• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Citroën C5 X

M

MCW

Guest
l0jKDse.jpg

LCLIHY5.jpg

JIBCYFr.jpg

gZwzrnX.png

PMmZYW8.jpg

xANyw9G.jpg

5aesFmN.jpg

zcvKYcX.png

cN4PbMP.jpg

YsZjL6k.jpg

lob9Gzs.jpg

RuMfjGn.jpg

NO7ntHs.jpg

6tHBV0u.jpg

VxmXnkt.jpg

VB7Wpuw.jpg

387ZzuY.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/citroen/2022-c5_x/

Paar details hebben er wat van weg maar verder lijkt het helaas totaal niet op de Citroen CXperience Concept (2016): https://www.netcarshow.com/citroen/2016-cxperience_concept/

gy09N6j.jpg
gCspbRv.jpg

D Elzinga

Gebruiker
Mmm, ik denk dat er een mooiere auto had gestaan zonder dat crossoverige. Met name op deze foto denk ik dat een paar centimeter lager ervoor zouden zorgen dat het niet langer zou lijken alsof ie nog op de transportblokken staat...

M

MCW

Guest
Ding heeft grote wielen nodig om vreemde verhoudingen te maskeren.. :rolleyes: Net als de C4 vind ik hem niet uitgesproken lelijk maar ook niet mooi. Op de spy shots was al goed te zien dat er een wat vreemd ding zou staan. Ik vind hem niet stoer, niet heel chique, niet dynamisch. Gewoon weer een crossover.

Reyner

Gebruiker
Citroen is een beetje de weg kwijt qua design...

De C5 aircross en de nieuwe DS4 vond ik anders nog wel te pruimen

Cd6lop

Gebruiker
Erg grof ontwerp en veel te hoog op de wielen, jmmr dit hoor, Franse elegantie ver te zoeken.

M

MCW

Guest
Citroën geeft de C5 eindelijk een opvolger. Dít is de Citroën C5 X, een échte D-segmenter maar wel een op geheel eigenzinnige wijze. De C5 X komt in de tweede helft van dit jaar op de markt en is dan direct leverbaar als plug-in hybride.

Highlights
- Nieuw topmodel van Citroën
- Geen diesels, wel twee benzinemotoren
- Direct verkrijgbaar als 225 pk sterke Plug-in Hybrid
- Eigenwijs design
- Vanaf de tweede helft van dit jaar in Nederland

Traditionele D-segmenters hebben het door de groeiende populariteit van cross-overs en SUV's moeilijk. De volgende generatie Volkswagen Passat komt waarschijnlijk alleen nog als Variant en de in maart 2022 afzwaaiende Ford Mondeo wordt opgevolgd door een meer cross-overachtige liftback. Citroën kiest 2021 als jaar uit om het D-segment juist opnieuw te betreden. Het merk zet vanaf de tweede helft van dit jaar deze C5 X in de Nederlandse showrooms, een auto die je meer dan de in 2018 gepresenteerde C5 Aircross moet zien als opvolger van de C5 waarvan de laatste exemplaren in ons land in 2017 op kenteken werden gezet.

C5 X dus, en geen C5. Die X is niet alleen een verwijzing naar de CXperience Concept uit 2016 waarop het design is gebaseerd, maar ook naar het feit dat het een mengelmoesje van meerdere carrosseriestijlen is. Volgens Citroën is de liftback een combinatie van een sedan en een stationwagon met de bodemspeling van een SUV. Toch een cross-over dus, in de zuiverste zin van het woord. Hij is 4,81 meter lang en heeft een wielbasis van 2,79 meter. Dat betekent dat Citroëns jongste maar liefst dertig centimeter langer is dan de C5 Aircross. De wielbasis van de C5 X is met 2,79 meter ook nog eens 6 centimeter groter dan die van zijn inmiddels drie jaar oude SUV-broer. Wat afmetingen betreft zit de C5 X dan ook meer in de buurt van de 4,75 meter lange Peugeot 508, die hoewel-ie iets korter is tóch een centimeter extra tussen de voor- en achteras heeft.

Net als bij die Peugeot 508 en C5 Aircross gaat onder de koets van de Citroën C5 X het EMP2-platform schuil, al betreft het net als bij de nieuwe Peugeot 308 en DS 4 (Cross) een doorontwikkeling van die modulaire bodemplaat. De bagageruimte heeft een riante inhoud van 545 liter. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 1.640 liter aan materiaal kwijt. Ter vergelijking: de 508 schopt het tot 487 liter, de C5 Aircross slokt 580 liter op.

Een elektrische C5 X zit vooralsnog niet in het vat, maar dat betekent niet dat Citroëns nieuwe topmodel het zonder enige vorm van elektrificatie moet doen. Integendeel. De C5 X komt direct bij zijn introductie als plug-in hybride op de markt. Die C5 X Plug-in Hybrid heeft een systeemvermogen van 225 pk en moet meer dan 50 kilometer volledig elektrisch kunnen afleggen. De topsnelheid ligt in elektromodus op 135 km/h. Hoewel Citroën uitgebreide technische specificaties pas vrijgeeft in aanloop naar de marktintroductie die in de tweede helft van dit jaar plaatsvindt, geeft de aandrijflijn van plug-in hybride C5 Aircross Hybrid volgens Citroën een goede indicatie van wat we van die stekker-C5 X kunnen verwachten. Reken op een 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor die gekoppeld is aan een 109 pk sterke elektromotor. Het accupakket van de C5 Aircross Hybrid heeft een capaciteit van 13,2 kWh, de C5 X Plug-in Hybrid krijgt waarschijnlijk dezelfde elektrische longinhoud.

Dieselmotoren krijgt de C5 X niet. Wél zet Citroën twee conventionele benzinemotoren op de leveringslijst. Welke machines dit precies zijn, geven de Fransen later vrij. Wij mikken erop dat de C5 X is uitgerust met een 130 pk 1.2 PureTech-driecilinder en met een 1.6 PureTech met vier pitten, goed voor 180 pk. De minst krachtige van het stel is waarschijnlijk te koppelen aan een handgeschakelde zesbak en aan een achttraps automaat. De 1.6 komt vermoedelijk alleen in combinatie met die automatische transmissie in de showroom.

Hoewel het design van de C5 X in grote lijnen is geïnspireerd op dat van de CXperience Concept is de familieband met de nieuwe C4 duidelijk. Voorop de lange snuit zien we de inmiddels bekende maar nog altijd eigenwijze ledverlichting. Bovenaan dunne strips led-dagrijverlichting, de daadwerkelijke koplampen zitten een verdieping lager.De achterkant is echter dé visuele attractie. De ledachterlichten lopen ver de hoek om en hebben net als de lampen aan de voorzijde een opvallende indeling. Erboven zit een opvallend vlak liggende achterruit die de lijn van de D-stijl volgt. Zowel boven als onder de achterruit zit een achterspoiler. Citroën parkeert de C5 X op wielen met een grootte van maximaal 19-inch. Hoewel ze fors ogen zijn ze juist vrij smal. Tall & Narrow-wielen, doopt Citroën ze.

Citroën belooft dat de ruimte op de achterbank van de C5 X meer dan riant is. Veel beenruimte is natuurlijk al bevorderlijk voor het comfort, maar de boterzachte Advanced Comfort Seats zijn dat evenzeer. Citroën geeft 'm standaard het Advanced Comfort-onderstel met Progressive Hydraulic Cushions. In het geval van de C5 X Plug-in Hybrid komen daar zelfs adaptieve dempers bij aan te pas. Een primeur in Citro-land. Optioneel is een groot glazen schuif- en kanteldak leverbaar.

Het dashboard van de C5 X lijkt enigszins op dat van de nieuwe C4 en is dus helemaal Citroën Nieuwe Stijl. Achter het stuur zit een digitaal instrumentarium en centraal op de middenconsole prijkt een 12-inch aanraakscherm. Het nieuwe infotainmentsysteem heet My Citroën Drive Plus en is helemaal nieuw, compleet met widgets en aanpasbare menu's. Wie het wil, kan ook spraakcommando's geven. Afhankelijk van de gekozen versie heeft de C5 X, net als bijvoorbeeld de nieuwe DS 4, een het Extended Head-up Display. Dit systeem projecteert informatie recht voor de bestuurde,r als ware het vier meter voor de auto op het wegdek geprojecteerd. De breedte van het 'display' bedraagt ruim een halve meter.

Meer technische verwennerij komt in de vorm van een uitgebreid pakket passieve en actieve veiligheidssystemen. Zo is de C5 X onder meer verkrijgbaar met High Driver Assist, slimme software die de adaptieve cruisecontrol met stop&go-functie onder meer aan Lane Keeping Assist knoopt. De lijst met beschikbare veiligheidssystemen omvat verder zaken als Rear Cross Traffic Alert en Top 360 Vision.

Prijzen en uitgebreide technische specificaties zijn er nog niet, die volgen in de aanloop naar de marktintroductie in de tweede helft van dit jaar. Citroën verwacht dat een kwart van de C5 X-kopers een conventionele stationwagon uit het D-segment bij de dealers achterlaat. Ongeveer een vijfde stapt mogelijk over uit een D-segment sedan terwijl grofweg 15 procent van de C5 X-klanten momenteel een C-segment SUV/cross-over voor de deur heeft staan. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-citroen-c5-x-direct-als-plug-in-hybride/

M

MCW

Guest
citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

citroen-c5-x-2021.jpg

Alle foto's: https://www.motor1.com/photo/5748573/citroen-c5-x-2021/

Sport Leicht

Gebruiker
Van buiten had het elke willekeurige Koreaan kunnen zijn, van binnen een lelijk en nu al hopeloos verouderd dashboard.

Heeft helaas niets meer met een Franse voiture te maken...

M

MCW

Guest
Een van de meerdere video's op YT. Wel mooie neus recht van voren. Was mooi geweest als sedan..

https://www.youtube.com/watch?v=5GMCK_TmeRU

Barri

Moderator

Bijzonder model, zo'n langgestrekte hoge hatchback. Honda startte ooit met zoiets, de Cross..nogiets?
Ik vind het wel een geinig ding.

D Elzinga

Gebruiker
Citroën verwacht dat een kwart van de C5 X-kopers een conventionele stationwagon uit het D-segment bij de dealers achterlaat.

En degenen die wel een conventionele stationwagon willen mogen doorlopen naar een ander merk (508?), want die heeft Citroen dus niet meer...

M

MCW

Guest
Die verkopen toch al niet. Als iedereen niet zo massaal crossovers/SUV's zouden leasen dan had er gewoon een waardige opvolger kunnen staan van de C5. Eigen schuld, dikke bult. Mondeo wordt ook al zo'n crossover.

M

MCW

Guest
Barri zei:
Bijzonder model, zo'n langgestrekte hoge hatchback. Honda startte ooit met zoiets, de Cross..nogiets?

Crosstour: https://i.imgur.com/t8bC4Py.jpg

D Elzinga

Gebruiker
MCW zei:
Mondeo wordt ook al zo'n crossover.

Nou ja, die bestaat straks feitelijk niet eens meer (want andere naam).;)

Je hebt gelijk hoor, maar jammer vind ik het wel. Tegenstrijdig ook, als praktische auto's zoals mpv's en stations verdwijnen ten faveure van iets minder praktische maar wel kleinere/lichtere auto's, omdat men gemiddeld gezien de ruimte toch niet nodig heeft zou ik dat prima vinden. Maar in plaats daarvan zitten we met log ogende monsters die net zo groot of nog groter zijn, maar niet dezelfde bruikbaarheid hebben. Tsja.

MWH

Gebruiker
Nogal een log ogend ding dat inderdaad weer verplicht hoog op zijn pootjes staan, terwijl dat de uitstraling geen goed doet. Ik hoop dat ik er nog aan wen.

MCW zei:
Barri zei:

Crosstour: https://i.imgur.com/t8bC4Py.jpg
Jaa, die vind ik wél leuk! :) Strakker en op de één of andere manier iets minder uit verhouding, hoewel hij eigenlijk net zo'n dikke kont heeft...

DeeTwee

Gebruiker
Tsja, als de autoindustrie gelijk op zou gaan met de voedselindustrie zou zo'n soja-auto als dit (vlees of vis is het in ieder geval niet) de toekomst moeten zijn, afgezien van het feit dat er nog plantenrestjessap in moet natuurlijk.

In het verleden hebben we volgens mij al tig van dit soort tofublokjes op wielen zien falen. Maar ach, misschien was de wereld er nog niet klaar voor. We gaan het zien. Betaalbaar zal-ie vermoedelijk wel zijn, mede aangezien alle belangrijke onderdelen al in andere Stellantisproducten gebruikt worden. Maar goed, betaalbaar zijn renaults, peugeots, opels, fords, nissans, fiats, etc, etc, ook...

Rutger DC

Gebruiker
Beetje een SUV die last heeft van verzakkingsverschijnselen om te zien. De voorkant ziet er goed uit, doet me een beetje aan de Hyundai Tucson denken ook... Driekwart van voren oogt de auto goed, driekwart van achteren gezien oogt de auto wel erg log. Het interieur oogt luxueuzer dan gebruikelijk bij Citroën, maar ik vind het niet zo'n mooi geheel. Echt overtuigend wil het bij Citroën maar niet worden, vind dat (alleen) de C5 Aircross en C3 de ontwerptaal goed staat, maar wat mij betreft gooit Citroën het over een andere boeg.

Rembrandt

Gebruiker
Het is een aparte carrosserie variant.
Maar gezien de scoops van de nieuwe Mondeo lijkt dit het nieuwe D-segment te worden. Eens kijken of het aanslaat.

Ik ben er niet voor in de markt, maar zou zo’n variant ook niet snel kiezen. Dan liever een traditionele sedan.
En in mijn ogen is de eerste C5 (break) nog de mooiste C5. Maar daar heb ik er dan ook twee van gehad.;)

Interieur vind ik wel aardig. Afknapper vind ik in het algemeen van die open bekerhouders.
Liever een schuifje of klepje. Ik gebruik ze namelijk zelden.

PBO

Gebruiker
Eerste reactie is tweeledig. Enerzijds vind ik dat er meer in had gezeten. Een licht aangepaste productieversie van de CXperience-concept had ik zo bovenaan m'n shortlist gezet. Ook jammer dat ie op bepaalde foto's een tikkie hoog op de poten staat, had voor mij niet gehoeven. Teveel auto's worden tegenwoordig met een SUV-sausje overgoten, maar dat is tegenwoordig jammer genoeg de trend. Anderzijds is het wel een tegendraads ontwerp dat meningen verdeelt. Vind het goed dat ze weer wat in het D-segment aanbieden. Moet wel een topper qua comfort zijn dus ben benieuwd naar de eerste rij-impressies. Ook de prijs bepaalt voor een belangrijk deel of je nog wat fatsoenlijke aantallen wegzet op jaarbasis. De eerste C5 bood veel auto voor het geld en verkocht de eerste 2-3 jaar voor Citroënbegrippen dan ook gewoon goed. Deze C5X zal prijstechnisch toch duidelijk onder de 508 gepositioneerd moeten worden denk ik om een grotere kopersgroep aan te spreken. Maar of dat ook gebeurt betwijfel ik.

Al met al moet ik er nog aan wennen maar dat moest ik ook na het zien van de eerste foto's van de C4 en die vind ik nu een stuk beter te pruimen, hoewel ik die nog niet in het echt heb gezien. Dat ga ik doen zodra ik daartoe de kans krijg, zelfde geldt voor deze C5.

M

MCW

Guest
Als het dan toch een crossover of SUV moet zijn dan zou ik eerder voor de C5 Aircross gaan. Die ben ik eigenlijk steeds mooier gaan vinden.

PBO

Gebruiker
Tja ik vind die hele SUV-rage niks, dus ben in elk geval blij dat ze nu weer iets aanbieden dat wat meer op een berline lijkt.

Rutger DC

Gebruiker
Ik vind dit nog steeds met afstand de mooiste moderne Citroën, eentje uit het pre-C4 Cactus-tijdperk. Tijdloos, (Euro)chic, hoogwaardig, harmonieus, consequent.

Rutger DC

Gebruiker
2021041315520352325473_8619905_11.jpg

2021041315520352371401_8619904_11.jpg

202104131550375037254488_8619901_11.jpg

202104131550375037134515_8619896_11.jpg

202104131550375037174543_8619897_11.jpg

20210413155037503781551_8619898_11.jpg

20210413155037503756482_8619899_11.jpg

202104131550375037129478_8619900_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7457/

846_635_20210413100504590036291893866.jpg

846_635_20210413100505134631864811088.jpg

846_635_20210413100506460459937130656.jpg

846_635_20210413100515707967633775485.jpg

Meer foto's: https://info.xcar.com.cn/202104/news_2057943_1.html

Rembrandt

Gebruiker
Ik vind die toevoeging "X" in de naam nog steeds apart. Zouden ze wellicht ook nog met een wat minder "Cross"-uitvoering komen, net als bij de DS4?
Ik ben niet zo van dat hoge en van dat zwarte plastic (zegt iemand met een Tiguan Allspace R-line.........:rolleyes:).

Bumpers in kleur, wielkastrandjes eraf, iets minder "Cross" velgen en een paar centimeter naar beneden. Best mooi lijkt me.
Uitdaging voor de shoppers.;)

der Magistrat

Gebruiker
Ik las net op de Volkskrant dat deze gemaakt wordt in China. Hebben ze geen productiecapaciteit over in Europa? En Citroën is nou niet echt lekker bezig in China, maar misschien hopen ze met de C5 X het tij wel te keren.. Goedkoop zal de transfer van China naar Europa alleszins niet zijn.

Ami

Gebruiker
Juist nu de markt (weer) klaar is voor vooruitstrevend design komt Citroen (Stellantis) met dit, vind ik, toch redelijke conservatief gelijnde model. Met name de achterkant vind ik een tegenvaller (ik had de verlichting sowieso doorgetrokken zoals bij concept 1919.Ook heb ik niet veel met het teveel gezochte (barokke) lijnenspel. En met weinig vernieuwende elementen ( denk bv deurgrepen, spiegels bv). Is dit nu de nieuwe ‘grande voiture’ ?
Daarnaast merk ik dat ik langzamerhand echt af begin te haken op het crossover design: hoe lang duurt deze hype nog? En Stellantis had het EMP-2 platform gereed moet hebben voor een volledige elektrische versie met minimaal 75 kWh accu versie.
Positief ben ik wel over het interieur, gewoon prettig en netjes, maar erg bijzonder is het natuurlijk ook niet.
Enige wat me (straks in 2022) over de streep kan gaan trekken is het ‘rijden’: als deze nieuwe C5 inderdaad de bakens gaat verzetten als het gaat om comfort, dan kan ie op mijn shortlist gaan komen.

iDS

Gebruiker
Passchier zei:
Ik mis een beetje de reactie van IDs...

Je bedoelt iDS? :)
Enkele computerloze dagen, kan af en toe geen kwaad. Alleen online om wandelingen uit te dokteren, zelfs als er een nieuwe Citroën wordt gepresenteerd...mijn planning lag al langer vast.
Ondertussen was ik al eens langs het topic gekomen maar dacht bij de reactie van Sport Leicht dat ik in dat over de EQS was terechtgekomen (wiens algemene lijn absoluut uniek Mercedes is o_O...of eerder een interpretatie van de Mazda 626 1996 met een Samsung breedbeeld-TV als dashboard). Gelukkig heeft deze C5x een écht dash!.

Alle gekheid op een stokje: er is hierboven al veel relevant commentaar geleverd alleen dat van Schwer und Langsam is ofwel als provocatie bedoeld ofwel gewoon dom.
De relatie met andere Citroëns zit er wel degelijk in:
- het profiel: meer een verwijzing naar de Numéro 9 dan de Cxpérience, met de 'schouder' boven het achterwiel zoals ook de DS5 die had of in een verder verleden de XM,
- de chroomlijst is een verfijning van die van de Numéro 9
- Voorzijde duidelijk verwijzend naar de Cxpérience maar spijtig genoeg niet van dezelfde visuele kwaliteit, àls er al iets naar de Koreanen zou verwijzen dan de DRL als 'wenkbrauw' maar voor zover ik weet past Citroën dat al langer toe dan Hyundai: dus eerde r de Koreanen die Europese inspiratie zoeken dan andersom!
- achterlichten van Cxpérience (en @Ami: ik ben maar wàt gelukkig dat hij niet de doorlopende achterlichten van de 1919 heeft: op de 911 na vind ik dat voornamelijk een erg kinderachtig detail) in een kont die veel weg heeft van die van de Numéro 9. Alleen staan, zoals door MCW aangehaald, de achterwielen teveel naar voren.
5 cm korter zou het silhouet veel goed doen. ook de bagageruimte zou dat kunnen slikken...behalve voor de hybride versie waarschijnlijk (een DS4 verliest ook zo'n 60 liter aan bagageruimte.
- het dashboard: overduidelijk een evolutie van de C4, met ook elementen die de andere Citroëns delen (vormgeving ventilatiemonden). Verouderd: je moet geen ellenlang gesprek aangaan met een MBux om de chauffage een graadje hoger in te stellen: als dat verouderd is, dan is het maar zo (en wel zo veilig: heeft een Duitse rechter het gebruik van touch screens niet onlangs aan banden gelegd tijdens het rijden).
Verouderd: met het nieuwe multimediasysteem dat ook de 308 en DS4 heeft en waarover de Franse pers alleszins positief schrijft.
Verouderd: de head-updisplay waarover ook de DS4 beschikt (21", doet MB niet aan: je hebt het immers veel te druk om al die schermpjes voor je neus te doorzoeken :) )

Op het uiterlijk kan wat kritiek geleverd worden: het is géén instant beauty maar hij valt me mee op foto's die op normale ooghoogte genomen zijn en niet vanuit kikkerperspectief.
In het mooie blauw valt het gebruik van het vele zwarte plastic wel op: daarvan had er wat meer in carrosseriekleur gespoten mogen worden.
iéts te hoog op zijn wielen want spijtig genoeg niet meer met een vering die in de hoogte verstelbaar is maar voor de rest wel supercomfortabel:
als ik de directe concurrenten bekijk (Superb, Passat, toekomstige Mondeo-opvolger) dan lijkt deze wagen alleszins de nodige kwaliteiten te hebben om de strijd aan te gaan: een zee van binnenruimte, de nodige kofferruimte en hedendaagse techniek overgoten met een apart Citroënsausje (en gelukkig zijn ze de discoverlichting vergeten die sommige teutonen nu als het van het op vlak van automobiele vooruitgang beschouwen).

V

Vakantiebarrel

Guest
Hoewel ik geen auto-ontwerper ben lijkt de achterkant voor mijn gevoel zo meer te kloppen.

YIkpK8T.jpg

M

MCW

Guest
iDS, dat is ie een lap tekst voor als je eigenlijk alleen maar bedoelt dat je 'm ook niet zo mooi vind en het wat trekjes vind hebben van andere Citroëns ;) Is niet erg om toe te geven, er is altijd wel een model van je favomerk dat niet zo mooi is. Bij mij bv de MX-30.

V

Vakantiebarrel

Guest
Of deze met de achteruitrijd verlichting onderaan in de bumper.

aPxi9WH.jpg

M

MCW

Guest
;)

Vakantiebarrel, ziet er idd stuk beter uit. Ik vind de achterlampen van de C5 X namelijk erg lelijk. Zeker aan de zijkanten waar ze uitpuilen

Durashift

Gebruiker
De verhoudingen zijn beter dan bij de C4, vind ik.

De kuilen in de motorkap vind ik dan niet zo.. zal er maf uitzien in je binnenspiegel.

Alhoewel ik laatst een zwart gekleurd exemplaar van de C4 in een showroom zag staan, met chromen lijsten, en dat vond ik er prima uitzien, qua neus etc.

Uiteindelijk zal dit model wel een niche blijven, vrees ik.

iDS

Gebruiker
MCW zei:
iDS, dat is ie een lap tekst voor als je eigenlijk alleen maar bedoelt dat je 'm ook niet zo mooi vind en het wat trekjes vind hebben van andere Citroëns ;) Is niet erg om toe te geven, er is altijd wel een model van je favomerk dat niet zo mooi is. Bij mij bv de MX-30.

Nee da's vooral een lap tekst om Sport Leicht erop te wijzen dat dit niet een willekeurige Koreaan is (doodsmijter als je niks zinnigs te melden hebt tegenwoordig).
net als de C4 een auto die gewenning vraagt maar zonder hem life te zien vind ik deze wel al beter geslaagd.

Joop 5528328

Gebruiker
Had inderdaad elke willekeurige Koreaan kunnen zijn qua design, had je ook in minder woorden kunnen neerzetten.

Alhoewel de achterkant meer lijkt op iets dat een stagiar bin Citroën jaren geleden in China gecreëerd heeft, en nu toevallig is terug gevonden en voor de C5 ‘X’ heeft gebruikt. Al met al nogal een belegen ontwetp dat is ‘gepimpt’ als cross-over om toch hip over te komen. Jammer, na de Cactus en C3 zijn ze duidelijk hun ‘mojo’ verloren op de designafdeling.

Carfanatic

Gebruiker
Tja dat eeuwige aanhalen van oude modellen uit vervlogen succesjaren en hameren op comfort, ergens begint het wel een beetje treurig te worden.

iDS

Gebruiker
Carfanatic zei:
Tja dat eeuwige aanhalen van oude modellen uit vervlogen succesjaren en hameren op comfort, ergens begint het wel een beetje treurig te worden.
Waarom? Comfort is nu eenmaal een kernwaarde bij Citroën waar actief op ingezet wordt (de typische vering, bij deze wagen blijkbaar zelfs als actieve vering verkrijgbaar), het ontwerp van de zetels (stoelen linkt bijna oneerbiedig ;) )
Het aanhalen van oude modellen toont het familieverband aan, toont dat de ontwerpers niet zomaar willekeurig te werk gaan.
Als vormgeving niet verder zou gaan dan aanhalen van oude modellen dan krijg je een retromodel, da's wat zielig.
In het geval van de C5X gaat het echter vooral om conceptwagens, dat zijn typisch modellen om nieuwe ideeën op uit te testen. Logisch toch van daar naar te verwijzen?
Wat is er treurig aan, ik ben benieuwd.

Carfanatic

Gebruiker
iDS zei:
Carfanatic zei:
Waarom? Comfort is nu eenmaal een kernwaarde bij Citroën waar actief op ingezet wordt (de typische vering, bij deze wagen blijkbaar zelfs als actieve vering verkrijgbaar), het ontwerp van de zetels (stoelen linkt bijna oneerbiedig ;) )
Het aanhalen van oude modellen toont het familieverband aan, toont dat de ontwerpers niet zomaar willekeurig te werk gaan.
Als vormgeving niet verder zou gaan dan aanhalen van oude modellen dan krijg je een retromodel, da's wat zielig.
In het geval van de C5X gaat het echter vooral om conceptwagens, dat zijn typisch modellen om nieuwe ideeën op uit te testen. Logisch toch van daar naar te verwijzen?
Wat is er treurig aan, ik ben benieuwd.

Ooit waren Citroëns futuristisch en vooruitstrevend, nu is het eenheidsworst uit Chengdu.

iDS

Gebruiker
Carfanatic zei:
Ooit waren Citroëns futuristisch en vooruitstrevend, nu is het eenheidsworst uit Chengdu.

Citroëns worden vnl. in Frankrijk en Spanje gemaakt. Enkel deze C5X zou, als enige model trouwens, uit China komen.
Het ontwerp komt trouwens uit de Parijse ontwerpstudio.
Wat de productieplaats met je eerdere reactie te maken heeft, blijft me trouwens volkomen onduidelijk.

Wouter82

Moderator

Rutger DC zei:
maar wat mij betreft gooit Citroën het over een andere boeg.
Hoeveel boegen zijn er nog bij te verzinnen binnen Stellantis?

Verder hoeven we ons hier niet zo druk om te maken denk ik, ik verwacht niet dat we hem veel gaan zien. Misschien geen eenheidsworst, maar wel vlees noch vis.

M

MCW

Guest
iDS zei:
MCW zei:

Nee da's vooral een lap tekst om Sport Leicht erop te wijzen dat dit niet een willekeurige Koreaan is (doodsmijter als je niks zinnigs te melden hebt tegenwoordig).
net als de C4 een auto die gewenning vraagt maar zonder hem life te zien vind ik deze wel al beter geslaagd.

Tja ieder z'n mening toch? Je hoeft niet elke keer zo extreem in de verdediging (of soms zelfs in de aanval) te gaan als iemand z'n mening jou niet bevalt. Zou beetje saai zijn als we hetzelfde denken.

Gullwing

Gebruiker
Vanuit sommige hoeken lijkt het wel wat, maar het lijkt mij een erg lomp hok. Maar misschien lijkt het in het echt beter.

Sport Leicht

Gebruiker
iDS zei:
MCW zei:

Maak jij je werkelijk zo druk om een reactie van mij dat je daar die enorme lap tekst tegenaan gooit? Ik wist niet dat mijn mening zo belangrijk voor je was .... :)

Verder zal ik maar niet ingaan op die onsamenhangende lap tekst, behalve dan één punt: Comfort was ooit één van de belangrijkste kernwaarden van Citroën, maar na bijzonder design hebben ze die ook lang geleden al overboord gegooid. Ook daarin onderscheiden ze zich dus niet meer van de rest uit Frankrijk of Korea.

Bovenaan