Citroën C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 16.500 km |
Het eerste jaar belasingvrij
- 16.500 km
Beste C3 fans,
Het eerste jaar milieuvriendelijk en fiscaal zuinig rijden zitten er op en na 42.000 kilometer in een jaar spreken we uit enige ervaring; wij zijn nog steeds enthousiast.
Het rijden:
De auto zit heel goed, rijdt perfect, zuinig en vooral stil, heel stil.
Er mag een caravan van 1.150 kg. achter worden gehangen, maar onze Eriba Familia weegt gelukkig slechts 750 kg. geladen.
Het rijden met de caravan verliep "uiteraard" probleemloos, ook over de grote St. Bernardpas tussen Zwitserland en Italië.
De C3 is volgens mij het maximaal haalbare als belasting"vrije" auto en de enige met een volwaardige dieselmotor.
Hoe fijn een 3 cylindertje of een 1.248 cc dieseltje ("1.3" liter genoemd) ook moge zijn, deze 1.6 liter diesel is souverein ten opzichte van de concurrentie.
Dezelfde motor met iets andere specificaties wordt door Ford, Volvo, BMW Mini diesel)en Mazda gebruikt.
Er is zelfs een Volvo S 80 met deze 1.560 cc.PSA diesel en die haalt ook nog 190 km/uur.
In mei 2012 is de auto vervangen door een nagenoeg identiek voortuig, maar dan met een 1.4 liter diesel en een automaat.
Het verbruik over 42.000 kilometer bedroeg het (solo) verbruik (in getankte liters aan de pomp) 1: 24.00.
Tijdens de vacantieperiode in 2011 werd ruim 4.800 km. afgelegd, waarvan bijna 3.300 met caravan; het verbruik over deze periode was gemiddeld 1 : 17.72, waarbij ik opmerk, dat er beslist niet "op zuinig" werd gereden.
Wie de snelheid van de vroegere "eenden" aanhoudt (ik ben er destijds nimmer te laat mee aangekomen), haalt zeker 1 : 25 en daarbij weegt de C3 ongeveer het dubbele!
Met wat "goede wil" haalde de Octavia vooral in de zomermaanden trouwens ook al 1:20.
Geheel conform de verwachting, na 13 jaar Škoda, stelde ik een bij Franse auto's horend rammeltje vast; bij een bepaalde snelheid resoneert er iets.
Dit euvel is inmiddels verholpen.
De C3 heeft volledig aan onze verwachtingen voldaan en daarom hebben we in mei dit jaar een nieuwe gekocht, deze keer met een automaat.
Misschien moeten we in 2013 of 2014 weer belasting betalen, maar de C3 is wel 300 lichter dan mijn vorige auto.
Mogelijk komt er een t.z.t. een gedifferentiëerd tarief naar Co² uitstoot.
Misschien verdwijnt de schizofrene afkeer van de zijde van de Staat voor dieselmotoren op den duur wel.
De dieselrijder zit al jaren in het strafbankje, omdat de diesel (blijkbaar alleen in personenauto's)zo slecht voor het milieu zou zijn.
Diezelfde overheid koopt voor haar ambtenaren trouwens wel dieselauto's.
De eerste € 4.000.-- belastinggeld is binnen, want ik verwacht niet, dat Financiën het aandurft om over een paar jaar nog een rekening te sturen voor "ten onrechte genoten BPM vrijstelling".
De BTW heb ik inmiddels terug ontvangen en ik betaal elk jaar minder dan € 300.-- terug over de bijtelling. (14% van € 17.000.--)
Nadelen:
Veel nadelen hebben we nog niet ondervonden.
Geheel volgens de moderne opvattingen, heeft de C3 geen temperatuurmeter en die hoort wel bij een dieselmotor.
Uiteraard is de bagageruimte kleiner dan de laadbak van de Octavia, maar dit heeft ook weer zo zijn voordelen.
Tips van een doorgewinterde dieselrijder:
Behandel een koude dieselmotor met zachtheid; zowel hoge toerentallen als zware belastingen vermijden en de motor langzaam op temperatuur laten komen.
Bedenk, dat de zuigers in de eerste seconden meer uitzetten dan de cylinders gedurende de eerste minuten!
Na een snelle rit de motor niet meteen stop zetten, maar even stationair laten draaien, om de warmte te verdelen en de turbo te laten afkoelen.
Houd u verre van bio-brandstof, koolzaadolie, zonnebloemolie en andere alternatieve brandstoffen.
In een oude Benz met een (lijn) Bosch brandstofpomp kun je nog wel eens wat proberen, maar een common-rail diesel gaat gegarandeerd binnen 5.000 km. kapot.
Veel succes toegewenst.
Jitze van der Meer
Bitgum Fryslân
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.