Citroën CX 2400 Injection Pallas (1978)

autoreview

Citroën CX 2400 Injection Pallas (1978)

Signalement

UitvoeringCX 2400 Injection Pallas
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1978
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Dit betreft de CX 2400 Injection Electronique Pallas C-matic, Carbase gegevens kloppen dus niet volledig (3-bak en wat trager).

Dat ’C-matic’ betreft de halfautomatische versnellingsbak. Ja, die zijn nu hot onder moderne namen als Dualogic of Sensodrive, maar het concept van een handbak zonder koppelingspedaal is al veel ouder. Ook Datsun had dit in de jaren ’70 al, en natuurlijk de DS/ID Hydraulique.

De auto overgenomen van een klassiekerliefhebber die er iets té veel had om in te rijden en zich ging beperken tot Alfa’s. Heerlijke zweefmobiel met prachtig lichtbruin leren interieur, typisch 70 metallic bruine lak (nu bijna weer modern ;-)) en in toen luxe Pallas uitrusting: elektrische ramen voor, elektrische spiegels (ook rechts), toerenteller en schuifdak (roestvrij nog!). Tegenwoordig allemaal normaal in een Panda, toen nog luxe. En verpakt in een prachtig design, met een zeer karakteristiek dashboard om van te smullen.

Rijden is heerlijk ontspannend klassiek en toch modern. De halfautomaat vraagt om een rustige rijstijl, zeker koud schakelt de voiture stroef (zie onderhoud). Maar geef je in 2 na een rotonde gas, dan blijken er van de 128 originele pk’s nog genoeg wakker te zijn.
Bochten rijden is natuurlijk dweilen naar moderne maatstaven, maar als je geen dagelijkse elandproef van plan bent is het puur genieten. En de onvolprezen DIRAVI bekrachtiging (zelfcentrerend, sterk snelheidsafhankelijk en lekker direct) maakt dat de auto relatief kleiner en lichter aanvoelt.
Klinkerweg? Snelwegglooiing? Hobbels? Waar dan? Dakje open, gewoon met 100-120 over de snelweg en gaan. Verbruik is berucht door korte 3, maar bij deze injectie-versie is die gelukkig iets langer. 120 km/u = 3700rpm, redelijk te doen en daardoor tot nu toe nog zo’n 1:9 gelopen, inclusief relatief veel aanschaf-onderhoud.

PROBLEMEN

Bij aanschaf:
- Slechte bijladen accu --> accu nacht aan de lader, duidelijk beter
- Traag draaien startmotor --> stekker gereinigd, maar nog niet 100% goed (toch nieuwe accu nodig?)
- Geen stuurbekrachtiging bij langzame rechterbochten (!) --> Diravi stuurcommando vervangen (na eerst hydraulisch systeem goed gereinigd te hebben, maar dat is standaard als je bij zo’n auto de historie niet weet - omhoog komen en veren gaat ook veel soepeler sindsdien).
- Bak schakelt koud stroef, warm moet soms een 2e poging (van 3 naar 2) ondernomen worden --> al beter na 1x bakolie verversen (zeldzame ’FluideT’, waarvan je per verversing maar 30-50% vervangt).
- Bougiekabels slaan door (leuk, hang je over draaiende motor de bakolie te peilen, krijgt je arm een shock terwijl je helemaal niet aan de elektro werkt!)
- Draadbreuk naar linkerspiegel, precies in slecht bereikbaar carrosseriedeel :-(

En natuurlijk bij zo’n klassieker:
- Veersysteem gereinigd (zie boven voor directe aanleiding)
- Sierdelen dorpels en kofferbekleding verwijderd: de relatief beperkte roestschade laten uitslijpen, keurig dichtgelast en de HELE auto in de CaprotechRX anti-roestprut laten zetten (ooit 1x zelf gedaan met bokken in nieuwbouwgarage: dat kun je dus beter aan iemand met goed materiaal uitbesteden).

Nog te doen:
- Beurtje (motorolie+filter, nogmaals bakolie, bougies+kabels)
- Hydraulische spoelvloeistof vervangen door normale LHM (en losgeweekte prut uit filters halen)
- Spiegeldraad nog vinden/herstellen
- APK vernieuwen voor eind december

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.