Citroën C8 2.0 HDiF 16V Ligne Prestige (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C8 2.0 HDiF 16V Ligne Prestige |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Citroën 2.0 HDi 110pk - "Image" (Belgische uitvoer
- 149.000 km
Deze wagen gehad van zomer 2005 tot zomer 2008, van 0 km tot 149.000km.
Mijn eerste C8 is eveneens beschreven hier bij reviews - toen ik daar 95.000km mee gereden had. Dus de versie waar 95.000km naast staat.
Deze tweede C8 leek probleemloos, alle kinderziektes van mijn eerste waren eruit, behalve 1 ding: het snel slijten van de linker zijwang van de bestuurders-stoel (alhoewel het veel later optrad dan bij de eerste C8).
Eigenlijk heel veel plezier aan beleefd, ondanks de toch wel wat zwakke motor van 110pk en 270Nm. Gezin met 6 personen, dus regelmatig volgeladen.
!!! Alleen brak bij 117.000km na nog geen 2.5 jaar (november '07) de distributieriem !!!
(Daardoor moet ik helaas van deze versie de betrouwbaarheid op onvoldoende zetten - dit is wel de ergste pech die je met een auto kunt meemaken.)
Ironisch genoeg was ik 's morgens nog in de garage om een afspraak te maken voor de 120.000km beurt.
Zie ik een nota hangen dat "op alle HDi motoren dient vanaf nu bij 120.000km de distributieriem vervangen te worden" in plaats van bij 160.000km.
Bij navraag blijkt "ja inderdaad, en vooral op de C8 modellen, omdat daar tot nu toe een wateropvangbakje boven de riemen (distributie-riem en accessoire-riem) ontbrak, wat zorgde dat waterinsijpeling (bij harde regen of smeltende sneeuw) op de riemen drupt => de stalen snaren daarin roesten wat grote kans op voortijdige breuk geeft".
Ik antwoordde "mooi is dat, ik maar een C8 kopen en geen Sharan of Alhambra, omdat daarbij de db-riem al bij 90.000km vervangen moet worden - dan is pas bij 160.000km toch een belangrijke kostenbesparing".
Enfin niet getreurd, afspraak gemaakt om de riem tegelijk bij de 120.000km beurt te vervangen, kosten zouden 300€ bedragen voor de db-vervanging.
Dezélfde avond net nadat ik van de snelweg afreed (en niet ver bij mijn Citroën garage vandaan.....) ineens een schok door de auto, alle "rode gele en oranje" lampjes op het dashboard aan, stilte..... gelukkig op een rustige binnenweg... . Je schrikt je rot, in minder dan 1 seconde totaal geen controle over de auto meer, midden op de weg... .
VAB Vlaamse Automobilisten Bond gebeld (wegenwacht), was ik gelukkig lid van, met vervangwagen(tje) - Citroën garage gebeld "hallo xxx, je mag mijn db-riem nu snéller dan bij 120.000km vervangen....."
Ondanks dat de wagen 5 maanden uit garantie was, is het heel coulant geregeld: ik heb de nieuwe db-riem + spanrollen + acc. riem + werkuren betaald (300€), de motorschade is helemaal onder garantie hersteld (gebroken tuimelaars: ondanks dat het een motor met dubbele nokkenas is, worden de kleppen door tuimelaars bediend - verder staan de kleppen loodrecht op de zuigers, dus was er verder niets kapot - alleen door de waterinsijpeling op het motorblok (ontbrekende wateropvangbakje) zitten de injectoren vastgeroest..... - drie van de vier kwamen er uiteindelijk onbeschadigd uit, de vierde is ook onder garantie vervangen.
De wagen nog doorgereden tot zomer 2008, en toen na 2x een C8 toch maar eens ingeruild op een nieuwe Peugeot 807 2.0 HDi 136pk (na een paar dealers afgedweild te hebben op zaterdagmorgens bleek een Peugeot dealer uiteindelijk de hoogste inruilprijs te leveren, naast de korting op een nieuwe 807 die bij elke garage hetzelfde bleek). Ik rijd max. 150.000km met m'n wagen (meestal 3 jaar), voor m'n werk, met km-vergoeding.
Conclusie: mijn 2de C8 was een (veel) betere wagen dan mijn 1ste, vering beter - iets zachter, ondanks iets lagere banden (16" wielen nu), geen mankementen meer (behalve kussen bestuurders-stoel, ook onder garantie nog vervangen bij een kleine 120.000km).
Oh ja ook een zwak punt van de oudere versies (VAN bus: herkenbaar aan de vroegere groenblauwe dashboardverlichting): het ruitenwissermechaniek, wat vanaf 120.000km wat speling begon te krijgen, waardoor bij een combinatie van sterke tegenwind plus de hoge wissnelheid de wissers tegen de A-stijlen tikken, en behoorlijk hard.
500€ om het hele mechaniek te laten vervangen (later op de CAN bus (oranje dash verlichting) was dat wel wat goedkoper, begreep ik) - heb ik niet meer laten doen.
Eenvoudigweg de connector van de regensensor achter de bekleding van de rechter A-stijl losgemaakt: de regensensor werkte daardoor niet meer waardoor je tenminste een normale intervalstand kreeg, en op de wisstand konden de wissers nooit meer uit zichzelf op hoge snelheid gaan.
Aan te bevelen als tweedehands wagen?? Ja ENKEL als de volledige onderhouds-historie bekend is, EN onderhandel ALTIJD een nieuwe distributieriem, in iéder geval op de oudere 2.0 HDi 110pk en 2.2 HDi 128pk versies.
Het beste neem je er een van na zomer 2005.
Zie review van m'n huidige Peugeot 807.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren