Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

autoreview

Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2003)

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Différence
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf180.900 km
KM-stand laatst192.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto voor de vriendin

  • 180.900 km

Mijn vriendin is gek op auto's. Dat wil zeggen, auto's die ze niet kan betalen. Maserati's, dikke BMW's, allemaal prachtig. Maar onderhoud? Nee, daar doet ze niet aan. Vandaar dat ze toe was aan de 3e auto sinds ik haar ken. En ik ken haar nu 3 jaar. Ik hamer er al tijden op dat ze de auto bij een fatsoenlijke garage moet onderhouden, maar die kosten geld, en haar motivatie is dat ze pas dingen gaat repareren als de auto anders niet door de keuring komt. En zo kwam de auto afgelopen APK niet door de keuring en moest er minstens 1.000 Euro betaald worden om alles in orde te krijgen. En dan was hij nog niet helemaal perfect. Daarom is door haar (door mij dus) besloten om de auto weg te doen en een andere er voor terug te kopen.

Maar wat koopt iemand die geen geld heeft voor een auto? En wat voor eisen waren er? Wel, hij moest groot, luxe, een hoge instap, comfortabel, betrouwbaar en minder dan 100.000 hebben gelopen. Ohja, en maximaal 2.000 Euro. Compleet onzinnig dus, en dan begin je te overtuigen dat bepaalde eisen niet realistisch zijn. Het gelopen kilometrage moest echt wel omhoog wilde ze de andere eisen in kunnen willigen. En die instap werd echt wel lager, of ze moest concessies doen richting comfort. Mijn keus? Auto's die relatief weinig onderhoud zullen hebben met een wat hogere kilometerstand. Een Mitsubishi Galant, een Ford Mondeo, een Volkswagen Passat. En dan het liefste een station want ze koopt nogal eens wat via Marktplaats wat niet in de koffer kan, en zo kan de hond ook achterin zonder constant haren te vinden in de auto. Maar nee, geen station, aldus de vriendin. En ik wil een betrouwbare auto waar ik zo min mogelijk onderhoud aan heb!

Maar ja, het blijft een vrouw, dus na een paar proefritten met onder andere 2 Mondeo's en een Rover 75 werd het een Citroën, want die was zo comfortabel. Ik ben zelf niet zo overtuigd van de kwaliteit van Franse auto's, maar de C5 schijnt niet zo heel slecht te zijn. De 1e Citroën waar we mee proefreden wilde ze gelijk al kopen, maar daar klopte niks aan want je hoorde de klepstoters tekeer gaan. Later zag ik er eentje op Marktplaats staan die er wel goed uit zag. En "toevallig" een station was. De 1e proefrit was positief, de auto reed goed. Even laten bezinken en later nog een proefrit maken. Maar omdat ik in de file stond vanwege een afgesloten A15 kon ik niet mee met de grote proefrit. Ik kwam aan toen de proefrit klaar was en alles was perfect, aldus mijn vriendin.

Goed.

Wat mankeert er aan de auto? Wel, de autoradio doet het niet. Evenals de achterruitenwisser, de achterruitverwarming, een schakelaar om de ramen te openen is kapot, er is een lampje kapot in het display op het dashboard, er piept een ventilatortje links als de motor rond de 1.000 toeren maakt en de cruise control werkt niet. Maar verder is hij perfect hoor! Goed, de prijs was er ook naar. 1.000 Euro met inruil van de Mazda 626, die rechtstreeks naar de export gaat. Verder heeft de auto wel alle stempels en is het onderhoud bekend. We krijgen er 50% garantie bij voor een jaar.

Afwachten dus wat de auto gaat brengen. Rijdt de auto wel goed? Ja, je merkt dat die vering toch echt wel anders reageert. En het zit inderdaad wel lekker. De 2.0 motor vind ik veel te licht, boven de 80 is de vaart er wel uit en als je de Brienenoordbrug op gaat kun je niet accelereren want het gaat gewoon niet harder. De parkeersensoren achter gaan als je een halve meter van het paaltje vandaan staat al flink te keer maar daar mag je blij om zijn want je hebt geen idee hoe groot de auto is. Inmiddels heb ik een verloopkabel gekocht voor een andere radio en denk ik dat ik de achterruitenwisser ook wel gemaakt krijg. De achterruitverwarming schijnt een C5 kwaal te zijn. Evenals de cruise control, want die werkt via een computer in het stuurhuis welke nogal eens een foutje kan geven. Voorlopig eerst maar eens rijden en dan zullen we zien wat er zo al gemaakt gaat worden.

Wat gaat hier veel in kapot

  • 190.000 km

Tsja, de onderbuikgevoelens met betrekking tot de betrouwbaarheid van een Franse auto worden goed waargemaakt. Wat is er de afgelopen 10.000 kilometer allemaal kapot gegaan? Wel...

- Rechter achterdeur scharnier
- Airco werkt niet meer
- Probleem met vering (veerbollen lek?)
- Kickdown werkt niet meer
- Dashboard sluit ineens niet meer aan

Ik snap heel goed dat een auto met 180.000 kilometer erop wat onderhoud nodig zal hebben, maar aangezien dit een dealer onderhouden auto is leek het mij toch aannemelijk dat het met de bijkomende problemen wat mee zou vallen. Niet dus. Tijdens de proefrit merkte ik wel dat de auto langzaam was maar inmiddels is het boven de 130 kilometer per uur gewoon op, inhalen is dan vrijwel onmogelijk omdat de automaat niet terug schakelt. Het dashboard vormt ook steeds minder mooi, er zitten kleine openingen tussen het airbag gedeelte en het dashboardkastje.

Als we deze zomer op vakantie gaan dan zetten we de auto bij de garagist neer en mag hij zich er eens over beraden want dit slaat natuurlijk nergens op. Als je kijkt wat er al aan mankeerde en dan met deze mankementen erbij dan is de auto eigenlijk voor de 200.000 al helemaal op, en dat kan toch niet meer in deze tijd? We gaan zien met wat voor deal de garage komt, we hebben 50% garantie op de auto, dus het wordt afwachten.

1e inspectie

  • 192.000 km

Tsja, de garage, Kelvinring in Alblasserdam, waar we de auto gekocht hebben bleek toch ook niet zo goed te zijn als we dachten. Terwijl wij op vakantie zijn krijgen wij een belletje. "Uw automaat is echt kapot, we hadden een andere C5 en die heeft een dag bij de Citroën gestaan maar die wisten het ook niet. Dit is hetzelfde probleem. De kosten gaan wel hoog oplopen, wilt u geen andere auto kopen?"

Ik had al zo'n vermoeden dat ze dit zouden gaan proberen. We hebben 50/50 garantie maar de geraamde reparatiekosten lopen op naar de 2.000 Euro. Ik denk dat dat nog best te doen is omdat het 50/50 is, maar de garagist vermeld er snel bij dat dat minstens 2.000 Euro per persoon is. Met andere woorden, hij heeft geen flauw idee. Als we thuiskomen en de auto ophalen zijn ze niet in staat om een complete diagnose te stellen want ja, we hadden toch al gezegd dat we een andere auto wilden. Op vakantie beloofden ze echter binnen een week met wat alternatieven te komen maar na 3 weken weten we nog niks.Ondertussen komt de garage uit Alblasserdam ook nog met een appje met de prijs voor de onderdelen die in het ergste geval allemaal vervangen moeten worden. Kosten? 3.000 Euro, want ze willen alles bij de Citroën gaan bestellen. Met andere woorden; ze hebben helemaal geen zin in een dure reparatie en proberen ons af te wimpelen. Ohja, en die andere auto die ze ons willen verkopen die verkopen ze dan aan ons voor 1.000 Euro minder. En zonder garantie. Ik kan dan dus net zo goed een auto van Marktplaats plukken. Maar met stalen gezicht beweren dat ze service verlenen hoor. Achterbaks gedrag.

Ik besluit om zelf maar eens wat te gaan zoeken. De auto gaat langs bij Peter de Koning, automatenspecialist in Zuid-Beijerland. Hij weet het ook niet, hij denkt het brein maar weet het niet zeker. Voor 1.000 Euro zet hij er echter wel een ruilbak in. Ik denk goed idee, mijn vriendin denkt van niet want het is te veel geld. Dan maar langzaam rijden, want het kan geen kwaad. volgens Peter. Dat die automaat zich na een jaar heeft terugverdiend door het hoge verbruik krijg ik er niet doorgeduwd.

Vervolgens kom ik via via bij een Citroën hobby-monteur terecht. Deze doet een fatsoenlijke diagnose. De airco is niet kapot maar alleen leeg. Verder vervangt hij de veerbollen voor en ineens rijdt de auto anders. De automaat kan hij echter ook niets mee doen en wanneer de veerbollen gemaakt zijn komen we er ook achter dat het besturingssysteem wat de bollen aanstuurt uiteraard ook kapot is. Voor staat de auto in sportstand, achter in comfort. Je verzint het niet. In november doen we de APK, dan wordt die aansturingsunit ook gerepareerd en verder horen we ook dat het normaal is dat de raamschakelaarsunit aan de bestuurderskant vaker kapot gaat. "Citroënkwaaltje". Als ik aan hem vraag wat hij er zelf van vind zegt hij dat deze auto's bekend staan als best wel aardige Citroëns. Wij hebben gewoon een slechte. Ik denk echter inmiddels dat dit een auto is waarbij die Fransen allemaal aan de wijn gezeten hebben op maandagmorgen, want dit slaat toch nergens op?

2,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    3
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens