Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • C5 Break

Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

autoreview

12
Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)
Anoniem
  • Gebruikersreview
16 november 2017 om 12:52
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Différence
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf180.900 km
KM-stand laatst192.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto voor de vriendin

  • 180.900 km
  • 16 november 2017

Mijn vriendin is gek op auto's. Dat wil zeggen, auto's die ze niet kan betalen. Maserati's, dikke BMW's, allemaal prachtig. Maar onderhoud? Nee, daar doet ze niet aan. Vandaar dat ze toe was aan de 3e auto sinds ik haar ken. En ik ken haar nu 3 jaar. Ik hamer er al tijden op dat ze de auto bij een fatsoenlijke garage moet onderhouden, maar die kosten geld, en haar motivatie is dat ze pas dingen gaat repareren als de auto anders niet door de keuring komt. En zo kwam de auto afgelopen APK niet door de keuring en moest er minstens 1.000 Euro betaald worden om alles in orde te krijgen. En dan was hij nog niet helemaal perfect. Daarom is door haar (door mij dus) besloten om de auto weg te doen en een andere er voor terug te kopen.

Maar wat koopt iemand die geen geld heeft voor een auto? En wat voor eisen waren er? Wel, hij moest groot, luxe, een hoge instap, comfortabel, betrouwbaar en minder dan 100.000 hebben gelopen. Ohja, en maximaal 2.000 Euro. Compleet onzinnig dus, en dan begin je te overtuigen dat bepaalde eisen niet realistisch zijn. Het gelopen kilometrage moest echt wel omhoog wilde ze de andere eisen in kunnen willigen. En die instap werd echt wel lager, of ze moest concessies doen richting comfort. Mijn keus? Auto's die relatief weinig onderhoud zullen hebben met een wat hogere kilometerstand. Een Mitsubishi Galant, een Ford Mondeo, een Volkswagen Passat. En dan het liefste een station want ze koopt nogal eens wat via Marktplaats wat niet in de koffer kan, en zo kan de hond ook achterin zonder constant haren te vinden in de auto. Maar nee, geen station, aldus de vriendin. En ik wil een betrouwbare auto waar ik zo min mogelijk onderhoud aan heb!

Maar ja, het blijft een vrouw, dus na een paar proefritten met onder andere 2 Mondeo's en een Rover 75 werd het een Citroën, want die was zo comfortabel. Ik ben zelf niet zo overtuigd van de kwaliteit van Franse auto's, maar de C5 schijnt niet zo heel slecht te zijn. De 1e Citroën waar we mee proefreden wilde ze gelijk al kopen, maar daar klopte niks aan want je hoorde de klepstoters tekeer gaan. Later zag ik er eentje op Marktplaats staan die er wel goed uit zag. En "toevallig" een station was. De 1e proefrit was positief, de auto reed goed. Even laten bezinken en later nog een proefrit maken. Maar omdat ik in de file stond vanwege een afgesloten A15 kon ik niet mee met de grote proefrit. Ik kwam aan toen de proefrit klaar was en alles was perfect, aldus mijn vriendin.

Goed.

Wat mankeert er aan de auto? Wel, de autoradio doet het niet. Evenals de achterruitenwisser, de achterruitverwarming, een schakelaar om de ramen te openen is kapot, er is een lampje kapot in het display op het dashboard, er piept een ventilatortje links als de motor rond de 1.000 toeren maakt en de cruise control werkt niet. Maar verder is hij perfect hoor! Goed, de prijs was er ook naar. 1.000 Euro met inruil van de Mazda 626, die rechtstreeks naar de export gaat. Verder heeft de auto wel alle stempels en is het onderhoud bekend. We krijgen er 50% garantie bij voor een jaar.

Afwachten dus wat de auto gaat brengen. Rijdt de auto wel goed? Ja, je merkt dat die vering toch echt wel anders reageert. En het zit inderdaad wel lekker. De 2.0 motor vind ik veel te licht, boven de 80 is de vaart er wel uit en als je de Brienenoordbrug op gaat kun je niet accelereren want het gaat gewoon niet harder. De parkeersensoren achter gaan als je een halve meter van het paaltje vandaan staat al flink te keer maar daar mag je blij om zijn want je hebt geen idee hoe groot de auto is. Inmiddels heb ik een verloopkabel gekocht voor een andere radio en denk ik dat ik de achterruitenwisser ook wel gemaakt krijg. De achterruitverwarming schijnt een C5 kwaal te zijn. Evenals de cruise control, want die werkt via een computer in het stuurhuis welke nogal eens een foutje kan geven. Voorlopig eerst maar eens rijden en dan zullen we zien wat er zo al gemaakt gaat worden.

Wat gaat hier veel in kapot

  • 190.000 km
  • 10 juli 2018

Tsja, de onderbuikgevoelens met betrekking tot de betrouwbaarheid van een Franse auto worden goed waargemaakt. Wat is er de afgelopen 10.000 kilometer allemaal kapot gegaan? Wel...

- Rechter achterdeur scharnier
- Airco werkt niet meer
- Probleem met vering (veerbollen lek?)
- Kickdown werkt niet meer
- Dashboard sluit ineens niet meer aan

Ik snap heel goed dat een auto met 180.000 kilometer erop wat onderhoud nodig zal hebben, maar aangezien dit een dealer onderhouden auto is leek het mij toch aannemelijk dat het met de bijkomende problemen wat mee zou vallen. Niet dus. Tijdens de proefrit merkte ik wel dat de auto langzaam was maar inmiddels is het boven de 130 kilometer per uur gewoon op, inhalen is dan vrijwel onmogelijk omdat de automaat niet terug schakelt. Het dashboard vormt ook steeds minder mooi, er zitten kleine openingen tussen het airbag gedeelte en het dashboardkastje.

Als we deze zomer op vakantie gaan dan zetten we de auto bij de garagist neer en mag hij zich er eens over beraden want dit slaat natuurlijk nergens op. Als je kijkt wat er al aan mankeerde en dan met deze mankementen erbij dan is de auto eigenlijk voor de 200.000 al helemaal op, en dat kan toch niet meer in deze tijd? We gaan zien met wat voor deal de garage komt, we hebben 50% garantie op de auto, dus het wordt afwachten.

1e inspectie

  • 192.000 km
  • 12 oktober 2018

Tsja, de garage, Kelvinring in Alblasserdam, waar we de auto gekocht hebben bleek toch ook niet zo goed te zijn als we dachten. Terwijl wij op vakantie zijn krijgen wij een belletje. "Uw automaat is echt kapot, we hadden een andere C5 en die heeft een dag bij de Citroën gestaan maar die wisten het ook niet. Dit is hetzelfde probleem. De kosten gaan wel hoog oplopen, wilt u geen andere auto kopen?"

Ik had al zo'n vermoeden dat ze dit zouden gaan proberen. We hebben 50/50 garantie maar de geraamde reparatiekosten lopen op naar de 2.000 Euro. Ik denk dat dat nog best te doen is omdat het 50/50 is, maar de garagist vermeld er snel bij dat dat minstens 2.000 Euro per persoon is. Met andere woorden, hij heeft geen flauw idee. Als we thuiskomen en de auto ophalen zijn ze niet in staat om een complete diagnose te stellen want ja, we hadden toch al gezegd dat we een andere auto wilden. Op vakantie beloofden ze echter binnen een week met wat alternatieven te komen maar na 3 weken weten we nog niks.Ondertussen komt de garage uit Alblasserdam ook nog met een appje met de prijs voor de onderdelen die in het ergste geval allemaal vervangen moeten worden. Kosten? 3.000 Euro, want ze willen alles bij de Citroën gaan bestellen. Met andere woorden; ze hebben helemaal geen zin in een dure reparatie en proberen ons af te wimpelen. Ohja, en die andere auto die ze ons willen verkopen die verkopen ze dan aan ons voor 1.000 Euro minder. En zonder garantie. Ik kan dan dus net zo goed een auto van Marktplaats plukken. Maar met stalen gezicht beweren dat ze service verlenen hoor. Achterbaks gedrag.

Ik besluit om zelf maar eens wat te gaan zoeken. De auto gaat langs bij Peter de Koning, automatenspecialist in Zuid-Beijerland. Hij weet het ook niet, hij denkt het brein maar weet het niet zeker. Voor 1.000 Euro zet hij er echter wel een ruilbak in. Ik denk goed idee, mijn vriendin denkt van niet want het is te veel geld. Dan maar langzaam rijden, want het kan geen kwaad. volgens Peter. Dat die automaat zich na een jaar heeft terugverdiend door het hoge verbruik krijg ik er niet doorgeduwd.

Vervolgens kom ik via via bij een Citroën hobby-monteur terecht. Deze doet een fatsoenlijke diagnose. De airco is niet kapot maar alleen leeg. Verder vervangt hij de veerbollen voor en ineens rijdt de auto anders. De automaat kan hij echter ook niets mee doen en wanneer de veerbollen gemaakt zijn komen we er ook achter dat het besturingssysteem wat de bollen aanstuurt uiteraard ook kapot is. Voor staat de auto in sportstand, achter in comfort. Je verzint het niet. In november doen we de APK, dan wordt die aansturingsunit ook gerepareerd en verder horen we ook dat het normaal is dat de raamschakelaarsunit aan de bestuurderskant vaker kapot gaat. "Citroënkwaaltje". Als ik aan hem vraag wat hij er zelf van vind zegt hij dat deze auto's bekend staan als best wel aardige Citroëns. Wij hebben gewoon een slechte. Ik denk echter inmiddels dat dit een auto is waarbij die Fransen allemaal aan de wijn gezeten hebben op maandagmorgen, want dit slaat toch nergens op?

2,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Citroën C5? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën C5
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Citroën C5 2.0-16V Exclusive | Airco | Trekhaak | Dealer onderhouden |

    Citroën C5 2.0-16V Exclusive | Airco | Trekhaak | Dealer onderhouden |

    • 2001
    • 138.114 km

    € 3.750

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2 Clima | Cruise | PDC | Trekhaak | radio/CD

    Citroën C5 2.0-16V Différence 2 Clima | Cruise | PDC | Trekhaak | radio/CD

    • 2003
    • 188.091 km

    € 1.250

    Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive

    Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive

    • 2004
    • 203.368 km

    € 1.299

Meer Citroën C5 occasions

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 specificaties
  • Citroën C5 occasions
  • Citroën C5 video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 tests
  • Citroën C5 gebruikersreviews
  • Citroën C5 index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon - Citroën C5 Break

Ford Mondeo Wagon - Citroën C5 Break

Stel, je hebt twee of drie kinderen. Of je houdt van kitesurfen. Of je trekt er graag op uit...

Lees meer
 

Citroën C5 reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    2
    • 28 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

    7
    • 5 december 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    12
    • 16 november 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

    3
    • 31 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 HDi 110pk Exclusive (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 HDi 110pk Exclusive...

    2
    • 10 september 2014
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige (2002)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige...

    • 27 oktober 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2003)

    Citroën C5 Break 2.0 16V Exclusive (2003)

    5
    • 10 augustus 2013
meer reviews
Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

130

Vijftien jaar geleden kocht Frans Hardus een nagelnieuwe Citroën C5 break. Voor zijn werk rijdt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    • 23 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    3
    • 8 oktober 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Nieuws
    De geschiedenis van de Citroën C5

    De geschiedenis van de Citroën C5

    59
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    25
    • 22 maart 2021
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen AX 11 TGE (1994)

    Citroen AX 11 TGE (1994)

    8
    • 27 april 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden