Citroën AX 11 TGE (1989)

autoreview

Citroën AX

Signalement

UitvoeringAX 11 TGE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als student wil je toch ook mobiel zijn en heb ik zodoende deze AX van de oma van een vriend van me gekocht.
De wegligging van de auto is niet goed (bij droog wegdek heeft de AX vreselijk last van onderstuur en op nat is het zelfs gevaarlijk). Bij het insturen van bochten helt de auto enorm en onder hard remmen duikt de neus aardig richting de grond. De besturing is erg gevoelloos rond de middenstand en de draaicirkel is enorm!
De versnellingsbak schakelt hakerig (waarschijnlijk moet koppelstang van pook naar bak gesmeerd worden want als ik door een plas rijd, schakelt hij als door boter).
Ruimte voorin is perfect, ik ben zelf 2 meter lang en kan goed zitten, alleen nu blijft er geen ruimte achterin meer over. De stoelen zitten erg comfortabel en de auto heeft veel opbergmogelijkheden voorin. De afwerking is niet goed (heel hard plastic!) en je kan de scherpe naden van het gieten goed voelen.
De AX rijdt wel erg comfortabel omdat de stoelen zacht zijn en de auto zacht geveerd is, dit zal mede de reden zijn van het slechte weggedrag.
De auto is wél erg snel, mede door het lage gewicht. Dit zorgt er ook voor dat ik erg zuinig rijd. Op stadsritjes tussen de 1:13 en 1:14 en op de snelweg 1:17, keurig dus. De AX kan erg goed meekomen in het stadsverkeer.
Het geluid dat door de motor wordt geproduceerd dreunt erg hard door in het interieur en de motor draait op de snelweg erg veel toeren.

PROBLEMEN

Ik heb erg veel kosten gehad aan de auto:
* Nieuwe voorbanden
* Remblokken voor en achter vervangen (achter had ik nog maar 5% van het oorspronkelijke remvermogen)
* Aandrijfstang van differentiëel naar linker wiel vervangen
* Nieuwe bougies
* De auto is wel erg betrouwbaar, maar een keer startte de AX niet: een contactpunt moest vervangen worden. Verder nooit motorproblemen gehad.

Verder heb ik nog een aantal problemen gehad:
* Het dakje lekte (opgelost met vaseline)
* De linker achterdeur gaat niet meer open
* Het rechter achterraam ook niet
* De uitlaat is er al twee keer onderuit gevallen. Deze opnieuw opgehangen en zelf nu stevig vastgezet. Wegens gebrek aan geld wacht ik op de volgende APK tot ik hem ga vervangen.
*Roest valt erg mee: alleen de linker dorpel heeft er een beetje last van, de rest van de auto is compleet roestvrij.

Motorisch is de AX puik in orde. Ik kan zo nog 100.000 km ermee rijden, niet meer. Ik hoop alleen wel dat de rest van de auto het houdt.

De auto is niet door de dealer onderhouden, want die is redelijk prijzig.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.