Citroën C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C4 Picasso 1.6 HDiF 110 Ambiance |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto van mijn lease maatschappij gekregen in afwachting van mijn Audi A3 2.0 TDI sportback.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik zoveel kilometers achter elkaar rijd in een Citroën, en het valt niet echt tegen.
Het is een ruime auto, waarin vooral de kinderen voldoende ruimte hebben. De ruimte voor volwassenen is zeker ook voldoende, echter niet meer dan dat. Wat aan de ruimte voorin op valt, is dat doordat de voorruit ver doorloopt en daardoor de zonneklep boven je hoofd zit, je nogal snel je hoofd stoot als je effe anders wil gaan zitten.
Dat laatste is helaas nogal vaak nodig, omdat de stoelen elke vorm van lendesteun missen. Wij hebben nu allebei een kussentje in onze rug om klachten te voorkomen. Maar voordat wij dat kussentje hadden, had ik al na 30km. (enkele reis woon-werk) last van mijn rug. Dat kussentje is geleend van mijn vader die een slechte rug heeft, en ik heb dat nog nooit nodig gehad in een auto. Ik heb oude lijken gehad, maar zulke slechte stoelen heb ik nog nooit gehad.
Voor mijn doet dit wel afbreuk aan de auto, als u geïnteresseerd bent in deze auto, raad ik u dan ook aan een uitgebreide testrit te maken met deze auto om deze reden. Verder snap ik niet dat Citroën dit doet, het zijn optisch sportieve stoelen (in België een XS-uitvoering) maar ze zijn heel erg zacht.
Wat ook erg zacht is is de wegligging, die is waarschijnlijk Frans comfortabel, ik heb regelmatig in Franse huurauto’s gereden en die waren ook zo. Op zich is daar niets mis mee, zeker tijdens onze vakantie naar Italië is het comfort goed bevallen. Wat mij echter in negatieve zin is opgevallen is de bewegingen die de auto maakt ten gevolg van deze zachte vering. Als je stuurt lijkt de auto eerst slagzij te maken om vervolgens van koers te veranderen, met optrekken en remmen is dat ook zo (moet je van houden). Verder heb ik een paar keer met snelheden boven de 100 km/h gemerkt dat de achteras dwarsrichels niet goed kan verwerken, de auto lijkt dan een stapje opzij te doen. Bij lage snelheden is da niet erg, maar bij hoge (Duitse) autobaan snelheden levert dat naar mijn idee veel te felle reactie op. Ik heb een aantal keer met snelheden van rond de 180 km/h reacties in de autogehad die ik met een stuurbeweging moest corrigeren. Toen ik van Italië terug reed met een volle auto had ik met 165 km/h een reactie waar ik zodanig van schrok dat ik niet meer boven de 150 ben gekomen die dag.
Dit is voor mij niet acceptabel in een auto, en hoort bij de actieve veiligheid van de auto (wat los staat van het aantal sterren in de botsproef).
Motorisch is het ook voor deze snelhden een minimum, je moet geen wonderen verwachten. Maar in dagelijks verkeer vind ik het een verrassend fijne motor.
Het verbruik is voor ons gemiddeld 1 op 16,5 km. en met de duitse autobaan natuurlijk meer; een nette 1 op 13.
Wat uitrusting betreft ben ik zeer tevreden, de lichtsensor functioneert goed en de regen sensor ook. In het begin zag ik het nut niet zo in van een automatische handrem, maar inmiddels ben ik het gaan waarderen, omdat het zeker in de bergen erg handig is. Verder bevalt het aantal bakjes, vakjes en klepjes erg goed (zeker met kinderen die van alles kwijt moeten). Jammer is dat de airco het niet koel weet te houden als je geruime tijd hoge snelheden rijdt, dit is in lijn met de wegligging dus.
Wat kwaliteit en afwerking betreft valt hij wat tegen, er is al het en en ander van klipjes afgebroken, en de kwaliteit beleving valt een beetje tegen. Maar nu werk ik bij een leverancier voor de automobiel industrie als kwaliteitsverantwoordelijke, dus mij vallen dat soort zaken misschien eerder op.
Al met al vind ik dat de auto in balans is, de (comfortabele) lijn die is ingezet wordt op elk vlak gevolgd, dat levert een goede balans op. Of dat een prettige lijn is moet iedereen voor zich uit maken, het mag duidelijk zijn dat ik een iets dynamischere auto prefereer. Qua ruimte bied hij wat je verwacht, voor mij persoonlijk wordt het wat dat betreft weer wennen met die Audi.
Ik kan mij goed voorstellen dat mensen deze auto aanschaffen, maar je moet niet te hoge verwachtingen hebben op het gebied van wegligging en kwaliteit.
Voor mij persoonlijk, en met mij mijn vrouw en kinderen; wij verheugen ons op de Audi, nog 3 weken.
PROBLEMEN
Geen problemen, muv. de afgebroken klipjes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.