Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Citroën C5 Break

Toegevoegde waarde

Citroën C5 Break
  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
12 juli 2001 om 10:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 23
AutoWeek 2001 week 23

Je leest het in AutoWeek 2001 week 23

Na de sedan heeft nu ook de stationwagenversie van de Citroën C5 zijn opwachting in in de showrooms gemaakt. AutoWeek ging naar Dijon voor een eerste kennismaking met de C5 Break.

Wist u dat de aanduiding die Citroën gebruikt voor zijn stationwagenversies zijn oorsprong vindt in de Nederlandse taal? Break (spreek uit: brek) is afkomstig van brik, een 19de eeuwse calèche die voorzien was van een deurtje achterin. Citroën gebruikte de aanduiding Break voor het eerst in 1959 voor de ID en heeft daarmee een lange traditie in gang gezet, waaraan vanaf eind juni de stationwagen van de C5 wordt toegevoegd.

Technisch is deze versie zonder uitzondering hetzelfde als de sedan (AW no. 10). De extra's van de Break hebben dus vooral met ruimte te maken. Om maar met de bagageruimte te beginnen: die behoort met een inhoud van 563 liter tot één van de grootste in zijn klasse. Verwijder het afdekzeil en je kunt hem met 1088 l tot de nok toe volladen. Als je de zittingen van de achterbank verwijdert en de rugleuningen plat vouwt, verstouwt hij maximaal 1658 l. Da's 58 l meer dan in de Picasso!
Nieuw en uniek is de variabele laaddrempel, mogelijk dank zij de aanwezigheid van Hydractive III vering. Als de motor is uitgeschakeld, kan je met een druk op de knop aan de binnenkant van de laadruimte de hoogte van de laaddrempel variëren van 493 mm tot 653 mm. Zware zakken met aarde laad je 't eenvoudigst op de hoogste stand, terwijl je een kratje Spa minder hoeft te tillen bij de laagste stand. Na het sluiten van de achterklep gaat de laaddrempel automatisch terug naar zijn normale hoogte van 568 mm. De drempel is trouwens verchroomd en voorzien van een beschermfolie.
Andere gebruiksvriendelijke voorzieningen zijn de afzonderlijk te openen achterruit (standaard) en een mat (niet in de Séduction) die aan de onderkant is voorzien van een afwasbare PVC-laag.
De duurdere versies hebben een oprolbaar, verticaal beschermnet, dat voorkomt dat spullen in het interieur terechtkomen. Een skiluik, bagagenet op de vloer en afgesloten bergruimten in de binnenkant van de achterschermen ontbreken evenmin. Voor de Ligne Séduction zijn de omkeerbare mat, het verticale net en de dakdragers als Pack Break voor f 750 beschikbaar. Op alle versies is als optie het Pack Comfort (f 684) leverbaar met elektrische raambediening achter, regensensor, dubbele zonneklepjes met verlichting, oprolbaar zonnescherm en boordcomputer.

Ruim bemeten

We wisten al dat de inzittenden voorin de sedan alle ruimte hebben, maar achterin is de hoofdruimte niet riant. In de Break is dat wel anders: er is 6 cm meer hoofdruimte.
Eveneens ruim bemeten is de onderhoudsinterval voor de Hydractive III vering, die overigens voor de Berline hetzelfde is. Door toepassing van onronde veerbollen en het gebruik van synthetische hydraulische vloeistof (LHS)in plaats van minerale (LHM) heeft het systeem pas na 5 jaar of 200.000 km onderhoud nodig.
Wij reden met de Break 2.2 HDi 110 pk en waren onder de indruk van de wegligging, die steviger aanvoelt dan in de Berline. Maar de Break is dan ook 200 kg zwaarder dan die sedanversie!
Ook al kennen we deze moderne diesel inmiddels uit de Peugeot 607, rijden betekent beseffen wat een fraaie machine dat toch is: krachtig en vooral stil. Overigens is ook het motorengamma voor de Break gelijk aan dat van de Berline.
De C5 Break staat nu al bij de dealers en wordt in september leverbaar.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën C5
Citroën Citroën C5

Uitgelicht aanbod

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Collection met veel Opties | Luchtvering | NavI | LED | Clima | Cruise | Trekhaak | NAP |

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Collection met veel Opties | Luchtvering | NavI | LED | Clima | Cruise | Trekhaak | NAP |

    • 2014
    • 117.060 km

    € 11.890

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Anniversaire TREKHAAK - NW KETTING

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Anniversaire TREKHAAK - NW KETTING

    • 2011
    • 182.311 km

    € 5.750

    Citroën C5 2.0-16V Ligne Prestige 1e eig NAVI NAP!

    Citroën C5 2.0-16V Ligne Prestige 1e eig NAVI NAP!

    • 2005
    • 115.910 km

    € 5.740

Meer Citroën C5 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 specificaties
  • Citroën C5 occasions
  • Citroën C5 video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 tests
  • Citroën C5 gebruikersreviews
  • Citroën C5 index
PREMIUM
Ford Mondeo Wagon - Citroën C5 Break

Ford Mondeo Wagon - Citroën C5 Break

Stel, je hebt twee of drie kinderen. Of je houdt van kitesurfen. Of je trekt er graag op uit...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    • 23 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    3
    • 8 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 (2005)

    Citroën C5 (2005)

    4
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    C5 2.0 16V Caractère (2007)

    C5 2.0 16V Caractère (2007)

    7
    • 22 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Break 2.0 16V Exclusive (2006)

    Citroen C5 Break 2.0 16V Exclusive (2006)

    7
    • 5 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)

    Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)

    1
    • 8 april 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business (2009)

    Citroen C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business...

    8
    • 4 februari 2019
meer reviews
Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

Citroën C5 Break 2.0 HDI - 2003 – 957.894 km - Klokje Rond

130

Vijftien jaar geleden kocht Frans Hardus een nagelnieuwe Citroën C5 break. Voor zijn werk rijdt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Nieuws
    De geschiedenis van de Citroën C5

    De geschiedenis van de Citroën C5

    59
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    25
    • 22 maart 2021
  • Nieuws
    Citroën C5 - Blik to the Future

    Citroën C5 - Blik to the Future

    46
    • 20 maart 2021
  • Nieuws
    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    39
    • 19 januari 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar Kever op tweede plek

    Klassiekers in Frankrijk: 2CV op één, maar...

    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

    73
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op vrouwen

    Citroën C3 Elle is actiemodel gericht op...

    63
    • 8 juni 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder dan €10.000

    Op zoek naar ... een zevenzitter voor minder...

    84
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden