Citroën C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 2.0 HDiF 138 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 44.200 km |
ERVARINGEN
27-6-2008
Na proef gereden te hebben in de C4 Picasso 1.8 benzine en de HDIF 110 CMP hebben wij besloten om de dieselversie met 138 pk te kopen ,omdat ik het motorvermogen toch aan de krappe kant vond. Aangezien wij veel tijd in Spanje doorbrengen is de auto gekocht in Spanje bij Cytra in Alicante. We wilde eigenlijk een witte auto hebben maar hier moesten we te lang op wachten. Een zilverkleurige auto was voor ons nog een alternatief, deze kon de garage bij een collega direct ophalen dus zonder levertijd. Het is een C4 Picasso HDiF 138 exclusieve, geworden met als extra opties Xenon verlichting, bluetooth en 17 inch velgen. De aflevering van de nieuwe auto was wel wat anders dan in Nederland. Bij het ophalen van de auto stond deze in de showroom onder een enorme rode Citroën hoes welke eraf gehaald werd in ons bijzijn, wel grappig. We kregen een prima uitleg van de verkoper voor zover wij alles konden volgen in het Spaans. Een Nederlands instructieboekje werd voor ons besteld, dit kon wel even duren volgens de verkoper. Gelukkig is de Nederlandse versie te downloaden op de Citroën site, wat gezien de vele nieuwe mogelijkheden van de auto wel handig is. Na de aflevering van de auto direct naar het tankstation gegaan want met 3 liter diesel kom je niet ver, de wegenbelasting was wel voldaan voor de rest van het jaar.
De auto maakt een robuuste indruk en rijdt heel comfortabel. Op aantal punten vind ik als Citroën rijder het weer een echte Citroën, versnellingspook van de DS, meedraaiende koplampen. Komende uit een Citroën Xsara break 1.6 benzine(zie review Autoweek)welke inmiddels 184.000 km heeft gelopen is de C4 Picasso een dikke auto. De EBV6 Bak (automaat) waar men over het algemeen negatief over schrijft vind ik erg meevallen. Een enkele keer gebruik ik wel eens de flippers om even snel terug te schakelen. Het is verder een auto die uitnodigt tot rustig rijden terwijl er toch genoeg motorvermogen aanwezig. In de bergen is het rijden ideaal, de auto stuurt licht, de hill start assistent werkt prima. De stoelen voorin zitten uitstekend. De bergruimte bij afgeklapte achterbank is enorm. Het brandstofverbruik is de eerst 2000km ruim 1:14. De meedraaiende koplampen zijn vooral ‘s nachts handig in de bergen. De sfeer verlichting binnen in de auto is ‘s nachts hoger of lager te zetten. De luchtvering is vooral merkbaar op de snelweg en is comfortabel maar het is toch een ander soort vering dan de C5 of Xantia vering.
24-7-2008 Update
Auto is voor de 2000km check naar de garage geweest. Tot op heden zijn er geen problemen geweest.
PROBLEMEN
geen!
Update
- 8.900 km
Instructieboekje.
Bij aankoop van de auto was afgesproken dat ik een Nederlands instructieboekje zou krijgen en een rubbermat voor in de kofferbak. De mat heb ik na een aantal maanden gekregen maar het instructieboekje niet,ondanks inschakelen van een persoon die goed Spaans sprak. Uiteindelijk heb ik mij op zaterdag 9-5 per mail tot Citroën Nederland gericht en het probleem voorgelegd. Wij rijden als sinds 1972 Citroën. Het bleek een probleem wat pas sinds kort opgelost was, na deze mededeling heb ik wat meer begrip voor de Spaanse garage omtrent dit probleem. Er werd echter niet naar mij gecommuniceerd.Ik werd op maandagochtend 11-5 gebeld door Citroën Nederland met de mededeling dat het boekje dezelfde dag op de post ging, donderdag 14-5 heb ik het boekje in Spanje ontvangen.
Top service van Citroën Nederland!
Problemen.
Ik ben 1 keer langs geweest om de mat te halen en heb toen meteen de binnenbekleding van de wielkast van het linkervoorwiel laten vastzetten.Er waren een aantal vastzetdoppen weg. Werd direct gemaakt door de garage.Verder geen problemen.
Ervaringen update.
Auto rijd gemiddeld 1 op 14 a 15 en is erg confortabel, het automatisch schakelen bevalt prima. Auto rijdt soms 65 tot 70 km in zijn 6e versnelling. Ben blij met de parkeersensoren voor en achter, de neus van de auto is niet te zien. Geen piepjes of kraakjes behalve als de auto op slot gaat dan maken de spiegels een piepend lawaai. Dit heb ik eerder gelezen in een review.
Update
- 14.950 km
Update 1-6-2010 km.14.950
Er worden niet zoveel kilometers met de auto gemaakt maar het comfort ligt op hoog peil. Onlangs hebben we een dagtocht in de bergen van Spanje gemaakt met totaal 5 flinke personen in de auto. Je merkt dat er dan iets eerder teruggeschakeld wordt. De luchtvering van de achteras is bij volle belading merkbaar en zorgt er voor dat de auto mooi horizontaal blijft, de auto blijft prettig sturen. Wat de sensodrive betreft, hier ben ik wel tevreden over, een enkele keer gebruik ik bij inhalen of invoegen de flippers aan het stuur. Soms kom je bij een verkeersplein aan, waar er hier in de omgeving veel van zijn, en dat moet de sensodrive soms denken. Dit is een kwestie van wennen. Aan het overzicht van de auto heb ik erg moeten wennen, de neus van de auto is niet zichtbaar. Gelukkig zitten er voor en achter parkeersensoren op.
Brandstof gebruik.
Er worden relatief veel korte stukjes mee gereden met altijd de airco aan. Het gebruik dan rond de 1: 13 a 14. Op langere stukken ligt het verbruik lager, boven de 120 stijgt het verbruik behoorlijk, dit komt door de hoge koets.
Problemen.
Veiligheidsriemen voorin rollen soms wat traag op, ik heb hier niets aan laten doen. Geen olie gebruik.
De bovenkant van het dashboard is zowel links als rechts vlak onder het raam kromgetrokken door de warmte.Ondanks dat de garantie afgelopen was is het gratis vervangen.
Onderhoudsbeurt 1-6-2010
De auto is bijna 2 jaar oud en ik heb op 31 mei de Spaanse Citroën garage(Alicante) in mijn beste Spaans gebeld voor een 20.000km beurt. Men spreekt hier geen woord Engels. Ik heb het een paar keer moeten vragen maar ik kon de volgende ochtend om 9.15 terecht voor de onderhoudsbeurt. Het is een grote garage waar 2 ingangen zijn voor het verschillende soorten onderhoud. Om 12 uur was de auto weer klaar. Het normale onderhoud was verricht volgens schema. De auto had een gratis wasbeurt gehad, netjes.
Kwaliteit.
De handgrepen van de voorportieren aan de binnenkant zien er niet echt fraai meer uit, hier had de kwaliteit beter van kunnen zijn. Aangezien wij al heel lang Citroën rijders zijn, maken we ons hier niet druk om.
update
- 26.000 km
Auto is inmiddels 4 jaar oud en heeft nog niet veel kilometers gereden.Inmiddels ook weer gekeurd volgens de Spaanse APK en een onderhoudsbeurt gehad,geen bijzonderheden.
3 maanden geleden zijn de koplampen gepolijst, deze waren door de sterke zon in Spanje dof geworden.Dit is een kwaal wat bij heel veel auto's in Spanje het geval is.De auto is heel comfortabel en heeft een fijne dieselmotor. Het rijden in de bergen in de nacht is een pretje met de meesturende koplampen en xenonv rlichting.
Update
- 36.500 km
Problemen:
Oktober 2013
1.buitenspiegels klapte automatisch in tijdens het rijden en afstandsbediening werkte tijdelijk niet
2.tijdens het rijden reageerde de auto (3x)niet meer op het gaspedaal
Ik reed bij de supermarkt weg en 100 meter verder gingen de buitenspiegels automatisch in de parkeerstand. Na het stopzetten van de auto bij ons huis wilde de afstandbediening niet meer reageren, de opmerking batterij leeg klopte niet. Accu pool losgemaakt. Twee dagen later werkt alles plotseling weer.
