Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • CX

Citroën CX 2400 Injection Pallas (1978)

autoreview

9
Citroën CX 2400 Injection Pallas (1978)
Rogier1975
  • Rogier197510
  • Gebruikersreview
2 oktober 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCX 2400 Injection Pallas
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1978
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 1 oktober 2007

Dit betreft de CX 2400 Injection Electronique Pallas C-matic, Carbase gegevens kloppen dus niet volledig (3-bak en wat trager).

Dat ’C-matic’ betreft de halfautomatische versnellingsbak. Ja, die zijn nu hot onder moderne namen als Dualogic of Sensodrive, maar het concept van een handbak zonder koppelingspedaal is al veel ouder. Ook Datsun had dit in de jaren ’70 al, en natuurlijk de DS/ID Hydraulique.

De auto overgenomen van een klassiekerliefhebber die er iets té veel had om in te rijden en zich ging beperken tot Alfa’s. Heerlijke zweefmobiel met prachtig lichtbruin leren interieur, typisch 70 metallic bruine lak (nu bijna weer modern ;-)) en in toen luxe Pallas uitrusting: elektrische ramen voor, elektrische spiegels (ook rechts), toerenteller en schuifdak (roestvrij nog!). Tegenwoordig allemaal normaal in een Panda, toen nog luxe. En verpakt in een prachtig design, met een zeer karakteristiek dashboard om van te smullen.

Rijden is heerlijk ontspannend klassiek en toch modern. De halfautomaat vraagt om een rustige rijstijl, zeker koud schakelt de voiture stroef (zie onderhoud). Maar geef je in 2 na een rotonde gas, dan blijken er van de 128 originele pk’s nog genoeg wakker te zijn.
Bochten rijden is natuurlijk dweilen naar moderne maatstaven, maar als je geen dagelijkse elandproef van plan bent is het puur genieten. En de onvolprezen DIRAVI bekrachtiging (zelfcentrerend, sterk snelheidsafhankelijk en lekker direct) maakt dat de auto relatief kleiner en lichter aanvoelt.
Klinkerweg? Snelwegglooiing? Hobbels? Waar dan? Dakje open, gewoon met 100-120 over de snelweg en gaan. Verbruik is berucht door korte 3, maar bij deze injectie-versie is die gelukkig iets langer. 120 km/u = 3700rpm, redelijk te doen en daardoor tot nu toe nog zo’n 1:9 gelopen, inclusief relatief veel aanschaf-onderhoud.

PROBLEMEN

  • 1 oktober 2007

Bij aanschaf:
- Slechte bijladen accu --> accu nacht aan de lader, duidelijk beter
- Traag draaien startmotor --> stekker gereinigd, maar nog niet 100% goed (toch nieuwe accu nodig?)
- Geen stuurbekrachtiging bij langzame rechterbochten (!) --> Diravi stuurcommando vervangen (na eerst hydraulisch systeem goed gereinigd te hebben, maar dat is standaard als je bij zo’n auto de historie niet weet - omhoog komen en veren gaat ook veel soepeler sindsdien).
- Bak schakelt koud stroef, warm moet soms een 2e poging (van 3 naar 2) ondernomen worden --> al beter na 1x bakolie verversen (zeldzame ’FluideT’, waarvan je per verversing maar 30-50% vervangt).
- Bougiekabels slaan door (leuk, hang je over draaiende motor de bakolie te peilen, krijgt je arm een shock terwijl je helemaal niet aan de elektro werkt!)
- Draadbreuk naar linkerspiegel, precies in slecht bereikbaar carrosseriedeel :-(

En natuurlijk bij zo’n klassieker:
- Veersysteem gereinigd (zie boven voor directe aanleiding)
- Sierdelen dorpels en kofferbekleding verwijderd: de relatief beperkte roestschade laten uitslijpen, keurig dichtgelast en de HELE auto in de CaprotechRX anti-roestprut laten zetten (ooit 1x zelf gedaan met bokken in nieuwbouwgarage: dat kun je dus beter aan iemand met goed materiaal uitbesteden).

Nog te doen:
- Beurtje (motorolie+filter, nogmaals bakolie, bougies+kabels)
- Hydraulische spoelvloeistof vervangen door normale LHM (en losgeweekte prut uit filters halen)
- Spiegeldraad nog vinden/herstellen
- APK vernieuwen voor eind december

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Citroën CX? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën CX
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën CX specificaties
  • Citroën CX occasions
  • Citroën CX video's
Advies en informatie
  • Citroën CX tests
  • Citroën CX gebruikersreviews
  • Citroën CX index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën CX reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën CX 2400 Injection Pallas (1978)

    Citroën CX 2400 Injection Pallas (1978)

    9
    • 1 oktober 2007
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi (1986)

    Citroen CX 25 GTi (1986)

    4
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    24
    • 9 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    15
    • 3 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1988)

    2
    • 14 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën CX 25 GTi (1988)

    Citroën CX 25 GTi (1988)

    9
    • 27 april 2008
  • Citroën CX 2.0 RE (1986)

    2
    • 17 april 2008
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Citroën CX 'pick-up' (1979) - In het Wild

    Citroën CX 'pick-up' (1979) - In het Wild

    29
    • 18 maart 2022
  • Achtergrond
    Ook de Citroën CX kreeg vleugels dankzij de turbo

    Ook de Citroën CX kreeg vleugels dankzij...

    • 12 maart 2022
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën CX

    Facelift Friday: Citroën CX

    142
    • 14 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi (1986)

    Citroen CX 25 GTi (1986)

    4
    • 29 maart 2020
  • Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1987) - Klokje Rond Klassiek

    Citroën CX 25 GTi Turbo 2 (1987) - Klokje...

    47
    • 21 september 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    Citroen CX 25 GTi Turbo 2 (1987)

    24
    • 9 augustus 2019
  • Nieuws
    In het wild: Citroën CX Break (1984)

    In het wild: Citroën CX Break (1984)

    98
    • 29 november 2016
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    88
    • 3 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    1
    • 29 juni 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    5
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    4
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden