Passchier zei:
Ik mis een beetje de reactie van IDs...
Je bedoelt iDS?

Enkele computerloze dagen, kan af en toe geen kwaad. Alleen online om wandelingen uit te dokteren, zelfs als er een nieuwe Citroën wordt gepresenteerd...mijn planning lag al langer vast.
Ondertussen was ik al eens langs het topic gekomen maar dacht bij de reactie van Sport Leicht dat ik in dat over de EQS was terechtgekomen (wiens algemene lijn absoluut uniek Mercedes is

...of eerder een interpretatie van de Mazda 626 1996 met een Samsung breedbeeld-TV als dashboard). Gelukkig heeft deze C5x een écht dash!.
Alle gekheid op een stokje: er is hierboven al veel relevant commentaar geleverd alleen dat van Schwer und Langsam is ofwel als provocatie bedoeld ofwel gewoon dom.
De relatie met andere Citroëns zit er wel degelijk in:
- het profiel: meer een verwijzing naar de Numéro 9 dan de Cxpérience, met de 'schouder' boven het achterwiel zoals ook de DS5 die had of in een verder verleden de XM,
- de chroomlijst is een verfijning van die van de Numéro 9
- Voorzijde duidelijk verwijzend naar de Cxpérience maar spijtig genoeg niet van dezelfde visuele kwaliteit, àls er al iets naar de Koreanen zou verwijzen dan de DRL als 'wenkbrauw' maar voor zover ik weet past Citroën dat al langer toe dan Hyundai: dus eerde r de Koreanen die Europese inspiratie zoeken dan andersom!
- achterlichten van Cxpérience (en @Ami: ik ben maar wàt gelukkig dat hij niet de doorlopende achterlichten van de 1919 heeft: op de 911 na vind ik dat voornamelijk een erg kinderachtig detail) in een kont die veel weg heeft van die van de Numéro 9. Alleen staan, zoals door MCW aangehaald, de achterwielen teveel naar voren.
5 cm korter zou het silhouet veel goed doen. ook de bagageruimte zou dat kunnen slikken...behalve voor de hybride versie waarschijnlijk (een DS4 verliest ook zo'n 60 liter aan bagageruimte.
- het dashboard: overduidelijk een evolutie van de C4, met ook elementen die de andere Citroëns delen (vormgeving ventilatiemonden). Verouderd: je moet geen ellenlang gesprek aangaan met een MBux om de chauffage een graadje hoger in te stellen: als dat verouderd is, dan is het maar zo (en wel zo veilig: heeft een Duitse rechter het gebruik van touch screens niet onlangs aan banden gelegd tijdens het rijden).
Verouderd: met het nieuwe multimediasysteem dat ook de 308 en DS4 heeft en waarover de Franse pers alleszins positief schrijft.
Verouderd: de head-updisplay waarover ook de DS4 beschikt (21", doet MB niet aan: je hebt het immers veel te druk om al die schermpjes voor je neus te doorzoeken

)
Op het uiterlijk kan wat kritiek geleverd worden: het is géén instant beauty maar hij valt me mee op foto's die op normale ooghoogte genomen zijn en niet vanuit kikkerperspectief.
In het mooie blauw valt het gebruik van het vele zwarte plastic wel op: daarvan had er wat meer in carrosseriekleur gespoten mogen worden.
iéts te hoog op zijn wielen want spijtig genoeg niet meer met een vering die in de hoogte verstelbaar is maar voor de rest wel supercomfortabel:
als ik de directe concurrenten bekijk (Superb, Passat, toekomstige Mondeo-opvolger) dan lijkt deze wagen alleszins de nodige kwaliteiten te hebben om de strijd aan te gaan: een zee van binnenruimte, de nodige kofferruimte en hedendaagse techniek overgoten met een apart Citroënsausje (en gelukkig zijn ze de discoverlichting vergeten die sommige teutonen nu als het van het op vlak van automobiele vooruitgang beschouwen).