Citroën C4 Picasso 2.0 16V Exclusive (2008)

autoreview

Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 PicassoCitroën C4 Picasso 5-zitsCitroën C4 Picasso 5-zits

Signalement

UitvoeringC4 Picasso 2.0 16V Exclusive
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 25.000 km

Sinds januari dit jaar heb ik het genoegen om in de Grand-Picasso rond te rijden en ik moet zeggen, het bevalt me prima. Het is een ruime auto, waarbij de twee extra stoelen al een aantal maal bijzonder goed van pas zijn gekomen. Vooral als de rit niet al te lang is (hoewel het voor kleine kinderen helemaal achterin goed te doen is). Zowiezo is de mate van flexibiliteit van het interieur hoog. Zo zijn alle stoelen eenvoudig in te klappen en meervoudig verstelbaar. Voor langere reizen is het op de tweede rij aan te raden om de stoelen in de ’relax’-stand te zetten. Hierdoor helt de leuning net zodanig naar achteren dat je ontspannen kan zitten. Ik heb bij mijn auto gekozen voor het panoramadak en dat is de investering van 900 euro zeker waard. Niet alleen wordt de ruimtebeleving achterin veel groter, het interieur komt zo ook veel lichter over. Wat me overigens wel opvalt aan het interieur is de krasgevoeligheid van de afwerking van de bagageruimte. Het harde plastic aan de zijkanten beschadigd bijzonder snel en dat vind ik echt een misser. Hier hadden ze van mij wel een kwalitatief beter materiaal mogen gebruiken.

Qua luxe is het overigens een behoorlijk goed uitgeruste auto. Al heb ik naast de standaard uitrusting nog wel gekozen voor de opties Navidrive icm pack HiFi, pack video, en het al eerder genoemde panoramadak. Wat betreft de navidrive, die functioneert prima. Het enige wat niet altijd even handig is, is de tweede simkaart die je in de radio moet plaatsen voor handsfree bellen. Niet alleen schakelt het systeem niet altijd naar de juiste telefoon, het is ook onhandig als iemand anders met de auto gaat rijden, omdat alle inkomende gesprekken dan alsnog naar de auto worden gestuurd. De hifi-upgrade bevalt prima. het geluid is goed en het gebruiksgemak is ook ok. (handig is de spraakbesturing, hoewel je daarvoor wel eerst het instructieboekje goed moet doornemen). Wat een beetje tegenvalt voor het geld (2500 euro!) is het pack video. de dvd speler speelt namelijk alleen dvd-formaat films af en bijvoorbeeld geen divx. Ook is het alleen mogelijk om de films te beluisteren via de meegeleverde koptelefoons, en op geen enkele manier via de autoradio. Wel is alles heel mooi geintegreerd in het interieur en als de schermen zijn ingeklapt zijn ze onzichtbaar voor de buitenwereld (handig op sommige plaatsen)

De buitenkant van de auto is erg mooi, maar wel enigszins onoverzichtelijk. achter heb ik beschikking over pdc, maar de voorzijde blijft gokken. gelukkig blijkt hij elke keer weer korter dan gedacht.

Wat betreft de prestaties ben ik redelijk tevreden. de motor is niet overdreven krachtig, vooral de hoeveelheid koppel had van mij wel hoger gemogen, maar in de juiste versnelling wil hij wel redelijk vlot zijn. Daar zit heb overigens wel de crux, want de versnellingsbak is niet het meest verfijnde stukje techniek van de auto. Vooral in de automatische stand schakelt de bak op de meest onhandige momenten, zoals midden in de bocht. Ook bij het ’even snel inhalen’ moet de bak erg lang nadenken om één of twee versnellingen terug te schakelen, waardoor je de inhaalsactie veel later inzet dan gewenst. In de handmatige stand gaat dit gelukkig veel beter, omdat je dan zelf tijdig terug kan schakelen. De handmatige stand is zowiezo veel beter. Zolang je niet schakelt als je plank-gas geeft gaat het schakelen behoorlijk soepel en aan het schakelen met de flippers wen je erg snel.
Wat nog wel een aandachtspuntje is, is het verbruik van de auto. Dat is namelijk fors. Zeker bij stadsritten kom ik niet verder dan 12 liter per 100 km (en dat met rustig rijden, opschakelen bij ongeveer 3000 toeren) Op de snelweg is het tot ongeveer 120 km/u nog redelijk, maar daarboven loopt het snel op. Tel daarbij de relatieve onbetrouwbaarheid van de benzinemeter (hij geeft ’leeg’ aan als er nog ongeveer 8 liter in de tank zit) en je bent dus een geregelde klant van de benzinepomp

Al met al dus een heerlijke auto, met een paar kleine aandachtpuntjes

update 10 november:

Ondertussen 25000 km gereden, nog steeds naar volle tevredenheid. hij is inmiddels goed los en presteert prima. Wel blijft het verbruik hoog met een verbruik tussen de 10 en 12 l/100 km (waarbij aangetekend moet worden dat het doorschakelen bij 2000 toeren geen fijne optie is. Ik heb het idee dat de bak dan nogal lomp schakelt en er trekt een behoorlijke trilling door de auto. Opschakelen bij 2500-3000 toeren werkt veel soepeler).
De benzinemeter blijft behoorlijk onbetrouwbaar en bijzonder inconcequent! Ik heb daar melding van gemaakt bij de dealer, maar die kunnen er niets aan doen. Dat geldt blijkbaar ook voor het zeer snel inschakelen van de eco-modus. Zelfs na een rit van 400 kilometer schakelt deze modus na een minuut of twee(!) in. Het enige wat de dealer mij kon melden is hoe de ecomodus werkt en waarvoor die is. Eigenlijk weigerde ze te geloven dat het inschakelen hiervan zo snel gaat. Wel een minpunt, want ik heb het idee dat de montage van een betere accu het probleem verhelpt.
Verder is het een prima auto, die ik iedereen kan aanraden.

PROBLEMEN

  • 25.000 km

De auto heeft nog geen enkel probleem gegeven, maar dat had ik ook niet verwacht van een nieuwe auto

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.