Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ligne Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 50 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 72.500 km
Na bij mijn werkgever eerst een aantal Opels Astra, nog een Seat Cordoba en vervolgens een Volkswagen Touran te mogen rijden, is deze keer de keus gevallen op de Citroen C4 Picasso 5 zits uitvoering.
De keus had ik inmiddels persoonlijk beperkt tot en Ford C-Max, een Renault Scenic en de Citroen, maar na in deze reviews de ellende gelezen te hebben die mensen met de Ford zoal hebben, viel deze snel af.
De keus tussen Renault en Citroen was minder makkelijk, maar de grote voorruit, het luze zitten, de bedieningen vanaf het stuur en het rijke gevoel gaven de doorslag.
Ook het remmen bij de Renault viel me tegen, je hoeft maar weinig het pedaal te beroeren of je staat dwars op de snelweg!
Gewoon link dus, maar Scenic rijders zullen het wel ’wennen’ vinden.
De ’flipper’ optie viel net buiten budget, maar het handschakelen vind ik prima.
Wat ik nu wel als een voordeel ervaar tussen automaat en hand bediening, is de extra ruimte die je bij de automaat wel hebt, en ik nu dus moet missen.
De wachttijd voor deze bolide viel me reuze mee, net 2 maanden wachten vind ik netjes.
Er zijn immers bankstellen waar je weken langer voor moet wachten.
De aflevering ging netjes en kort werden alle functies uitgelegd.
De rest las ik daarna in de handleiding.
Wat hinderlijk is, binnenspiegel is relatief klein, maar zet je hem in verblindings stand, dan moet je hem meteen weer bijstellen.
Iets wat ook weer moet gebeuren als je deze terug zet.
Update: inmiddels is de km stand over de 72.000 km en er zijn toch wat scheurtjes in mijn enthousiasme over de C4.
-Wat op den duur gaat irriteren is dat er geen vak tussen de voorstoelen zit.
-Het verwisselen van de koplampjes is mij mijn grote handen niet te doen en ik moet er voor terug naar de garage.
-De bediening van de knoppen op het stuur gaat gewoon niet lekker, je moet best kracht uitoegenen om b.v. vooruit te spoelen in een CD nummer.
-Een telefoon nummer opzoeken met de bediening op het stuur is ondoenlijk: begint de naam met een "P" dan begint het scrollen bij A en je zit minstens een minuut aan het wieltje te draaien voordat je bij de P bent.
-De automatische wisser is zo'n onding dat ik gewoon de handbediening gebruik.
Bij een paar drupjes regen gaat het kreng tekeer alsof ik in een wolkbreuk rijdt.
Een andere keer regent de ruit helemaal vol en vertikt het ding te gaan wissen. echt droevig!
-De hoedeplank op de achterbank is slecht te demonteren en te monteren. (met fransche slag ontworpen)
-Het is me al een paar keer overkomen dat ik met mijn knie de contact sleutel naar de uit-stand draai.
Motor uit dus: door snel koppeling in en starten voorkom ik brokken.
Al met al is mijn conclusie dat dit toch mijn laatste Fransche auto is. (eerder ook Peugeot gehad).
De afwerking is met de Fransche slag terwijl hij niet goedkoper is dan b.v. een opel of volkswagen.
PROBLEMEN
- 120.000 km
Echte problemen zijn er in een week tijd nog niet geweest.
Wel vind in de handleiding in sommige zaken te kort schieten.
Ik wilde de automatische handrem functie uitschakelen.
Maar nergens staat dat je het contact aan moet zetten en even gereden moet hebben om er zeker van te zijn dat de rem er af is.
Zet je zomaar deze optie uit, dan kan je gasgeven wat je wilt, je komt nooit meer van je plek af omdat de rem er niet af wil.
(achteraf deze optie niet uit gezet, ik houdt niet van lampjes in het dashboard die aangeven dat iets uit staat).
Verder schijnt het mogelijk te zijn het inklappen van de spiegels uit te zetten, maar de handleiding zegt niet meer dan:’deze optie kan worden uitgezet’, zonder aan te geven hoe.
Ik had blijkbaar iets gedaan waardoor de spiegels niet meer uitklapten maar geen idee wat.
De dealer (geen kwaad woord over Citoen garage Visscher in Culemborg), wist het even ook niet.
Hij kwam er gelukkig wel uit: de schakelaar in het linker portier was een keer naar beneden gezet.
Update:
Een paar duizend kilometer (stand is nu 6000), later valt er wel wat meer te vertellen over deze wagen.
