Citroën AX 11 TGE (1991) #2

autoreview

Citroen AX

Signalement

UitvoeringAX 11 TGE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf186.500 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

In 2007 zocht ik een kleine goedkope auto voor mijn woon-werkverkeer (ca 45 km per dag). Mijn keuze is toen gevallen op een Citroën AX van 1991 met ruim 186.000 km op de teller. Dit was een model 2, dus met het nieuwe dashboard. De AX heeft mij bijna 2 jaar lang, zonder noemenswaardige problemen, dagelijks naar het werk gebracht.

Ik heb veel plezier gehad van de AX. Dankzij het lage gewicht van de auto en het 60pk sterke motortje heb ik regelmatig grotere auto's "verslagen" bij een stoplichtsprintje. Ik vond de rijeigenschappen van de AX ook heel behoorlijk. Ondanks de redelijk sportieve rijstijl was een verbruik van 1:15 (winter) tot 1:17 (zomer) heel goed mogelijk, met af en toe een uitschieter naar 1:18. De verbruikskosten zijn extreem laag geweest. Qua onderhoud en reparaties heeft de AX ca € 0,02 per kilometer gekost. Inclusief afschrijving (voor zover je daarover bij zo'n auto nog kunt spreken) slechts € 0,07 per kilometer.

Inmiddels is de AX, na er bijna 21.000 kilometer in gereden te hebben, in verband met de verwachte kosten verruild voor een Citroën Saxo.

Onderhoud/reparaties:
- aug. 2008: APK + olie verversen
- nov. 2008: bougies + luchtfilter vervangen
- jan. 2009: 2 nieuwe (2e hands) achterbanden
- mei 2009: nieuwe uitlaatpijp tussen katalysator en achterdemper, kilometertellerkabel vervangen (2e hands), ruitensproeierpomp voor achterruit verv. (2e hands)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.