakken niet echt veel voor zo’n grote auto. Er zijn wel bergvakken achterin (in de vloer) maar voorin valt het wat tegen. Er is 1 grote bak waar je dingen in kan leggen en er zijn 2 bekerhouders. Deze zijn onbruikbaar omdat daarboven een klep zit die eigenlijk altijd openstaat. Hierachter zitten nl de aansluitingen voor USB e.d. Erg handig dat er zoveel aansluitingen zijn trouwens.
Details bespreek ik hieronder.

Voorruit:
De voorruit is erg fijn. Het gaat enorm ver door in het dak en geeft een enorm ruimtelijk gevoel. Als ik soms in een andere auto zit voel ik me gelijk opgesloten. De zonneschermen zijn uitschuifbaar en geven voldoende bescherming tegen zonlicht.

Key-less entry
Dit is eigenlijk geen key-less entry. Bij mijn Renault was ik gewend dat de auto openging zodra ik 1 van de deurklinken aanraakte en op slot ging als ik wegliep. Dit was ideaal. Bij de Picasso moet je eerst de sensor aanraken die alleen bij de voordeuren zit (en bij de achterklep). Maar als je je handen vol hebt met een maxi cosi of de weekendboodschappen en je wilt de achterdeur open of dicht doen dan moet je dus eerst de voordeursensor aanraken, niet handig. De auto op slot doen gaat door je vinger langs de sensor te schuiven bij de voordeuren.
Kortom; je moet dus altijd een handeling doen om de deuren open of dicht te doen. Dit kan makkelijker.

Zelf inparkeren:
De Picasso kan zelf parkeerplaatsen zoeken en inparkeren. Het is een leuke gimmick die ik eigenlijk nooit gebruik. Alleen bij plekjes die echt heel krap zijn is het handig. Ik denk dan dat het niet past, maar de Picasso parkeert zichzelf er moeiteloos in.

Dashboard/bediening
Het dashboard is groot met een centrale unit bovenop met alle informatie. Alles is digitaal, er zijn geen fysieke klokken. In het dashboard in het midden zit een 2e scherm met daarin functies voor radio, navigatie, airco en een aantal functies zoals parkeerhulp, parkeersensoren e.d.
In het begin moest ik erg wennen aan de centrale “klokken” maar het went snel. Leuk is dat je 3 verschillende vormgevingen kan kiezen. De unit laat veel zien, soms te veel maar je kan ook bijna alles op zwart zetten zodat je niet teveel afgeleid wordt in het donker.

Bediening
De bediening van de unit eronder is echt een drama. Je moet hier eerst een knop voor bedienen, dan komt het van toepassing zijnde scherm en dan kan je iets doen. knoppen werken niet altijd, het systeem is al meerdere keren volledig uitgevallen en de bediening is zo omslachtig dat het afleidt van de weg. Daarnaast is het echt erg langzaam.

USB aansluiting
De auto heeft verschillende aansluitingen waaronder USB. Wat uitermate irritant is dat als je de telefoon aansluit op de USB voor het laden van de batterij, automatisch de muziek van de telefoon aangaat. Om weer naar de radio om te schakelen moet je dus weer verschillende schermen aantikken en dat duurt oneindig lang. Als het niet uitvalt…Kortom, erg omslachtig en soms gewoon gevaarlijk.

Navigatie
De navigatie is hopeloos verouderd waardoor ik nu mijn telefoon gebruik met Google Maps. Dit kan allemaal echt beter…

Stoelen
De stoelen hebben een te korte zitting voor lange afstanden. Heb daar de auto juist op uitgekozen maar ik krijg op een gegeven moment last van mijn rug. Ook is het erg lastig een goede houding te vinden. Als mijn garage de stoel heeft verzet bij een testrit, ben ik 2 weken bezig om alles opnieuw naar mijn zin in te stellen. Heb nu maar streepjes gezet op de stoel en de middenconsole zodat ik de oude instellingen terug kan vinden…
De stoelen achterin zijn erg handig, prima voor lange tieners en verschuifbaar/inklapbaar, ideaal. De stoelen op de 3e rij zijn alleen voor kleine kinderen, je hebt nl echt nul beenruimte.
De hoge zit is echt erg prettig. Je hebt wat meer overzicht en geeft rust.

Ruimte
De auto is echt enorm groot van binnen. Alles kan mee, de achterbak is enorm. Dat is echt het grote voordeel van de Picasso. Aan de buitenkant lijkt het ook een enorme unit, maar als je de maten vergelijkt met die van een Megane dan komen ze bijna overeen. De eerste keer in een parkeergarage was een uitdaging, maar eigenlijk dus niet nodig omdat het wel meevalt. Het is meer een gevoel.

Het rijden
Het algemene gevoel is dat je met een grote auto onderweg bent. Kleine weggetjes vindt de Picasso niet fijn, hij is in zijn element op de snelweg, de Grande Routieres :). De auto rijdt met veel gevoel maar zoeft werkelijk over de weg. Je merkt pas hoe slecht de weg is als je er met een andere auto overheen rijdt. Ik rij veel in België en daar is de Picasso echt in zijn element met de slechte wegen. Ik reed daar laatst met een Ford Fiesta en dan merk je echt het verschil.
Kleine wegen en/of binnenstad zijn minder fijn. De auto voelt daar groot aan, zeker omdat je veel ruimte binnen ervaart. Je trekt de auto niet aan zeg maar waardoor alles groot voelt. Wel brengt de auto rust. Heerlijk zoevend over de snelweg, radio aan en rijden maar.

Geluid
Ik vind het motorgeluid wat tegenvallen. Zeker omdat de auto voor de rest erg stil is en zoeft. Er zit een nare brom in de motor waardoor je altijd de radio wat harder zet en je toch wat vermoeider aankomt dan wat je zou willen. Door de relatieve stilte en het comfort rijd je vaak wel te hard…

Motor
De 120pk dieselmotor is redelijk verfijnd. Hij maakt wat meer lawaai dan de Renault maar is soepel en best krachtig, zeker als je in ogenschouw neemt dat er een flatgebouw in beweging gezet moet worden. Ik heb nooit het idee dat ik geen kracht heb, maar dat komt misschien ook doordat de auto onthaast.

Onderhoud/problemen
Op de snelweg geconfronteerd worden met harde pieptonen en een melding in je dashboard dat er een motorstoring is….daar word je niet blij van. Toch gebeurde het, in België…gelukkig kon ik doorrijden (na overleg met de lease maatschappij). De EGR klep bleek kapot en er was een motormanagement upgrade nodig. Auto in totaal 4 dagen kwijt geweest. Een week later was de adblue voor de 3e keer leeg. Dit gaat 20K mee, best kort als je veel rijdt. Zoals gemeld valt het dashboard regelmatig volledig uit. Scherm is dan volledig zwart en start opnieuw op. Erg irritant.
Tussendoor dus al 3x teruggewenst voor Adblue. Is geen mankement maar stel dit af zodat het samen met een beurt gedaan wordt. Nu moet je weer apart naar de garage.

Schakelen
Het schakelen gaat wat hakerig en vanaf dat de auto nieuw was, kraakt het soms. Het hoort er blijkbaar bij! Koppeling is zwaar maar gaat best soepel. Als je met beleid schakelt, kan het erg vloeiend gaan, maar eigenlijk wil je gewoon een automaat in een auto als dit.

Verbruik
Ik rijd veel op de snelweg en daar is het verbruik best laag, zeker voor een hoge auto als de C4. Enkel op de snelweg rijdend is de actieradius tussen de 900 en 1000 kilometers op 1 tank. Het gemiddeld verbruik is 5.3 liter/100 km.

Al met al voor mij een prima auto maar ik zou geen nieuwe nemen. Ik vind het een auto die nergens in uitspringt behalve in de ruimte. Ja, ik weet het, dit was het argument nummer 1, maar ik zou een wat beter weggedrag buiten de snelweg willen, en wat betrouwbaarder. Geen uitvallende dashboards, niet tussendoor naar de garage, geen omslachtige bediening e.d.

Het wordt er niet leuker op

  • 95.000 km

Inmiddels ben ik 30000km verder en de problemen worden er niet minder op helaas.

Nadat bij 60K de EGR klep en het motormanagement vervangen werd, kon ik 2000km later terug naar de garage met een kapotte Adblue pomp.
Bij 80K deed de airco niets meer en moest worden bijgevuld.
Bij 82K bleek het motormanagementcomputer en de koelventilator opnieuw kapot, moest ook de reserversleutel gereset te worden en was ik de auto een week kwijt.
Bij 91K bleek het vliegwiel kapot te zijn en moest worden vervangen. Inclusief beurtje een som van 1600 euro en weer de auto een paar dagen kwijt.
Bij 95K kwamen er enorme rookwolken onder de auto vandaan. Dit bleek bij een check in de garage te komen vanuit het roetfilter welke verstopt bleek te zijn.
Nog geen paar honderd kilometer later opnieuw naar de garage voor een kapotte condensor van de airco a raison de 1600 euro.

De Picasso heeft nog geen 100.000km gereden en ik heb er naast de wisseling van banden en beurtjes al 7x extra voor bij de garage gestaan. Ben er wel klaar mee eigenlijk. In september loopt de auto uit de lease en komt er een japanner!

Auto ingeleverd

  • 98.000 km

De Citroen is ingeleverd bij de lease maatschappij. De laatste tijd weinig gereden door het vele thuiswerken dus weinig verandering in kilometerstand.
Terugkijkend blijf ik positief over het comfort, het uiterlijk, de uitrusting en de enorme ruimte. De auto zoeft over de weg, blijft rustig en comfortabel. Je moet deze auto niet nemen als je een rijdersauto wilt, maar daar is tie ook niet voor bedoeld. Lange afstanden in alle rust afleggen is erg fijn in de Citroen.
Ik blijf het uiterlijk mooi vinden, voor een MPV. Hij ziet er stoer uit, zeker in het zwart met de led verlichting.
De uitrusting is echt enorm compleet. Alles zit er op en aan en je merkt pas dat je iets mist al je met een andere auto op pad gaat. Zeker voor het bedrag wat de Picasso moet kosten is het een zeer complete en afgeladen auto.
En als laatste de ruimte; het is echt niet normaal wat deze auto aan ruimte biedt. Voorin zit je als een vorst, achterin met de 3 stoelen is het niet veel anders en dan nog een enorme achterbak waar je complete kampeeruitrusting of de halve Ikea in past. Het gevoel van ruimte wordt versterkt door het grote glasoppervlak en de voorruit die doorloopt in het dak, erg fijn!

En toch zou ik niet snel een nieuwe Picasso nemen. Ik ben een liefhebber van Franse auto's, maar de Citroen heeft zoveel keer in de garage gestaan dat zelfs ik ging denken dat het toch klopt van wat ze zeggen over Franse auto's. Mijn overige auto's waren Renaults en daar heb ik echt nooit klachten mee gehad.
Het waren voornamelijk kleine gebreken maar ook bijvoorbeeld een kapotte airco, een kapot vliegwiel en meerdere keren gebreken aan het motormanagementsysteem en de EGR klep gaven niet veel reden tot vertrouwen.
Aan het einde van de leasetermijn kreeg ik het aanbod om de auto voor een scherpe prijs over te nemen. Heb overwogen om privé te gaan rijden en geen nieuwe leaseauto meer te nemen maar maar durfde het niet aan met de Picasso.

Het is dus einde aan de relatie van 4 jaar met de Picasso. Mijn nieuwe auto? Een e-Niro, dus volledig elektrisch. Wel een uitdaging gezien de lange afstanden die ik normaal afleg maar we gaan het zien. Voorlopig rij ik nog weinig dus ik wacht nog met het schrijven van de review tot ik wat meer ervaring met de auto heb,

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (11)

Reageren