Allereerst is de automatische ruitenwisser werkelijk een onding als er ’s ochteds bij het instappen condens op de ruit zit.
De wisser begint te wissen alsof je door een wolkbreuk rijdt, en houdt dit zeker 3 minuten vol.
verder is het eerste bezoek aan de wasstraat een ramp (als je een straat in gaat waar de wagen in wordt voortgetrokken door een ketting of loopband).
De rem gaat er automatisch op, de eerste keer gewoon met stationar toerental er door gereden.
De truc is dat de de handrem met de motor aan, in het menu uit zet.
Het weg gedrag van deze wagen vind ik ook erg vaag, zeker als je eerst met een Touran gereden hebt.
De wagen blijft een beetje zoekering, waardoor je blijft bijsturen op de snelweg.
En verder zal het wel aan mijn grote schoenen liggen, maar de koppeling en het rempedaal zitten wel erg dicht naast elkaar.
Nog steeds trap ik bij het koppelen nog wel eens op de rem.
Het verbruik na 6000 kilometer is met diesel is met 1 op 16,1 niet echt zuinig.
Even een update
Ik heb sinds enige tijd een "Emissie storing".
De auto blijft normaal rijden en ook het verbruik is niet anders.
Dit is overigens wel van 1:16,1 naar 1:16,3 gegaan.
De storing houdt een aantal dagen aan en is daarna weer een tijdje weg.
Irritanter is dat ik ook een "Storing handrem" een "ESP/ASR" storing heb.
Dit treedt meestal op na een uurtje rijden op de snelweg als ik daarna stip sta voor een kruizing of stoplicht.
Hoogst vervelend, de garage zegt niets te kunnen vinden...(???)
Is een "leer er maar mee leven" probleem.
Volgende keer toch maar een ander merk........
Bijna einde lease termijn
- 170.000 km
Nu meer dan 3,5 jaar in deze auto te hebben gereden, komt het moment dat ik bijna afscheid van de C4 moet nemen.
Dat gaat tocht wel een beetje pijn doen vrees ik.
Nu is al wat andere auto's heb bekeken als opvolger, valt het op dat wat deze auto standaard had, bij andere auto's meteen veel geld (lees bijtelling), gaat kosten.
Eerder schreef ik over minder goed werkende schakelaars, daat moet toch op terug komen.
De bediening van cruise control of radio, is bij huidige Fransche auto's van een kinderlijke eenvoud.
Dan is de C4 een verademing qua bediening.
Is er niets slechts te melden? toch wel.
Van de plastic delen waar je veel tegen aan zit, knieen bijvoorbeeld of het stuur, slijt de bovenste laag af waardoor het kale plastic er doorheen komt.
Mijn broer heeft ook een C4 en hij had het na 2 maanden al.
Verder is tot 2 keer toe de zekeringkast vervangen.
De eerste keer in januari 2010 toen er sneeuw en dus water in was gekomen.
(dit veroorzaakte problemen met de automatische handrem, ASR, ASP en emissie meldingen.
Een jaar later, februari 2011 kwamen de storingen weer terug, en weer is de zekeringkast vervangen.
Geen idee wat het kostte, want de rekening gaat naar Leaseplan.
Omdat 2 keer per jaar de banden ivm winter-zomer en zomer-winterbanden wissel er af moeten, is de speciale dop die hiervoor bedoeld is gaar.
Er zitten nu allemaal normale bouten in.
Wat me wel tegenvalt is dat het verbruik in de loop der jaren is toegenomen.
Was het in de winter altijd wel wat hoger met 1:14,5, in de zomer is het nu ook niet veel beter dan 1:15.2 (diesel!!)
Verder heb ik het ontbreken van ruimte tussen de stoelen altijd jammer gevonden.
Ik houdt van stevig doorrijden, maar dat is ook ongewijzigd.
Zoals gezegd, bijn afscheid van deze wagen.
Maar wat heb ik leuke ervaringen met deze wagen gehad.
Veel complimenten over de ruimte, de uitrusting, de stilte....
En nog wat, ik woon in een kleine stad, en ik weet dat er nog 2 rondrijden in de zelfde kleur.
Ik ken de mensen niet, maar als we elkaar ergens tegenkomen is het uitbundig zwaaien.
Zal wel iets zijn tussen C4 rijders :-)
Wat de volgende wagen gaat worden, weet ik niet.
Wel beslist een MPV, want 1x MPV gereden en je wilt nooit meer anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.