Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 - Test
Onthaasten
In een wereld die almaar meer van mensen vraagt, zit je toch helemaal niet te wachten op een actieve auto, waar je als bestuurder aan het werk moet? Dat moeten ze bij Citroën hebben gedacht toen ze de C5 X bedachten. Rust en weelde voeren de boventoon. Heerlijk.
De Citroën C5 X is een auto die zich moeilijk in een hokje laat plaatsen. Hij staat wat hoger op de wielen, een beetje zoals een SUV, maar hij heeft juist weer een lange neus, een grote wielbasis, een lage daklijn en een schuine achterklep. Het is geen stationwagon, maar meer een liftback. Kortom, hij heeft kenmerken van een boel verschillende typen auto’s en is uiteindelijk uniek in zijn soort. Daarmee houdt hij een familietraditie van Citroën in stand. Hij is duidelijk herkenbaar als Citroën met de double chevrons van het logo als belangrijkste kenmerk van de neus.
Is hij zo karakteristiek als ooit de CX, XM en C6 waren? Wij denken van niet, maar dat kan ieder voor zich bepalen. Het woord ‘comfort’ is ook nauw met Citroën verbonden en zoals uit deze test zal blijken verloochent de C5 X zijn afkomst niet. Het is de comfortabelste auto van 2022, dat is alvast honderd procent zeker.
SCHOKVRIJ SAMENSPEL
We hebben eerder een Citroën C5 X in de test gehad en die was voorzien van de 130 pk sterke driecilindermotor. Nu is het de beurt aan de andere beschikbare aandrijflijn: de plug-in hybride met een 1,6-liter viercilinder met 181 pk en een elektromotor van 110 pk, samen goed voor een systeemvermogen van 225 pk. Hij heeft een accupakket met een capaciteit van 12,4 kWh, waarmee je in de praktijk zo’n 50 kilometer zuiver elektrisch kunt rijden. Deze aandrijflijn is voor trouwe lezers van dit magazine geen onbekende; onlangs testten we een Citroën C5 Aircross en een Opel Grandland met diezelfde aandrijflijn. En nota bene zien we hem in dit nummer terug in een Peugeot 308.
Het samenspel tussen de elektromotor en de benzinemotor verloopt zo goed als schokvrij. Nou ja, goed, als je er écht op let, en je zintuigen maximaal activeert, voel je soms toch een schokje. Het voelt alsof de auto even moet nadenken, waardoor het samenspel net niet optimaal is. Doorgaans merk je er echter helemaal niets van en verraadt de kleur van de snelheidsmeter of je elektrisch rijdt (blauw) of op benzine (wit). Deze hybride-combinatie mag dan in veel auto’s dezelfde zijn, het karakter van elk van die auto’s is wel weer totaal verschillend. Laten we ons daar dus eens op focussen. De C5 X moet vooral uitblinken in één ding en dat is comfort bieden op de lange afstand. De eerste rit die we maken, is er daarom meteen een van bijna 900 kilometer. Laat hem maar eens bewijzen waar hij goed in is!
2CV
De hybride variant heeft een ander veersysteem dan de benzineversie die we eerder testten. Citroën noemt het in goed Nederlands Active Citroën Advanced Comfort-vering. Het is een systeem dat qua gevoel een beetje doet denken aan de hydro pneumatische vering van weleer. In technische zin zijn de twee systemen overigens onvergelijkbaar, want nu gebruikt Citroën normalere veren en dempers in plaats van een systeem met veerbollen. De actieve dempers overtuigen zeker. Ze snappen wanneer ze soepel moeten zijn en wat dieper moeten inveren en wanneer ze juist meer weerstand moeten bieden.
Concreet: langere hobbels of kuilen in de snelweg worden mooi afgevlakt. Daar merk je eigenlijk niets van. Je wilt alleen als bestuurder juist contact met het asfalt houden als je snel door bochten gaat. Dan heb je niets aan een auto die veert als een 2CV en moet hij juist steviger op zijn poten staan. Dat doet de C5 X dus ook.
Verkeersdrempels zijn een verhaal apart: die worden verslonden alsof het chocoladekoekjes zijn, zo soepel en gemakkelijk verdwijnen die onder de auto. De plug-in hybride C5 X kent vier rijmodi: sportief, hybride, comfort en elektrisch. Je keuze heeft niet alleen invloed op hoe de aandrijflijn functioneert, maar ook op de hardheid van de dempers. In de sportstand is hij beduidend steviger dan in de comfortstand. Het is de stand die we voor onze rit op de autobahn de voorkeur gaven, want bij kruissnelheden boven de 170 km/h is het toch prettiger als de auto wat minder diep veert. Bij lagere snelheden is het juist weer die comfortstand die je als bestuurder of inzittende volledig tot rust brengt. Het is echt ontspannen rijden. Heel knap gedaan.
WOONKAMER
Het interieur van de Citroën C5 X heeft wel iets van een gezellige woonkamer. We hebben de Shine-versie met een paar opties en dat betekent dat het niet luxer kan. Een groot schuifdak, leer op de elektrisch verstelbare stoelen, een massagefunctie, een groot scherm, een head-up display, sfeerverlichting en stuurverwarming: het ontbreekt je aan niets. Het display achter het stuur is naar smaak in te delen met verschillende vormen van informatie: verbruiksinfo, een navigatiekaart, een toerenteller of een combinatie van al deze zaken. Via het entertainmentsysteem kun je een en ander naar eigen behoefte instellen.
De binnenruimte is voor vier volwassenen uitstekend. Voorin zit je lekker diep in de auto, op brede, zachte stoelen. Ze zijn in onze testauto elektrisch verstelbaar en voorzien van een massagefunctie. Net als bij dat speciale onderstel is ook hier extra aandacht besteed aan het zitcomfort. Er is extra schuim in de stoelen verwerkt en ze zitten heerlijk tijdens een lange rit. Je zult niet snel gaan wiebelen of draaien. Achterpassagiers hebben veel ruimte en hun knieën zullen niet snel de voorstoelen raken.
Officieel is er trouwens gewoon plaats voor drie op de achterbank. De bagageruimte is weliswaar behoorlijk diep, maar niet heel hoog, zeker aan de achterkant van de auto. Die schuine achterruit (zonder ruitenwisser) doet ook niet veel goeds voor de mogelijkheid om kratten en dergelijke mee te nemen.
De plug-in hybride C5 X is er momenteel in twee versies: Feel en Shine. We testten de laatste en die is een kleine € 3.000 duurder dan de Feel en komt daarmee op € 51.790. Wie dan de optielijst vrijwel helemaal leeg winkelt, zoals is gedaan voor de testauto, geeft nog € 2.500 uit aan het panoramadak, de two-tone-kleurstelling en massagestoelen. Zelfs dan nog is het totaal een redelijk bedrag; je krijgt dus veel auto voor je geld.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
De Citroën C5 X is nu eens geen auto die we bestempelen als ‘allemansvriend’. Zijn voorkomen en karakter moeten bij je passen. Citroën zet met deze C5 X wel de comfortabelste en behaaglijkste auto van 2022 neer.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 X Plug-in Hybrid 225 Shine |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 51.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 12 kWh |
Inhoud brandstoftank | 44 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.805 mm / 1.815 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.785 mm |
Massa leeg | 1.697 kg |
Laadvermogen | 488 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 750 kg |
Banden | 205/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,9 s |
Brandstofverbruik | 1,2 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 27 g/km |
PRIVATE LEASE Citroën C5 X
Had je deze auto's al gezien?

Citroën C5 X Max | 19" lichtmetalen velgen 'Onyx black' met Onyx black aero inserts | Achteruitrijcamera met Top Rear Vision (180° weergave van ruimte achter de auto) | Ambiance Hype Black
- 2025
- 10 km

Citroën C5 X Plus | 19" lichtmetalen velgen 'Hephaïs Grey' met Onyx black aero inserts | Achteruitrijcamera met Top Rear Vision (180° weergave van ruimte achter de auto) | Automatische dual zone airconditioning
- 2025
- 10 km

Citroën C5 X Max | 19" lichtmetalen velgen 'Onyx black' met Onyx black aero inserts | Achteruitrijcamera met Top Rear Vision (180° weergave van ruimte achter de auto) | Ambiance Hype Black
- 2025
- 10 km