In oktober een paar dagen naar Granada geweest, kon de auto ook eens een lange afstand rijden met bagage en 4 personen erin. Onderweg op de auto snelweg in de bergen liep de snelheid van de auto terug van 120 naar 70 km en reageerde niet meer op het gaspedaal, dit gebeurde 3 keer. Het had niets met de steilheid van de weg te maken. Ik heb toen handmatig teruggeschakeld. Verder bleef de auto normaal rijden tijdens de tocht van 750km. Na terug komst heb ik een afspraak bij de Citroën dealer gemaakt omdat ik daar toch heen moest voor een terugroepactie van een kabel naar de startmotor welke problemen kon geven. De motor is uitgelezen en in het rapport stond alleen dat er mogelijk vervuiling kon zijn van het brandstoffilter, het advies was om diesel van BP. Shell en Repsol te tanken omdat deze beter en schoner voor de auto is, dit vind ik bijzonder . Vrienden van ons hebben het zelfde advies gekregen voor hun c4 diesel welke een verstopt brandstoffilter had en ermee stopte. Inmiddels zitten we bij een Citroën garage welke dichterbij ons huis is en ik kan communiceren met de Engelse en Duitse taal. We waren absoluut niet ontevreden over de garage waar we de auto hadden gekocht, maar afstand en alleen Spaans(Valenciaans) was lastig met communiceren. De garage die de controle en terugroepactie gedaan had, belde mij gisteren nog op om te vragen of er nog problemen waren geweest, heel netjes. Deze garage in Torrevieja doet heel veel om hun klanten tevreden te houden en aan after sales. Afgelopen weekend weer 3 uur achterelkaar met de auto gereden, zonder problemen gelukkig. Het verbruik van de auto ligt op de lange afstand rond de 1: 14,3. Het is een fijne reisauto met automaat en een hoge zitpositie.
update
- 42.000 km
Km.42000 februari 2015.
Auto heeft in 2014 een grote beurt gehad en is weer gekeurd. De keuring is eens per 2 jaar tot dat de auto 10 jaar oud is. Normaal onderhoud gehad, wel 2 nieuwe banden, deze hadden nog voldoende profiel maar waren verdroogd. Het zijn dure banden (18inch) maar dat wist ik van te voren. De wegligging is goed met deze brede veters, ook bij harde wind.
Het dashboard klepje is weer krom gaan staan van de zon, volgens de garage kunnen ze beide vervangen worden en zijn deze inmiddels van een harder soort plastic. Er zit altijd een zonnescherm voor de zon voor de ramen. Bij vervanging van het dashboard klepjes moet ik dan zelf een exemplaar betalen, voorlopig laat ik het even zo.
Na een aantal keren diesel super getankt te hebben lijkt het schokken van de auto bij wegrijden over te zijn. Ik rijd nu weer op gewone diesel. Dit schokken deed zich vooral voor bij het wegrijden in de morgen , daarna niet meer.
In februari 2015 heb ik de 2 achterbanden ook vervangen, ik vond de banden er erg droog uitzien . Er is geen reserve wiel aanwezig, wel een setje om de banden op te pompen. Vorig jaar is dit setje vervangen volgens schema.
Ik krijg soms bij het wegrijden een melding dat een band niet gecontroleerd is door het systeem. Ik controleer mijn banden altijd bij de benzine pomp.
De auto begon morgens minder goed te starten, ik dacht dat zal de accu wel wezen. Ben naar de garage gereden en deze heeft de accu vervangen. Auto werd gewassen afgeleverd.
Op een aantal plekjes o.a dak, onderaan het zij achterraam begint de lak los te laten). De auto staat buiten en altijd in de zon die hier heel veel schijnt.
Het meubilair inclusief stuurwiel ziet er nog goed uit en is nog niet verkleurd.
Airco werk nog goed, deze moet hier hard werken.
Als de koplampen erg dof worden maak ik deze regelmatig met een lichte cleaner schoon, dan glimmen ze weer een aantal maanden. Hier rijden veel auto met doffe koplampen rond.
Voor een auto van bijna 7 jaar oud zijn er weinig km gereden daar ben ik mij bewust van.
Auto verkocht
- 44.200 km
Wij hebben na 44 jaar Citroen gereden te hebben afscheid genomen van het merk. De C 4 Picasso had de laatste tijd weer wat kuren, vooral schokken tijdens het weg rijden. Tijdens een rit met file verkeer, wat hier weinig voorkomt heeft de auto er op los geschut. Ook het starten was een aantal keren matig. Het dashboard deksel was ook weer(tweede keer) krom getrokken. De garage wilde deze vervangen en ik zou er dan 1 zelf moeten betalen. Verder is er lichte schade aan de motorkap en onderaan de dorpel, buiten mijn schuld. Voor het goede moet het dak gespoten worden, omdat er flinke plekken zijn waar de lak verdwenen is ook rand van de deur en motorkap. Kop lampen zijn ook blind en moet ik elke paar maanden cleanen. Het was de bedoeling dat ik deze auto net zo lang zou houden dat deze versleten was. Ik had echter geen goed gevoel meer bij deze auto.
Positief aan de auto: fijne sterke en stille diesel, goed zicht, grote kofferbak, lucht vering achter en veel luxe, meedraaiende xenon koplampen.
Al een paar keer had ik in een Lexus ct 200 gereden en ook meegereden in een Prius en een Auris . Wij hebben een Toyota Auris Feel Sport Hybride(stationcar) gekocht. De hybride techniek spreekt mij aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.