Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C5 Break 2.0 16V Différence |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 206.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
Heerlijk Frans comfort!
- 213.000 km
L.S., Dit is NIET mijn 1e Franse auto, in '79 begonnen in een Renault 16 (heerlijk, die stuurschakeling!), vervolgens 2x een Renault 20, een korte Japanse zijstap (2x Honda Quintet), daarna WEER kort een Renault 20 (2l motor) dan mijn 1e Citroen, een BX, waar ik 3jr fijn in heb gereden. Daarna 2x een Renault 19, en dan 9 jaar lang een Renault Laguna, daarna kort nog zo 1, maar dan 't station-model, gevolgd door een Volvo V70 (top auto!, net een tank, voelde me super veilig erin) Daarna sloeg de camper gekte toe, waardoor ik de Volvo moest verkopen en naast de camper een kleine Peugeot 206 had, leuk, kwiek, goedkoop, zeker, maar een auto is 't niet...Camper hoofdstuk voorbij, kostte toch wat teveel allemaal, meteen de Peugeot weg, en toen stuitte ik op deze C5 -ik kan nu eenmaal niet in een kleine auto rijden, voel me benauwd, en bovendien moet een auto multipurpose zijn: ik moet erin kunnen stouwen.
Die C5 kocht ik voor 850,- in Zeist bij een autobedrijf, hij is van de 1e eigenaar die 'em verkocht (alle stempels v alle onderhoudsbeurten in 't boekje) na 12jr....Hij heeft heel kort bij 2 verschillende handelaren gestaan, ze schuiven die incourante/ongewilde auto's aan elkaar door.
Ik heb de auto dus nog geen jaar, toen ik 'em kocht, waren de hydraulische veren v/d achterklep versleten, klep bleef niet open staan, maar dat was snel gemaakt.
Over het (rij)comfort niks te klagen, wat dat betreft is hij 100%, alleen de stoelen in de Volvo waren NET ietsjes beter, de vormgeving is apart, maar ik houd van dat vloeiende...en de grote ruiten. Valt jullie dat ook op, heel veel nieuwe auto's hebben steeds KLEINERE ruiten, bijna schietgaten zijn 't), en die stompe neuzen, brrrr, 't ziet er niet meer uit, waar zijn die mooie snelheidsvormen zoals de CX dat had....allemaal gone with the wind...zucht...
Ondanks 't relatief grote gewicht van die C5 kan ik er op de autobaan nog bijna 1 op 16/17 mee halen (constant 95-100km/u), en dat vind ik heel netjes! Nu rijd ik toch niet zoveel km, ong. 12-13000 per jaar.
over 't laadvermogen hoeven we niet te praten, als de achterbank plat gaat (en tijdens de vakantie haal ik de achterbank er helemaal uit, laat ik thuis liggen) kun je echt wel wat kwijt. Stelregel die ik heb is deze: er moet een normale fiets inpassen, en dan moet de klep dicht kunnen...als dat niet kan, neem ik die auto niet!
Vorige week (1/12) ging plotseling een lampje branden: 'uitlaatgas storing', maar verder niets te merken qua rijden, of onregelmatig lopen, vond er wat info over op fora, meerderen hebben er last van, en bij de meesten ging dat lampje even snel weer uit als 't aanging...
Verder heb ik er een nieuwe accu in gezet; de oude -die nog origineel was!- was op na 12 jr...Olie verbruik nu is netjes; 1 l per 1000km.
Voorlopig zal ik nog wel in deze auto blijven rijden, als er nieuwe ontwikkelingen zijn, post ik dat hier wel
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Klokje Rond: Citroën C5 Break 2.0 HDI (2003) – 957.894 km

Klokje Rond: Citroën C5 2.0 HDI (2001) - 668.748 km

Klokje Rond: Citroën C5 Break 2.0i 16V (2003)

Occasion Test: Ford Mondeo Wagon (2002) - Citroën C5 Break (2002)

Citroen C5 Break 2.2 HDi 16V Exclusive (2004)
