Citroën DS5 e-HDi 110 Business Executive (2013)

autoreview

Citroën DS5
Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5Citroën DS5

Signalement

UitvoeringDS5 e-HDi 110 Business Executive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hybride: beetje dubbel...

  • 5.200 km

Deze review gaat - in afwijking van de titel - over de Hybrid 4, Business executive met leerpakket (horlogeband structuur). Mijn vorige auto was een Volvo V70 D3 Momentum automaat. Waarom een DS5? Simpel: ik ben ernstig gestimuleerd door de Staat der Nederlanden. De keuze voor een DS5 levert mij zo'n 400 euro per maand netto op. Anders gezegd: voor de leaseprijs van 1 V70 heb je 2 DS5's en dan houd je nog geld over. Bizar.
Hoe pakt de vergelijking met de V70 dan uit? Ik zou zeggen: niet. De auto's zijn bijna niet te vergelijken. Citroen heeft z'n best gedaan om de DS5 een premium karakter mee te geven en dat is wel en niet gelukt. Zal ik toelichten. Over het uiterlijk van de auto is al veel gezegd. Hij is mooi. Heel mooi zelfs. Maar eerlijk gezegd kan me dat niet heel veel schelen. Ik rijd 50 a 60k per jaar en ik zit meestal in de auto, dus interieur en rij-eigenschappen zijn veel belangrijker voor me. En om in de auto te komen moet het portier open en dicht. Dat laatste levert een geluid op dat doet denken aan een flinke kluisdeur. Boem. Premium. Daarna neem je plaats op de prachtige stoelen met fraaie bruinlederen bekleding met horlogeband structuur. Ontegenzeggelijk premium. Stuur bekleed met nappaleer: premium. Voelt lekker aan, alhoewel het wennen is dat het stuur aan de onderkant is afgeplat. Maar dan het dashboard. Om te beginnen heb je maar liefst 4 verschillende schermen voor je neus., het analoge klokje en de head up display niet meegerekend. Bij 2 van die schermen kun je ook weer 4 verschillende varianten oproepen. Dat is in het begin leuk, na een tijdje laat je ze staan. Dat bracht me op de gedachte dat Citroen misschien beter wat meer geld had kunnen stoppen in een hogere kwaliteit kunststof voor de knoppen voor de audio installatie en de console waarin ze zitten, in plaats van allerlei op te roepen non informatie. Door te kiezen voor een inferieure kwaliteit, zeker in vergelijking met Audi, BMW, etc. doen ze afbreuk aan de eigen premium doelstellingen en ik ervaar dit dagelijks als een kleine teleurstelling.
Dan de rij-eigenschappen. Het klopt: de auto is stevig afgeveerd. Het valt me wel op dat negatieve oneffenheden (kuiltjes etc.) veel beter worden verwerkt dan positieve oneffenheden (richels). Als dagelijks berijder van de A4 Amsterdam - den Haag kan ik mij 5x per week verheugen op een ervaring die recht doet aan de vliegtuig beleving die van het interieurontwerp van de auto uit moet gaan. Bij Zoeterwoude bevindt zich bijvoorbeeld een uit de kluiten gewassen hobbel, waardoor de auto letterlijk los van de aarde komt. Met het head up display voor je voel je je een seconde een piloot, maat misschien is het toch veiliger met 4 wielen stevig in contact met het wegdek...
Bij de oriëntatie op een nieuwe auto heb ik veel tests gelezen en bekeken op Youtube. Veel van die tests blijken na 5000 km ervaring in de DS5 volslagen onzin. Zo zag ik een Engelse testrijder die op Youtube beweerde dat de auto wazig stuurt. Hij reed zo'n 60km/uur en draaide het stuur zowat kwartslagen rond, terwijl de auto gewoon rechtdoor bleef rijden. Ik weet niet wat voor DS5 hij had meegekregen, maar mijn DS5 stuurt als een scheermes. Bij bewegingen zoals in de video sta je binnen een fractie van een seconde gewoon dwars met je neus in de vangrail en kun je een nieuwe gaan uitzoeken.
Andere nonsens: in bijna alle tests wordt melding gemaakt van de afwezigheid van een knop om de achterklep aan de buitenkant van de auto te openen. Zou alleen met de sleutel, of van binnenuit kunnen. Niet dus. Er zit wel degelijk een knop boven de kentekenplaat. Krijg je wel vieze vingers van, maar de klep gaat open en ontgrendelt meteen de hele auto.
Dan de gewraakte versnellingsbak. Ik kan alleen maar zeggen: de kritiek is terecht. In Hybrid mode en rustig rijdend valt het mee. Je voelt een lichte vertraging tijdens het schakelen maar zeeziek word je niet. Dat is anders in de Sport mode. Schakelen gebeurt dan zo verschrikkelijk traag en slecht, dat ik al twee wagenzieke passagiers heb moeten laten bijkomen bij het eerste benzinestation. Oplossing: ik gebruik nu de flippers aan het stuur en dat gaat zonder een centje pijn. Maar zelfs de V70 (en die staat toch ook niet bekend om zijn vooruitstrevende automaat) schakelde onvergelijkbaar veel beter.
Tijd voor een 5000km conclusie. Heb ok spijt van de keuze voor de DS5? Nee. Het is een leuke auto om in te rijden. In Sport mode kun je , met 200pk tot je beschikking, flink tekeer gaan en is invoegen op de snelweg een eitje. In Hybrid mode voelt het een beetje alsof de auto constant inhoudt, met een bescheiden dieselverbruik als resultaat. Ik haal zonder moeite 1:17,5. Is dat goed? De V70 reed 1:15,3. Het verschil is weinig spectaculair, dacht ik zo. De stoelen zijn lekker comfortabel, alhoewel de stoelverwarming tegenvalt. In een Volvo heb je op standje 3 het gevoel dat je met je rug tegen de radiator van de cv geleund zit, bij de DS5 voel je hooguit 'enige warmte'.
Maat goed; geen spijt, 400 euri per maand rijker, een mooie auto voor deur en goedkeurende blikken van duurzaamheids experts in de garage van mijn werkgever. Ik zou zeggen: win/win!

De DS5 intensief beleefd

  • 10.500 km

De kilometers vliegen op de digitale teller. In anderhalve maand >10000 km en dat zorgt voor een intense beleving in de DS5 en wat extra gebruikerservaringen. Even in staccato:
- Het blijkt moeilijk om, zonder schaafschade aan de onderkant van de voorspoiler, drempels van woonerven etc. te nemen. Als die drempels stijl en wat hoger zijn, dan is de enige manier om de horde schuin en vooral heel voorzichtig te nemen. Sommige drempels blijven echter onoverbrugbaar voor de DS5.
- Met gebruik van de schakelflippers en in de sportstand, verrast de DS5 nog steeds. Het is gewoon een bloedsnelle auto en (mee)rijdende zoons kunnen een grijns meestal niet onderdrukken. Druist wel in tegen de geest van de hybride variant, dus ik ga er (echt) behoudend mee om. Maar soms...
- De ruimte achterin is niet om naar huis te schrijven. Alhoewel: mijn echtgenote schreef op de achterbank en terwijl we op de Britse motorway reden, een stuk of 15 kerstkaarten en het viel haar op hoe trilling- en schokvrij de auto is. Opmerkelijk, gezien alle kritiek op de vering. Maar de benen strekken op de achterbank is er niet bij..
- De achterklep gaat dan wel op 3 manieren van het slot (binnenin met een knop op het dashboard, via de sleutel en via een knop onder de bumper)maar ik waag dit toch een zwak ontwerppunt te noemen. Het openen en sluiten kun je namelijk niet zonder vieze handen doen. Je moet je vingers onder de rand van de achterklep doen om hem verder open te duwen en het gevolg is (zeker in de winter) een smerig streepje op je vingers. Back to the drawing board voor de ontwerpers van Citroen..
- De navigatie werkt (zeker in vergelijking met Volvo, want die was echt onvoorstelbaar slecht) prima. Geen gedoe met DVD's: alle bestemmingen zitten lekker in het geheugen en het systeem werkt uitstekend.
- De head up display is heel plezierig. Nadeeltje is dat route-informatie op de head up pas kort voor een afslag in beeld komt, terwijl die op het hoofdscherm al lang wordt aangegeven. Maar verder: het maakt het rijden heel relaxed.
- De mogelijkheid om je dashboard te verduisteren en alleen cruciale informatie te laten tonen is fantastisch. Op langere ritten in het donker raak je echt veel minder vermoeid en geeft de ambiance in de auto veel rust.
- Ook over >10000 kilometer blijft het brandstofverbruik steken op 1:17,5. Rijdt de auto boven de 130 km/h, dan loopt het verbruik snel op naar 1:13,5 - 1:14,5 en dat is niet beter dan veel dieselauto's.
- Qua betrouwbaarheid en degelijkheid: geen rammeltje, alles doet het. Audio-installatie is erg goed, geen storingen, niets. Wat dat betreft: alle lof voor Citroen.
Tot zover de opgedane ervaringen. Bij nieuw nieuws komt er weer een aanvulling.

Het beeld voorlopig compleet

  • 15.500 km

Na drie maanden en 15000 km kan ik zeggen: de DS5 blijft een spannende auto. Het blijft een schitterende auto, hoe vaak je er ook op af loopt. De geur van het leer binnen verraadt klasse en wie er ook meerijdt: nog steeds kijken mensen verbaasd als je de startknop indrukt en er .....niets lijkt te gebeuren. Totdat je elektrisch wegrijdt dan. Eerlijk gezegd vind ik het een karakter auto. Hij heeft wat onvolkomenheden en punten van kritiek, maar het rijplezier is gaan overheersen. Ik stap er iedere dag met plezier in. Voorlopig de laatste opmerkingen (ik zal over een jaar deze review aanvullen op het punt 'betrouwbaarheid'):
- Schoonmaak onderhoud binnen is wat intensief. Door alle knopjes en hoekjes en gaatjes ben je behoorlijk lang bezig om verzameld stof te verwijderen. Het materiaalgebruik van het dashboard veroorzaakt een ander probleempje. Het dashboard is van een zacht soort rubber met leerstructuur. Dit veroorzaakt zoveel weerstand en wrijving dat schoonmaakdoeken en keukenrollen meer vezels loslaten dan dat er stof wordt opgenomen.
- De ruitjes van de dashboard schermpjes zijn gemaakt van een soort acryl, dat zo statisch geladen is, dat je stof er letterlijk door aangetrokken ziet worden. Daarbij is het materiaal nogal zacht. Je moet erg oppassen dat je geen matglas creëert
- Mijn voorlopig laatste opmerking over het brandstof verbruik: gemiddeld 1:17,2 over 15500 km.
Tot over een jaar.

Een jaartje DS5

  • 62.000 km

Ik had beloofd om na een jaar weer wat te melden over de betrouwbaarheid van de DS5. Ik heb intussen 62000 km gereden en dus kan ik over dit onderwerp wel wat melden. Dat kan ik ook nog erg kort houden. De DS5 heeft gedurende al die kilometers geen enkel gebrek vertoond. Wel wat bijzonderheden. Afhankelijk van de weersomstandigheden en temperatuur ontstaan er kleine, maar irritante, rammeltjes. Die zitten volgens mij vooral rond de middenconsole, alhoewel lastig is vast te stellen waar de geluiden vandaan komen. Een flinke duw tegen de uit de kluiten gewassen console verhelpt de rammel soms en deze blijft dan voor korte of langere tijd weg. Merkwaardig.
Tenslotte een tamelijk onthutsende conclusie. Eerder in deze review bevestigde ik het premium karakter van de DS5. Vergeet u dat maar. Van mijn vriendelijke dealer heb ik nu tot tweemaal toe bij onderhoud een C4 Picasso meegekregen. Dat is een totaal andere auto, maar de gebruikte materialen, de electronica aan boord en het totale uitrustingsniveau zijn minstens gelijk aan die in de DS5. Sterker nog: ik vind de C4 Picasso meer premium dan de DS.
Eindconclusie:
Ik heb er al meerdere malen over nagedacht: zou ik opnieuw een DS5 bestellen? Als ik afweeg dat de fiscale bijtelling gaat wijzigen, dat ik erg veel moeite heb met de spijkerharde vering van de DS en het wisselend solide materiaalgebruik in de auto, dan denk ik het niet. Tenzij Citroen ernstig doorpakt en de Duitse concurrentie nu eens echt de stuipen op het lijf gaat jagen. Voorlopig heb ik nog een kilometertje of 120000 te gaan in deze leasetermijn. Dat is geen straf, want zo is het natuurlijk ook wel weer. De DS5 is nu ook weer geen beroerde auto, to say the leaset. Eh..least.

Bijna 3 jaar DS5: en?

  • 164.000 km

Mijn leasecontract loopt bijna af. Vier jaar of 180000 km. En met grofweg anderhalf keer de aardbol rond per jaar betekent dat voor mij dat ik na drie jaar mag uitkijken naar een nieuwe leasebak. Tijd voor een terugblik.
De DS5 heeft één ding echt bewezen: de tijd van storinggevoelige Citroens is kennelijk voorbij. De DS heeft er 1640000 km op zitten en geen enkel mankement vertoond. Op één ding na: de stiksels van de lederen bekleding van de bestuurdersstoel lieten los. Dat probleempje werd opgelost door de gehele bekleding van die stoel onder garantie te vervangen.
Het zal gezien de afgelegde afstand in de auto duidelijk zijn dat ik veel op de snelweg zit. De DS5 is daarvoor buitengewoon geschikt. Comfortabel, stil, prima stoelen en je stapt ook na een paar uur rijden niet vermoeid uit.
Ik heb in eerdere reviews al veel gezegd over alle ins & outs van de DS en ik neem er niets van terug. Alle ervaringen opgedaan in de eerste 60000 km hebben zich ook in de 100000 km daarna herhaald. Over een maand of drie zal deze DS op de occasion markt komen. Advies aan de potentiële koper: als de prijs goed is kun je het gerust doen. De auto heeft mij in al die uren en kilometers in de auto nooit in de steek gelaten en er is geen reden om aan te nemen dat dat snel wel gaat gebeuren. Wel een waarschuwing: het brandstofverbruik is op geen enkel moment beter geweest dan 1:18,5. Het door Citroën opgegeven (geclaimde) verbruik van 1:30 is absurd en zou niet moeten zijn toegestaan.
Voor degene die mijn auto gaat overnemen: heel veel plezier ermee en veel veilige kilometers toegewenst!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.