Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 Business Plus (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 X Plug-in Hybrid 225 Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Van elektrisch naar plug-in hybrid
- 5.000 km
De afgelopen 4 jaar heb ik een Tesla Model 3 gereden. Na 197.000 probleemloze kilometers, lag het voor de hand om weer een Tesla te gaan rijden. De Model Y was het model dat ik heb overwogen, maar niet gekozen. Ik zie ze te vaak rijden en ben niet onder de indruk van het ontwerp. Daarnaast was ik toe aan een auto die meer comfort heeft dan de Tesla, meer stilte aan boord en meer ruimte. Het zou dus een ruimere en comfortabele, stillere auto moeten worden.
Het laatste jaar zijn de laadtarieven hard gestegen. Zo hard zelfs dat het op een gegeven moment niet meer uitmaakte of je elektrisch reed of op fossiele brandstoffen. Qua verbruikskosten maakte het niet zoveel uit. Inmiddels zijn de stroomprijzen gedaald en de accijnskorting weggevallen. Maar toch, toen ik de auto moest bestellen begin februari, was het niet duidelijk welke kant het op zou gaan met de energieprijzen.
En dan de bijtelling. Omdat het om een zakelijke auto ging, is bijtelling wel een thema. Inmiddels zijn de bijtellingspercentages elkaar zo dicht genaderd, dat het overduidelijke voordeel voor elektrisch rijden mij niet meer over de streep kon trekken.
Dan was er ook nog iets met de levertijden van elektrische auto's. Die liep behoorlijk op door onderdelen-tekorten en supply chain problemen.
Ik heb besloten om me te gaan oriënteren in de plug-in hybride markt. Met een elektrische actieradius van 50km kon ik het meerendeel van de dagen op stroom naar mijn werk, daar laden en weer elektrisch terug. Voor de langere afstanden, vooral 200km naar Schiphol, kon ik hybride rijden, was het idee.
De auto's die ik heb bekeken zijn; Kia Sorento Hybrid - grote auto, doet een beetje Amerikaans aan. Viel al snel af omdat de levertijd opliep tot 16 maanden. Nog gekeken naar de Hyundai Tucson Hybrid. De proefrit beviel goed. Ik vind het ontwerp geslaagd. Zo zie je wat een enorme sprongen de Koreanen gemaakt hebben. Auto zit goed in elkaar. Interieur is fraai en het comfort goed. Toch heb ik deze auto niet gekozen vanwege de laatste auto waarin ik een proefrit heb gemaakt; de Citroën C5X Plug-in Hybrid. Wat een fijne comfortabele auto bleek dit. Stil, comfortabel en ruim. Daarnaast vind ik de C5X een fraai ontwerp hebben. Dus het besluit genomen om dit model te bestellen. De uitvoering Business Plus leek het meest aantrekkelijk, vergeleken met de Shine uitvoering. Wel gekozen voor de Adamantium stoelen met ventilatie en massagestand. Een afneembare trekhaak en all-season banden meteen bijbesteld.
Na 6 maanden wachten werd de auto afgeleverd door de dealer in Heerenveen. Heel fraaie auto en na een korte instructie kon ik op pad. Een heerlijke reisauto, prima stoelen en een ruim interieur.
In veel opzichten is dit een meer traditionele auto dan de Tesla die ik hiervoor reed. Digitaal is de C5X voorzien van een 12 inch scherm met goed werkende software, Apple Carplay en Android Auto. Vergeleken met de Tesla software doet het een beetje ouderwets aan. Om maar niet te spreken van de Citroën app. Die voegt weinig waarde toe.
Inmiddels heb ik 5.000km gereden met de C5X en ik kan nog dagelijks genieten van het comfort. Ondanks de 225pk aan gecombineerd vermogen, voelt de auto geen sprinter. Is dat erg? Nee, ik mis het nauwelijks. Kon je met de Tesla bliksemsnel inhalen, met de C5X overweeg ik het niet eens. Lekker cruisen, daar is deze auto voor gemaakt.
De auto maakt een degelijke indruk. De deuren sluiten solide, de gebruikte materialen ogen mooi. Hard plastic vind je alleen in de deurvakken en het dashboardkastje. De rest ziet er fraai uit. Kleine details als een sproeier voor de achteruitrijcamera, maken de auto af.
Autopilot was 4 jaar geleden een feature waarmee Tesla furore maakte. Ik heb er veel gebruik van gemaakt. Tegenwoordig hebben alle merken wel een soort van autopilot functie. Ook de C5X heeft rijbaanondersteuning. Vergeleken met de Tesla vind ik deze zelfs fijner rijden, ondanks dat de C5X niet zelf van rijstrook kan wisselen. De reden dat ik deze ondersteuning fijner vindt dan die van Tesla, is dat hij subtiel ondersteund. Met eigen stuurcorrecties, kun je de ondersteuning onderbreken en bijvoorbeeld je positie binnen de rijstrook licht wijzigen. Bij Tesla werd bij zo'n stuuringreep, de autopilot gestopt.
Nadeel bij de C5X vind ik wel dat deze gewoon rechts wil inhalen, waarbij de Tesla dit pas deed nadat je met het stroompedaal toestemming had gegeven.
Is er dan niets aan te merken? Nou, wat kleinere punten. Zo is de Business Plus uitvoering niet uitgerust met een elektrisch bedienbare achterklep. Dat betekent dat de klep met de hand moet worden gesloten. Dat vergt nogal wat spierkracht omdat deze klep zwaar is.
Als laatste nog het verbruik. Omdat ik iedere dag stekker, blijft het fossiel brandstofverbruik binnen de perken. Houdt zonder stekkeren rekening met 6,5 liter per 100km. Dat vind ik voor een zware auto als deze, behoorlijk goed. Als je puur elektrisch rijdt, is de range maximaal 50km. Het verbruik is ongeveer 175 Wh/km, volgens de app. Als je weet dat de accucapaciteit 12,4KWh is, dan zou ik met een dergelijk verbruik een range verwachten van 70km. Vreemd, misschien dat de accu capaciteit gereserveerd houdt?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 X
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid Business Plus
- 2023
- 15.000 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid 180 Plus
- 2024
- 6.292 km

Citroën C5 X 1.6 Plug-in Hybrid 225 Max | Navigatie | Massagestoelen | Lederen bekleding | Camera | Lichtmetalen velgen | Keyless | Stoel & Stuurverwarming | Getint glas
- 2024
- 25.713 km