Citroen C5 Break 3.0 V6 Exclusive (2002)
Grande Parisienne
Een stationwagon kan nog steeds een bruikbaar alternatief zijn voor een MPV. Neem bijvoorbeeld de Citroën C5 Break. Tech-nisch komt 'ie overeen met de sedan ofwel Berline. Hij maakt een nogal zwaarlijvige indruk: hoge, relatief stompe neus en een vrij plompe achterkant; dat kunnen de fraai gestileerde, verticale achterlichtunits niet verhullen. De Citroën ziet er wel uit alsof 'ie tegen een stootje kan.
Het uiterlijk van de Citroën doet vermoeden dat 'ie veel binnenruimte te bieden heeft. En dat vermoeden blijkt juist. Zowel voor- als achterin is er ruim voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en benen.
Dan duiken we helemaal achterin; de kofferruimte, daar waar het de stationwagon-koper vaak om te doen is. Om maar met de achterklep in huis te vallen: de C5 heeft een kofferruimte die tot de grootste in z'n klasse behoort. Zelfs de Passat Variant en 406 Break - toch ook geen kleine jongens - leggen het tegen 'm af. De Hydractive III-vering van de Citroën maakt de toepassing van een tildrempel met variabele hoogte mogelijk. Door een druk op de knop in het laadruim kan de hoogte van de tildrempel variëren van 493 mm tot 653 mm. Kleine zaken kun je via de afzonderlijk te openen achterruit in de achterbak mikken. Handig; hoef je tenminste niet voor ieder wissewasje die hele lel plaatwerk de lucht in te zwaaien.
Nieuwe Saaiheid
De C5 in deze test is 'n Exclusive. Het komt er met andere woorden op neer dat we de duurste uitvoering uit het rek hebben gepakt. Dat betekent dat het zonder meer goed toeven is in deze Franse kilometervreter, want dat is het absoluut. De C5 heeft brede zachte fauteuils van typisch Franse snit aan boord. Met zacht bedoelen we hier niet week: je houdt 't er urenlang probleemloos op uit. En we kunnen het weten, want we hebben de C5 naar Parijs gestuurd. Overigens gingen we met liefst twee C5's op stap om de eenvoudige reden dat de Citroën-importeur geen C5 Exclusive in Break-uitvoering beschikbaar had. Op de foto's ziet u daarom een Ligne Prestige-versie van de Break. De Exclusive hebben we wel gereden, maar dan als Berline.
Het zicht op de instrumenten van achter het stuur is voor elkaar. De meters en klokken huizen onder een luifel van behoorlijke afmetingen. Midden boven op het dashboard is het display voor de boordcomputer ondergebracht, die niet alleen ritinformatie verschaft, maar ook je aandacht vestigt op zaken die de veiligheid aangaan. Het afleesvenster vermeldt bijvoorbeeld in grote, duidelijk lees-bare letters dat je je veilgheidsgordel niet draagt, als je die inderdaad bent vergeten om te doen. Handig, maar allemaal niet zo spectaculair. Dat geldt eigenlijk voor het gehele interieur van de C5. Het vertegenwoordigt wat we de 'Nieuwe Saaiheid' zouden willen noemen; de functionaliteit is oké - Citroën heeft ook tijden gekend dat dat anders was, dus da's winst. Bovendien is vrijwel alles aan boord wat je hartje verlangt: airco, boordcomputer, cruise control, middenarmsteun, airbags aan alle kanten en noem maar op. Ook met de afwerking is weinig mis - ook winst, want dat hebben we eveneens anders gezien. De gebruikte materialen kunnen de toets der kritiek doorstaan en lijken gemaakt voor jaren gebruiksplezier. Maar waar we ook kijken, nergens vinden we ook maar een vleugje passie. Houtlookstrips op console en portieren en een alu pookknop, ze brengen ons niet in vervoering.
In een topversie hoort een topmotor. In het vooronder van de C5 hangt dan ook geen viercilinder, maar een 24-kleps V6 die voor forse prestaties zorgt. Dat is mede te danken aan de alerte viertraps automaat.
Voor wat betreft de rijeigenschappen vinden we de C5 wat wollig aanvoelen in het stuurwiel. In handel- en wendbaarheid probeert hij niet te verhullen wat hij is: een lel van een auto, met een wat zompig bochtgedrag. Qua comfort - en dat is weinig verbazingwekkend - munt de C5 uit. In rechte lijn zweeft hij als een vliegend tapijt over de weg, alle oneffenheden keurig gladstrijkend. Dan het verbruik. Gezien afmetingen en prestaties is 'n testverbruik van 1:8,8 een acceptabele waarde.
De Citroën biedt veel comfort, maar kan met het design van zowel in- als exterieur geen potten breken. In het begin van dit betoog vergeleken we de station met de MPV; de C5 is wat dat betreft 'n uitstekend alternatief voor een ruimte-auto om de simpele reden dat 'ie een zee aan ruimte te vergeven heeft; hij bevindt zich wat dat betreft onder de toppers van z'n klasse.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | C5 Break 3.0 V6 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 39.435 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 152 kW / 207 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.760 mm / 1.770 mm / 1.520 mm |
Wielbasis | 2.750 mm |
Massa leeg | 1.522 kg |
Laadvermogen | 638 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 226 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,2s |
Brandstofverbruik | 10,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 245 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Citroën C5 Break 2.0 HDI (2003) – 957.894 km

Klokje Rond: Citroën C5 2.0 HDI (2001) - 668.748 km

Klokje Rond: Citroën C5 Break 2.0i 16V (2003)

Occasion Test: Ford Mondeo Wagon (2002) - Citroën C5 Break (2002)

Citroen C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive (2004)

Citroen C5 Break 2.0 HDi 110pk Ligne Prestige (2001)
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.