Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

autoreview

Citroën C5 Break 2.0 16V Différence (2004)

Signalement

UitvoeringC5 Break 2.0 16V Différence
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf244.000 km
KM-stand laatst247.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

typisch Citroën of typisch C5?

  • 245.000 km

De Xsara Picasso was al een tijdje aan vervanging toe. Ze heeft ons eigenlijk altijd prima bediend, maar de leeftijd begon nu wel erg te tellen. Dus ben ik op zoek gegaan naar een vervanger. Ik heb lang getwijfeld over een Grand C4 Picasso, maar de slechte verhalen over de motoren van die auto hielden mij steeds tegen. Uiteindelijk viel de keuze op een C5 van het oorspronkelijke model.

De break-uitvoering moest het worden, want die is wat minder onoverzichtelijk van binnenuit en wat flexibeler bij het vervoer van grotere stukken - ik dacht altijd, dat ik dat niet nodig had, maar ik heb toch redelijk vaak 'groot spul' achterin de auto liggen: variërend van een kistorgel voor een concert tot een gehele verzorgingspost bij een wandeling (denk aan tafels, stoelen, koffieketels, jerrycans van 40 liter etc.)

Toen ik de auto kocht, wist ik al, dat het even werk zou zijn, om haar weer in een fatsoenlijke conditie te krijgen. Ze had duidelijk een tekort aan TLC.
Maar terwijl ik haar aan het opknappen ben, moet de auto natuurlijk ook wel 'gewoon' blijven rijden: daarvoor koop je immers in eerste instantie een auto.

Dus direct na aankoop een rit van een paar honderd kilometer gemaakt: dan krijg je een goed beeld van de hoeveelheid werk, die er zit aan te komen. Ik moest tóch een caravan uit Nijmegen ophalen na de Vierdaagse, dus die rit kon mooi als 'testrit' dienen: ruim 250 km, waarvan de helft met een caravan erachter bij zeer zomerse temperaturen.

De tweeliter had geen kind aan de auto of de caravan: je merkte nauwelijks, dat er iets achter de auto hing. Afkoppelen bleek door de 'laagzet-'knop in de bagageruimte een fluitje van een cent! Dat zouden meer auto's mogen hebben! De passagiers waren zeer te spreken over het comfort en de ruimte in de auto. En nu de airco weer werkt, begin ik me ook steeds beter te voelen.

Wel doet de boordcomputer soms raar: uit het niets verschijnt de melding, dat de airbag stuk is en word ik dwingend gewaarschuwd, naar de garage te gaan. Een paar kilometer verder is de waarschuwing ineens verdwenen.... Op een ochtend stond in het centrale display de datum ongevraagd op 01-01-01. En zo zijn er nog wel wat dingetjes, waarvan je zegt: "typisch Citroën." Of misschien zijn het alleen dingetjes, die bij de C5 horen. We zullen het zien. Binnenkort staat een wat langere rit op het programma met een veelheid aan wegentechnische 'uitdagingen'. Ik zal daarna verslag doen van de ervaringen.

Een rondje 'Schotland

  • 247.800 km

We hebben de auto meegenomen voor een rondje Schotland. Op die manier komen alle (on-)hebbelijkheden van zo'n auto wel aan het daglicht.

Al voor vertrek maakte ik me af en toe zorgen om de electra van de auto: zo af en toe werkte er wel eens iets niet, en dan ineens weer wel. Schijnt een typisch kwaaltje te zijn van de C5, serie I.

Dus onderweg naar het inchecken al even schrikken, toen na de paspoortcontrole het raam aan de bestuurderskant niet meer dicht ging. Nog voor we aan boord waren, was het euvel echter verholpen.

In Schotland links rijden bleek geen enkel probleem: doordat ik van de Xsara Picasso tóch al gewend was, te focussen op het midden van de auto (centraal geplaatste meters(!) en de C5 hier ook wat belangrijke info toont, was ik ook al gewend, met een 'bredere blik' door het verkeer te gaan: dit kwam nu heel goed van pas en links rijden heeft op geen enkel moment voor iets ongemakkelijks gezorgd.

De Schotse heuvels, het stadsverkeer, kleine weggetjes... de C5 'vrat' het allemaal. Het gezin had geen klagen over het comfort en het verbruik van de 2-liter hield zich keurig: al met al heb ik zo'n 90 liter Euro 95 verbruikt op een rondrit van bijna 1000 km. En dit dan bij alle soorten weer, met de airco aan en alle soorten terrein.

Tegen het eind van de rit begonnen wat electronische zaken op te spelen: de intervalstand van de ruitenwissers sloeg op hol, lichten wilden soms niet meer uit: we hebben nog wat te versleutelen aan deze voor mij 'nieuwe' C5

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens