Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • C8

Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)

autoreview

2
Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)
Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)
Anoniem
  • Gebruikersreview
4 januari 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC8 2.2i 16V Ligne Ambiance
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst199.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 145.000 km
  • 3 januari 2008

Exterieur
Het is een fraaie auto, gekozen omdat er 5 verplaatsbare stoelen inzitten die ook nog eens naar voren en achteren kunnen schuiven in de vloer.. De schuifdeuren aan beide zijden!! En nog electrisch ook, iedereen kijkt die het ziet!!.

Uitvoering, er zit alles op..
Zoals, airco clima, ww voorruit, regensensor, xenon, auto verlichting, automatische schuifdeuren, gordijntjes rondom, 7 stoelen, velours bekleding.. The works..
Er zit géén stoelverwarming, dakramen, automaat of leer in.. de rest dus wél.

Interieur
Het is effe wennen, maar de klokken in het midden worden gewoon. Het schijnt zowiezo een beetje des fransen te zijn. De comfort niveaus zijn hoog, overal vakken en kleppen en veel spiegelwerk. Bakken ruimte, zeker als je maar drie stoelen erin hebt.

De afwerking is prima te noemen hoewel het allemaal wel veel plastik is, maar ook dat ken ik wel van de fransen. Over het comfort is echter niets te zeggen.

Prestaties
De auto gaat vlot voorruit, er zit een 2.2 motor in die naast wat olie ook wel wat brandstof lust. onder 10 liter op honderd is lastig.. Maar goed de olie kun je bijvullen en de motor is vrij stil.

Al met al is het een prima familieauto.

UPDATE feb 2012
De interieurlichtjes in het dashboard hebben een permanente nachtstand gevonden.. Daardoor zijn veel van de informatie displays steeds slechter zichtbaar. Dus zal ik (doe dat liever zelf) een keer een flinke dashboard operatie moeten ondernemen om alles te herstellen.

PROBLEMEN

  • 145.000 km
  • 3 januari 2008

Olieverbruik vind ik niet goed, ik houd er niet van, maar ’men’ zegt dat het normaal is, staat ook in het boekje.. Het verbruik is niet te hoog dus ik heb er vrede mee. Gewoon netjes bijhouden dan is er niks aan de hand.

De motor maakt een dieselend geluid bij het starten en als het koud is, ik heb dat ook al elders gelezen, garagisten weten er klaarblijkelijk geen raad mee (www.problemcar.nl) en ik ga er dus niets aan doen. Binnen hoor je het niet, ik vind het wel best.

De wielen slijten scheef. Vind ik niet best, maar ook dit is typisch voor het model, klaarblijkelijk een wegligging concessie.. Dat zal best, maar ik vind ook dat een gebrek in het ontwerp. Desondanks laat ik dit ook zitten, ik wissel wielen van achter naar voren en omdat ik niet zoveel rijd per jaar (10 k) zal het maar op eens in de twee jaar op banden komen. Dat valt ’betrekkelijk’ in het niet.

Voor de rest valt het optrekken een schokkend gevoel van de koppeling op. Ik heb er geen verklaring voor, maar de koppeling hapert geen moment dus ook dit zal wel.. Nou, inmiddels is gebleken dat dit inderdaad niet normaal is. Mijn vrouw belde me met de mededeling dat ie niet meer voorruit ging en dat er rook onder de kap vandaan kwam.. Dan vrees je als handige techneut het ergste.. Maar het viel mee, de koppelingsplaten waren vastgeslagen en daar moest dus een nieuwe in.

Maar goed, dat was pas het tweede majeure ding,
Eerste majeure ding:
Gasklephuis naar z'n grootje, dat gebeurde zo rond de 110.000. Met een tweedehandsje (en het vervolgens opnieuw programmeren van de sleutels..) waren we net onder de 1000 klaar.

De koppelingsplaten; tja, zoals gezegd, het geleuter met de koppeling was dus niet goed. De kosten hier beliepen ook zo net geen 1000 euro.

Kleinere dingetjes:
- banden houden het niet lang vol, 15000 tot 20000 km. (na 40 k alles twee keer gewisseld enne dat was voor de laatste ronde misschien wat snel, maar ze gaan hard)
- Stuurinrichting door gewicht zwaar belast en dus duur in de reparaties
- Klepperend geluid blijft, met dikkere olie (15W40 synth) is het verbruik "wat" minder.

Het blijft een kostbaar rij-ijzer, comfortabel, maar dorstig (omvang en gewicht) en duur in onderhoud (gewicht).

UPDATE issues (145k / feb 2012)

Zoals hierboven al vermeld zijn alle vier banden gewisseld hoewel niet allemaal nodig was. Daarbij besloten een smallere band (205 ipv 215) erop te leggen.
Ik heb het idee dat daarmee de scheve slijtage dramatisch is verbeterd. Het slijtage patroon ziet er gewoon goed uit.

Na de winter, de laatste dag, belde de vrouw dat de auto niet meer startte.. Schoonvader de accu eruit gehaald om op te laden (dat was een héél slecht idee). Allereerst beschikt het voertuig over een beveiliging om te voorkomen dat je de accu kapot start, dus altijd de lader eraan hangen en daarna nog een keer proberen. Helaas heb ik ook moeten ervaren dat de auto met een majeure storing (uitlaatgas en katalysator) op 25 km van huis bleef stil staan. De accu was eruit geweest en de computer was de weg kwijt.. Dat heeft zich "automatisch" hersteld (stationair lopen, slepen en vervolgens ging ie weer). De garage heeft de storing uitgelezen (en daarmee bevestigd) maar ook aangegeven dat men vermoedde dat dat aan de afwezige accu lag.. Bedankt pa.. Devies; Accu er NOOIT uit halen en als dat moet, KORT.

Gestrand

  • 199.000 km
  • 16 augustus 2015

Update sinds de vorige keer;
Zoals ik al eerder rapporteerde, deze auto is misschien een prettige auto om te hebben, maar het is ook een dure auto. Veel onderhoud nodig. Ik heb gelukkig twee rechterhanden dus dat spaart een boel geld uit, maar al met al is het duur.

Ik heb de boekhouding erop nageslagen en het ziet er naar uit dat het ongeveer 5000 euro per jaar aan kosten met zich mee brengt. Daarvan is de helft brandstof (12 K kilometer) en de overige helft onderhoud en verzekering met wegenbelasting (Bij het onderhoud doe ik veel zelf!).

De auto is in 2014 teruggereden vanuit Oostenrijk naar Nederland. Dat ging op zich prima, maar op de terugweg kwam er een uitlaatgasstoring in. Deze heeft voor veel onzekerheid gezorgd, maar we zijn gewoon thuis gekomen.

De tussenliggende periode tot deze vakantie was normaal. Af en toe een storing (die is gereset, speciaal een apparaat voor gekocht).

Kort voor de vakantie reed ik ermee en merkte ik dat het vermogen wat minder was. De vrouw ging vervolgens ermee op vakantie naar noord frankrijk en melde serieuze storingen.

Ik ben in het weekend ernaartoe gereden en heb (dankzij bekenden) vastgesteld dat de kleppen van cilinder 1 gestorven / stervende zijn. Revisie dus.

De auto is echter 12 jaar oud.. geen knoop meer waard en ja.. dat wordt m niet.

Wat heeft tot deze storing geleid?
Ik heb er maar een antwoord op, een ontwerpfout. De auto kenmerkte zich altijd door het diesel geluid (hydraulische klepstoters). Als je op internet zoekt (youtube) vind je zat filmpjes hiervan. Deze kleppen hebben het niet meer gehouden. Ze zijn domweg versleten door slechte stoters. ERbij opgemerkt dient te worden dat de auto door mijn vrouw heel veel korte stukjes te verduren krijgt. Dat helpt natuurlijk ook niet.

Deze auto is in ieder geval technisch overleden en economisch total loss.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Citroën C8? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C8
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën C8 2.2-16V Ligne Ambiance

    Citroën C8 2.2-16V Ligne Ambiance

    • 2003
    • 244.923 km

    € 1.999

    Citroën C8 2.2-16V Ligne Ambiance Suite Airco, Cruise Conrol, NAP

    Citroën C8 2.2-16V Ligne Ambiance Suite Airco, Cruise Conrol, NAP

    • 2004
    • 191.207 km

    € 3.244

    Citroën C8 2.2-16V 7-persoons Ligne Ambiance Suite Youngtimer!!

    Citroën C8 2.2-16V 7-persoons Ligne Ambiance Suite Youngtimer!!

    • 2005
    • 192.772 km

    € 3.250

Meer Citroën C8 occasions

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C8 specificaties
  • Citroën C8 occasions
  • Citroën C8 video's
Advies en informatie
  • Citroën C8 tests
  • Citroën C8 gebruikersreviews
  • Citroën C8 index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën C8 reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2002)

    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2002)

    • 3 december 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    • 25 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    • 13 mei 2011
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Prestige (2007)

    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Prestige (2007)

    3
    • 22 oktober 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0 HDiF 16V Ligne Prestige (2005)

    Citroën C8 2.0 HDiF 16V Ligne Prestige...

    • 31 juli 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)

    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2003)

    2
    • 3 januari 2008
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2004)

    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2004)

    7
    • 2 augustus 2007
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2002)

    Citroën C8 2.2i 16V Ligne Ambiance (2002)

    • 3 december 2012
  • Nieuws
    Citroën C8 krijgt een nieuw likje verf

    Citroën C8 krijgt een nieuw likje verf

    40
    • 31 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    • 25 maart 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Ambiance (2003)

    • 13 mei 2011
  • Nieuws
    Citroën C8 mag nog verder

    Citroën C8 mag nog verder

    47
    • 3 februari 2011
  • Citroën (2010)

    7
    • 6 april 2010
  • Gebruikersreview
    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Prestige (2007)

    Citroën C8 2.0i 16V Ligne Prestige (2007)

    3
    • 22 oktober 2009
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1993)

    Citroen AX 11 TGE (1993)

    5
    • 19 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1994)

    Citroen AX 11 TGE (1994)

    9
    • 27 april 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden