Citroën CX 20 RE (1986)

autoreview

Citroën CX 20 RE (1986)

Signalement

UitvoeringCX 20 RE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1986
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf198.800 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 210.000 km

Dit is een CX 20RE; het instapmodel met 2-liter (Douvrin-)motor en stoffen interieur, electrisch bedienbare ramen voor en CV.
Een no-nonsense voiture, geen electronica-poespas maar een goudeerlijke carburateur.
Wel Diravi, en dat is even wennen: niet vergelijkbaar met de stuurbekrachtiging uit de DS, noch met die uit een Xantia of (latere)XM.
De wagen is heerlijk comfortabel, geen roadburner met haar 105 DIN-pks bij 1200 kilo: vergelijkbaar met mijn oude 1.8i Xantia.
Het dashboard uit deze Serie II- wagen is niet zo spectaculair als dat uit de eerste serie (tot modeljaar 1985), maar misstaat haar zeker niet.
Erg goed gevormde stoelen die je goed ondersteunen; niet van die fauteuiles als van de DS, maar toch erg aangenaam.
Het verbruik schommelt nog rond de 1 op 9,5-10, maar volgens kenners kan dat zuiniger (1:12 is haalbaar); de auto is veel voor korte stadsritten gebruikt en zal zich even moeten zetten naar mijn gebruik.
Ik ben erg tevreden tot nog toe.

PROBLEMEN

  • 210.000 km

De wagen had wat achterstallig onderhoud die snel moesten worden weggewerkt: een distributieriem die alláng had moeten zijn vernieuwd en halfzachte bollen.
De verdelerkap was behoorlijk ingebrandt, wat resulteerde in moeilijk starten.
De kleppen stonden te strak -> onregelmatig lopen.

Wat zit eraan te komen?:
- er is wat plaatwerk dat aandacht verdient, en
- er mag een nieuwe koppelingsplaat in.

EDIT 20/12/’07:

na een serie van kleine ongemakken loopt ze nu weer redelijk.
Intussen vervangen:
-bobine,
-ontstekingsmodule (was niet nodig,maar oude heb ik nog),
-koplampen (voor exemplaren zonder roest),
-bougies,
-brandstoffilter.

Brandstofverbruik blijft hangen op 1: 9,5/10, nog niet echt langere ritten gedaan.

EDIT 22/01/08:

na een aantal langere ritten met woon-werken over hoofdzakelijk de snelweg zakte het verbruik naar bijna 1 op 11; tis dus wel mogelijk ja.
Al loopt ze redelijk, helemaal smetteloos presteert ze nog niet.
of dat nu ligt aan de afstelling of dat er toch ergens valse lucht wordt aangezogen weet ik nog niet.
Ik blijf tevreden, wat een auto!
Nieuwere Cits die me inhalen met een opgestoken duim, anders-rijders die het niet kunnen nalaten om toch efkes opzij te kijken...

EDIT 07/03/08:

na montage van een andere carburateur zijn de problemen weg (carb-pakkingen volledig verdroogd, zo bleek).
Op een lange snelwegrit op-en-neer naar België werd ruim 1 op 12 gehaald, voilá!
Alle kleine mankementjes zijn zo goed als weggewerkt, intussen zijn zelfs zaken als een achterruitjalousie en RVS wieldoppen aangeschaft.
Wat een auto...zucht.

EDIT 03/11/08:

tijdens een voorkeuring voor de APK bleek er 'wat' roestschade te zijn.
Nu heeft een serie II plastic dorpelkappen/-beschermers die eigenlijk nooit worden verwijderd....zou je als (toekomstig) bezitter toch eens moeten doen.
Want blijkbaar kan ook een serie II rotten, ondanks de af-fabriek waxbehandeling.
Er bleken aan beide kanten wat "ventilatiegaten" te zijn ontstaan, maar gezien de leeftijd is dat alleszins begrijpelijk.
Vergelijk dat maar eens met (veel) jongere producten van 'duitse degelijkheid'...
Dat was eigenlijk het enige, de APK zelf was na het laswerk een eitje.
De teller staat intussen op 210K, we gaan gewoon door!
Het blijft een verschikkelijk fijne auto met betrekkelijk weinig kosten.

EDIT 30/04/09:

twee dagen lang een brug bij een goede bekende besproken voor het verhelpen van het grootste probleem sinds aankoop; de versleten koppeling.
Dat betekende blok eruit, en alles waar je nu bijkunt schoonmaken en aanpakken.
In mijn geval was dat het wisselen van de (beruchte) oliedrukschakelaar, de onderste motorsteun en het verhelpen van een zwetende carterpanpakking.
In ongeveer 13 uur werk totaal zat het blok weer op z'n werkplek en pruttelde Maya alweer voor zich uit.
De bewuste reparatie is te zien op het Citroën-forum bij CX -> koppelingsperikelen.
En schakelen nu? Stukken beter....

EDIT 11/07/10:

De koppeling van een niet nader te noemen merk en kwaliteit 'Hemelvaart' bleek over verloop van tijd toch niet de ideale partner voor mijn CX.
Dus exact een jaar na de koppelingswissel dit trucje herhaald, mede omdat ik goedkoop een 22TRS blok kon overnemen met praktisch hetzelfde kilometrage en een doorgeblazen koppakking.
Dit blok helemaal nagekeken en gezond gemaakt incluis nieuwe Valeo koppeling, en wederom in 14-15 uur een blokuitwisseling uitgevoerd.
'Maya' is nu een 22RE; een type dat eigenlijk niet bestaat...
Eindelijk een fijne koppeling, schakelen zoals het bedoeld is èn net effe iets meer koppel...da's ook prettig.


EDIT 27/01/'12:

Lange tijd niets van me later horen, maar er valt qua 'Maya' betreft ook erg weinig te melden: sinds haar laatste koppelingswissel waarbij ik tevens de (prima) oude 2 liter verving voor een iets potentere 2.2 uit een TRS, valt er bar weinig op haar aan te merken.
Laatst reed ik achteruit van ons schoolplein en raakte daarbij een laag paaltje: achterbumper en klep kaduuk...AUW!
Die schade is reeds hersteld, maar het blijven pijnlijke herinneringen..
De teller staat op 230K, en met dit koude winterweer komt ze nauwelijks van haar plek (pekel!).
We gaan vrolijk verder saampjes..

Auto is na een aanrijding geschonken aan het onderdelenmagazijn van de Citroën CX-club.
Vaarwel 'Maya'...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.