Citroen C5 X Hybrid 225 Shine (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C5 X Hybrid 225 Shine |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Comfort met hoofdletter C
- 3.000 km
Eind november de auto nieuw overgedragen gekregen bij Motorhuis in Delfgauw. Al tijdens de proefrit daarvoor overtrof en imponeerde de auto in comfort mijn vorige C5 uit 2010. De combinatie elektrisch/benzine is fluisterstil. Pas bij diep intrappen hoor je de motor! Bandengeruis en overig geluid van buiten wordt mooi tegengehouden. De vering, het ultieme op dit gebied is beter, veel beter dan de C5 die hierop ook al uitblonk. De stoelen, je moet de tijd nemen om ze juist in te stellen, zitten goed. Maar ben je wat groter kan ik mij voorstellen dat ze klein aanvoelen. De ruimte voor de achterpassagiers is verbazend groot. Hoofdruimte zelfs met de in de auto aanwezige open dak is voldoende. Bagageruimte vergelijkbaar met de C5.
Dan het multimediasysteem. Het voldoet maar iets te vaak valt er iets uit. Navigatie van Tom tom is niet betrouwbaar. Bij veel kruisende wegen is deze van slag en duurt het te lang voordat de route weer wordt opgepakt. De My Citroen app werkt t zelfde. De uitstekende klantenservice bracht uiteindelijk via de app ontwikkelaar hulp op de diensten te activeren. Klasse maar ondanks dat pakt hij niet alle ritten mee en vreemd, hij geeft alleen t brandstof verbuik weer dus niet het aantal kWh….. Terwijl dat wel aan het einde van de rit getoond wordt. Mag nog een update komen, heb er inmiddels al drie gehad, die snel en probleemloos werden geïnstalleerd. Het verbruik is overigens heel netjes voor het formaat auto. De batterij gaf bij -5 grC een bereik van 42km terwijl 36km uitgerekend was. Rij met gemak de 37km puur elektrisch in file en 5 min stadsverkeer. Verbruikcijfers:
elektrisch winter -5/ 10 grC 42-51 km bereik, 5-5,5 km /kWh
brandstof. 1 op 16,7km
gecombineerd 1 op 71,4 km, 7,6 km/kWh 75% elektrisch of
gecombineerd 1 op 21,7 km, 23,8 km/kWh 16% elektrisch.
dit is te regelen met e-save, 10-20km of max.
let wel op dat je je e-save niet boven het actuele bereik instel. dan neem t verbruik flink toe omdat de brandstofmotor de batterij continue oplaadt.
En mbv de rijhulpsystemen is filerijden geen straf meer. De hifi installatie (extra) met 10 speakers geven via Carplay of de DAB+ een prima geluid. Ook even voor zitten om die in te stellen.
Besturing is soepel en hoort bij deze ultieme comfort beleving. Het accelereren is bij elke snelheid vlot en soepel. In welke stand je rijdt, hybride of elektrisch. Bij de sportstand een tandje sneller. Maar nog niet vaak geprobeerd. De automaat schakelt bijna onmerkbaar. Een enkele keer heeft hij een seconde nodig gehad om de juiste versnelling te vinden. Gewoon netjes dus. Volgende ervaring bij 10000 of eerder mocht er iets te melden zijn.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën C5 X

Uitgelicht aanbod

Citroën C5 X Business Plus 1.2 PureTech 130pk AUTOMAAT NIEUW! | NAVI | LEDER | CLIMA | CAMERA | LM-VELGEN
- 2022
- 15 km

Citroën C5 X 1.6 PureTech 180pk S&S EAT8 Business Plus | Navigatie | All Season | Verwarmbare voorruit| Achteruitrijcamera
- 2022
- 7.758 km

Citroën C5 X 1.6 Hybrid 225 EAT8 Shine Leder | Navi | Panoramadak | Airco Full option | Rijklaar |
- 2023
- 1 km
Lees ook

Citroën C5 X - AutoWeek Test

Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 - Test

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X - Back to Basics

Praktijkervaring Citroën C5 Aircross: dit vinden eigenaren van hun auto
