Citroën C4 1.6 THP Tendance (2011)

autoreview

Citroën C4
Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4Citroën C4

Signalement

UitvoeringC4 THP 155 Tendance
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst33.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

wat een verandering!!!!

  • 4.000 km

Na 1.5 jaar en 33000 km is de Honda vervangen door een Citroen c4.De Honda heeft het prima gedaan alleen konden wij niet aan het straffe onderstel wennen. Dus zijn wij diverse merken bij langs geweest, zoals:
Toyota Avensis, te groot/zwaar en dorstig,
Opel Meriva, rijdt niet fijn prima stoelen,
Opel Astra, rijdt goed maar te stug,
Vw Golf, rijdt goed, maar duur en erg saai.
C4, we stapten in en zeiden tegen elkaar dit is hem, fijne stoelen, een primium interieur, beter afgewerkt dan de golf???
En dan die motor, 1.6 turbo met een koppel van 240nm @ 1400 rpm, meer als menig diesel en een vermogen van 156 pk.
Dat rijdt zo soepel en makkelijk, mede omdat er een automatische zesbak aan gekoppeld is (EGS) dit is ook gelijk het enigste nadeel. De 1.6 THP is alleen met deze automaat leverbaar, in de praktijk is er goed mee te leven, maar deze bak kan niet tippen aan de DSG van de Golf. Vooral bij kick down schakeld de bak te traag terug, maar door even met de flippers aan het stuur zelf terug te schakelen is dit euvel te omzeilen.
Verder is de vering erg soepel en is het geluids niveau in de auto erg laag, hierdoor vallen de afrol geluiden van de Michelin energy banden wel op, met de Michelin alpine A4 winterbanden is dit een stuk minder aanwezig??????

Nu waren we bij de pomp gewend aan het verbruik van de Honda, maar nu moeten we toch 25-30% meer brandstof tanken of te wel van ruim 1:21 naar 1:15/16, persoonlijk ben ik erg tevreden met dit meerverbruik, per slot van rekening heb ik nu veel meer plezier in het auto rijden en dat kost dan € 100 per maand meer, het zei zo.

Verder te weinig gereden om eventuele gebreken te melden, wel zijn we erg benieuwd hoe deze auto het vogend jaar gaat doen als caravan trekker, mag maar liefst 1650 kg geremd achter!

Zal de revieuw bij 20.000km updaten en van foto's voorzien.

(wens alle revieuw lezers een voorspoedig 2012 toe, met veel fijne en veilige km's)

ervaringen na een half jaar

  • 11.000 km

De eerste half jaar zit erop en tot nu over het algemeen erg tevreden met de C4.

Wat opvalt is hoe degelijk de C4 in elkaar zit, nog geen enkele rammel waar te nemen. Ook niet op een slecht wegdek, hij is gewoon erg stil. Het optionele navigatie met radio/telefoon en USB werkt erg goed en het kleuren scherm is erg duidelijk en alles is vanaf het stuur te bedienen.

De motor is nu nog soepeler geworden en het versnellen gaat zo makkelijk dat inhalen een fluitje van een cent is. Niet erg zinvol in dit land maar af en toe wel leuk.

Radar en Thp problemen, volgens citroen nl heb ik een motor die gemaakt is volgens een aangepast produktie proces, dus problemen met de distributie zijn opgelost!!!!!!
De tijd zal het leren.

Verbruik ligt tussen de 5.5 en 6.5 l/100km,
is gewoon erg laag voor zo'n sterke en uitdagende motor.

Egs de 6 speed robobak, hier is veel kritiek op door de heren autojournalisten. Ja, soms schakeld hij traag, vooral met terugschakelen maar in de praktijk is het een automaat, waar best mee te leven is en met de flippers aan het stuur, kun je desgewenst ook zelf terug schakelen b.v. bij inhalen.

Eerste ervaringen als trekker met een Burstner 420TN max 1100kg.
Heb bijna 30j ervaring met het rijden met een caravan, maar zo makkelijk als de C4 trekt, heb ik nog niet eerder meegemaakt, zonder dat hij hoge toeren hoeft te maken is 90km/h vrij snel bereikt en is dan nog volop vermogen aanwezig om te versnellen.
Binnenkort en trip naar Oostenrijk, zal deze trekervaringen bij terug keer plaatsen.

Problemen/storingen: geen enkele ????

Punt van kritiek, blijft het afrol geluid van de banden welke sterk afhangkelijk is van het soort asfalt, maar dit moet beter kunnen Citroen.

Tot de volgende update.

C4 als reiswagen en caravan trekker

  • 15.000 km

Net terug van 4 weken vakantie in duitsland en oostenrijk, in totaal 4000km gereden, waarvan 2000km met de caravan er achter en 2000km solo. Als trekker rijdt de c4 zeer stabiel en comfortabel, ook de hellingen bij luik en op de duitse autobahn worden met het grootste gemak genomen. Vooral het gemak van het hoge koppel met cc en de esg automaat maken het caravan rijden erg makkelijk. Dit gemak kost wel brandstof 100km/h wind tegen 1:8, heuvelachtig gebied levert 1:9 op, vlakke weg, windstil en 100km/h 1: 9,5. Solo over de 2000km 5,9l !!!, hierbij door Oostenrijk waar het kon 135km op cc en op de autobahn 145 km op cc en even doorgetrokken tot 210km/h, maar toen vond mijn vrouw het wel welletjes, jammer want er zat nog meer in. De stoelen zitten fantastisch en na een lange dag reizen stap je nog fit uit de auto. Over het totaal gezien zeer tevreden over de c4 en ik kan hem als caravan trekker aanbevelen. Verder geen problemen gehad, wel een half litertje olie bijgevuld na 15000km lijkt mij dat niet abnormaal. We verheugen ons alweer op volgende reis met onze c4. Tot de volgende review.

een jaar voorbij.

  • 20.000 km

De C4 alweer een jaar in ons bezit. We zijn nog steeds erg tevreden over de auto. Vooral de 1.6 THP motor blijft ons verbazen, naast erg snel is hij beresterk, caravan of aanhanger geen probleem. Ook het verbruik is met 1:17 erg netjes. Met de caravan met 90km/h is het nu 1:10,5!!!!
De EGS automaat voldoet, maar ook niet meer dan dat,vooral van 1 naar 2 wil wel met mechanisch harde klappen gepaard gaan, 3,4,5,6 gaan soepel en meestal ongemerkt.
Verder geen rammels hoorbaar, komt nog steeds erg solide over. Op naar de eerte beurt bij 30.000km, zal er verslag van doen.

Storingen tot nu toe: GEEN!!

een sluipend probleem

  • 33.000 km

24000km, lichte trillingen bij voeten voelbaar, vanaf 2500 rpm bij vlot optrekken.
Analyse garage: zit in de linker aandrijfas, deze vervangen, helaas geen verbetering. Dus de rechteraandrijfas ook vervangen, helaas geen verbetering.
26000km, expert citroen nl, gaat in de auto rijden en vergelijkbare rijden om zeker te weten dat het geen product eigenschap is???(na ruim 20000km)??
Analyse: andere auto's doen het niet dus moet het in de versnellingsbak zitten.
28000km, nieuwe versnellingsbak gemonteerd en helaas trillingen welke inmiddels veel heftiger zijn geworden blijven.
After sales manager bij citroen dijkstra groningen, vindt het nu welletjes en regelt dat de auto terug gaat naar de importeur in amsterdam, waar een expert van de fabriek de auto gaat onderzoeken.
Analyse: inlaatzijde motor veel koolaanslag en vierde cylinder lek, daardoor onbalans.
29000km, nieuwe motor geplaatst, probleem opgelost, rijdt weer zoals nieuw.
Jammer dat dit gebeurd is, maar wel blij dat citroen Dijkstra, het probleem vanaf het begin serieus heeft genomen en altijd voor een oplossing is gegaan, altijd vervangend vervoer,hulde voor de service.
33000km, nog steeds tevreden met de C4, ja en een motoreuvel kan bij elk merk voorkomen, of ze het allemaal zo soepel oplossen weet ik niet.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Citroën C4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.